|

یک کیلو گوشت برابر با دستمزد دو روز کارگر شد؛ تکلیف چای چیست؟

shayanews

خیلی از گروه‌ های کالایی به تدریج از گروه ۲۱ به گروه ۲۲ منتقل شده‌ و در نتیجه خیلی از کالاها به بهانه‌ های مختلف گران شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده است در جریان قرار گرفتیم که ظاهرا قیمت یک کیلو گوشت، برابر با دستمزد دو روز یک کارگر است. 

فرامرز توفیقی که یک فعال کارگری است، در این خصوص اعلام داشته: متاسفانه خیلی از گروه‌ های کالایی به تدریج از گروه ۲۱ به گروه ۲۲ منتقل شده‌ و در نتیجه خیلی از کالاها به بهانه‌ های مختلف گران شده‌اند. دام زنده به بهانه‌ ی قاچاق گران شده، شکر به یک بهانه‌ ی دیگر و برنج هم همینطور. افزایش هزینه‌ های زندگی برای کارگران، قابل کتمان نیست. توفیقی با اشاره به گرانی کالاهای پروتئینی مانند گوشت می‌ گوید: گوشت قرمز کیلویی ۵۵۰ هزار تومان است. یعنی یک کیلو گوشت قرمز، معادل دو روز دستمزد یک کارگر حداقل‌ بگیر.

آیا موج جدیدی از هزینه های تامین گوشت در راه است؟

بیست و دوم مرداد بود که با خیل عظیمی از اخبار ضد و نقیض رسانه ها در خصوص گوشت قرمز و ارز نیمایی واردات آن بودیم. صبح اما اخباری از تغییر گروه ارزی گوشت منتشر گردید که همراه با یک نامه ی رسمی نشان می داد قرار است تغییراتی در ارز گوشت شکل بگیرد. 

4

نامه پشت نامه اطلاعیه پشت اطلاعیه

در ابتدای امر نامه ای از نرگس باقری زمردی مدیر کل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت وابسته به وزارت صنعت معدن و تجارت به دفتر فناوری این سازمان در تاریخ دهم مرداد منتشر شد که نشان می داد معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، محل ارز واردات انواع گوشت قرمز را از گروه کالایی ۲۱ (ارز از محل تالار اول) به گروه کالایی ۲۲ (ارز از محل تالار دوم) تغییر داده است. لازم به ذکر است که تالار دوم ارزی، محل عرضه و تقاضای مستقیم واردات و صادرات است و نرخ آن بر حسب عرضه و تقاضای بازار تعیین شده و لذا دارای نرخ ثابتی نیز نمی باشد.

2

گویا این بیانیه ربطی به گوشت گرم نداشته است

چند ساعت بعد قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، پیمان پاک با اشتراک گذاشتن یک توئیت خبر دیگری را اعلام نمود. وی بیان داشت که اخبار انتشار یافته در خصوص حذف ارز ترجیحی در خصوص گوشت قرمز درست نیست و تکذیب می شود. چرا که تغییر ارز در ارتباط با گوشت منجمد است که کاربری آن صنعتی و رستورانی می باشد و در نتیجه نقش مستقیمی نیز در تنظیم بازار ندارد. حال آنکه طبق گفته ی پیمان پاک، می شد اینگونه در نظر گرفت که ارز تخصیصی به گوشت گرم گوسفندی و گوساله وارداتی، تا تنظیم بازار این کالا، همچنان در گروه کالایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار دارد.

بر اساس گفته های وی دولت برای واردات گسترده گوشت، منابع بسیار خوبی از ارز 28500 تومان جهت تنظیم بازار اختصاص داده و می توان گفت برنامه واردات گوشت گرم گوسفندی و گوشت گرم گوساله، برای تنظیم بازار به طور هفتگی در حال انجام است.

1

نامه ای دیگر اینبار از مدیرکل دفتر صادرات و واردات در مورد چای

همان روز تصویر نامه ی دیگری انتشار یافت که از جانب مدیرکل دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت بود. طبق این نامه مشخص گردید که واردات چای نیز به گروه کالایی 22 یا همان ارز از محل تالار دوم وارد شده است و در نتیجه، دیگر ارز نیمایی به آن اختصاص نخواهد یافت. لذا قیمت ارز واردات چای توسط مکانیسم هایی تعیین خواهد شد که مربوط به عرضه و تقاضای بازار آزاد است.

با وجود تمام این نامه نگاری ها نگرانی ناشی از گرانی در بطن جامعه ادامه دارد

موضوع اینجاست که حتی اگر بنا را بر این بگذاریم که بیانیه نرگس باقری تنها مربوط به گوشت قرمز است و انواع گوشت را هدف قرار نمی دهد، باز هم نگرانی ها در خصوص گرانی گوشت خاتمه نخواهد یافت. حال آنکه به یاد داریم در خصوص نان هم سابقا چنین روندی طی شده بود و یک هفته پس از تکذیب گران شدن آن تاییدیه اش آمد. لذا بعضی مقامات رسمی گرانی را تایید کردند و نام متناسب‌ سازی و اصلاح قیمت را روی آن گذاشتند. حال آنکه لازم به ذکر است این تایید و تکذیب های پی درپی می تواند نگرانی برای گرانی چای را نیز تشدید کند.

کما اینکه همین حالا نیز با گشتی کوتاه در بازار و مشاهده ی سبد کالای کارگران حداقل بگیر، می توان این را دریافت که گوشت در هر مدل آن، سر سفره ی بسیاری ماه به ماه نیز یافت نمی شود. لذا باید دید که آیا تدابیر انجام گرفته پس از این، به فراخی سفره ها کمکی خواهد کرد؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی