|

وقتی میان ریال ما و ریال عربستان فرق است از زمین تا آسمان!

هر یکریال عربستان 13 هزار 700 تومان است این یعنی هر یک ریال سعودی برار 0.27 دلار است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مجید مرادی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصادی و اجتماعی با انتشار یادداشتی با عنوان «میان ریال ما و ریال عربستان تفاوت از زمین تا آسمان است» آورده است:

عربستان سعودی در پاسخ به پند و اندرز آمریکا گفته است از تصمیم خود به عادی‌سازی روابط با ایران کوتاه نخواهد آمد. هم‌زمان ایران به رغم بیش از چهار دهه شعار آمریکاستیزی اکنون در حال جلب رضایت امریکا برای هزینه منابع بلوکه شده خود در کره جنوبی در مصارف مدنی است.

مثلی عربی می‌گوید؛ شر البلیة ما یضحک، بدترین بلا و مصیبت آن است که تو را بخنداند. یک‌عمر است ما شعار مرگ بر آمریکا را سر می‌دهیم و به عربستان سعودی طعنه می‌زنیم که شما وابسته به آمریکا هستید؛ اما چون نیک بنگری می‌بینی ما شدیم وابسته امریکا و این عربستان است که عملاً برای آمریکا شاخ‌وشانه می‌کشد و چین را وارد خاورمیانه کرده است.

رئیس‌جمهور ایران دو سال است داد می‌زند که زندگی مردم را به مذاکرات با آمریکا گره نخواهد زد و بند ناف ارتباط اقتصاد ایران با دلار را بریده است؛ اما عملاً می‌بینیم که با هر خبر برجامی دلار هم بالا و پایین می‌شود. اما ریال عربستان سر جایش محکم و قرص ایستاده است و کوه اگر بلرزد ریال عربستان نمی‌لرزد.

آنچه به عربستان سعودی استقلال سیاسی بخشیده اقتصاد قوی است نه شعار مبارزه با استکبار جهانی و آنچه که استقلال ما را در میدان عمل خدشه‌دار کرده است همین اقتصاد ضعیف است.

البته عکس این گزاره هم صادق است که آنچه که اقتصاد ما را تضعیف کرده، شعارهای سطحی در سیاست خارجی و رعدوبرق های بی باران ماست. حتی از چینی‌ها یاد نگرفتیم که بی سروصدا به آبادی دنیایمان بپردازیم. یاد نگرفتیم که جامعه فقیر و تهیدست نمی‌تواند جلوه‌گاه فضیلت‌های مسلمان مؤمن و ارزش‌های متعالی دین اسلام باشد.

اقتصاد قوی که داشته باشی سیاستت هم استقلال بیشتری دارد و مردمت هم به فضیلت آراسته‌اند و هم از دولت رضایت دارند.

جای تأسف است که به روزی افتاده‌ایم که دنبال یک بله امریکا هستیم تا هفت میلیارد دلارمان را از چنگ کره جنوبی نجات دهیم؛ ولی بن سلمان با سردی از بایدن استقبال می‌کند و برای نشان‌دادن دهن‌کجی اش به بایدن از شی جی پینگ استقبال شاهانه می‌کند و درخواست امریکا برای عدم توسعه روابط با ایران را نمی‌پذیرد. حال کلاهتان را قاضی کنید و بگویید عملاً کدام یک استقلال دارند؟!

این است فرق ریال ما با ریال سعودی. ریال ما چوب سیاست ضعیف را می‌خورد و سیاست آنها نان ریال قوی را می‌خورد.

پی نوشت: هر ریال سعودی امروز شنبه 30 اردیبهشت 13 هزار 700 تومان است این یعنی هر یک ریال سعودی برار 0.27 دلار است. اما متاسفانه هر یک ریال ایران برابر با 0.000024 دلار آمریکاس

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها