|

تبادل زندانیان ایران و امریکا و انگلیس؛بزودی

آزادی زاغری، حسن نیت یا توافق؟

بر اساس آنچه بین ایران و امریکا و انگلیس مورد توافق واقع شده قرار است 10 زندانی از دو طرف آزاد شود؛ نازنین زاغری نیز در این لیست قرار دارد؟…

لینک کوتاه کپی شد

گروه سیاسی- عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان روز شنبه 26 تیر در توئیتی از تعویق مذاکرات تا روی کار آمدن دولت جدید خبر داد و تاکید کرد: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در حال انجام است. روشن است که گفتگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است.» عراقچی در ادامه به طور ضمنی به توافق بین ایران و دول غربی برای تبادل 10 زندانی از همه طرف‌ها اشاره و از طرف مقابل به دلیل بدقولی در اجرای این توافق و پیوند زدن آن به مذاکرات برجام انتقاد کرد و نوشت: «آمریکا و انگلیس باید این نکته(تاخیر در مذاکرات تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران) را درک کرده و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی که آماده اجرا می‌باشد، با برجام را متوقف کنند. تبادل زندانیان را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود.» 

نازنین زاغری هم آزاد می شود؟

به گزارش «شایا نیوز»، با توجه به گفته معاون سیاسی وزارت خارجه تبادل زندانی‌های طرفین فعلا معطل نتیجه مذاکرات وین مانده است اما در صورت اجرای آن احتمال می رود که نازنین زاغری که مدتی قبل در ایران بازداشت شد نیز جزو زندانیان مبادله شده باشد. موضوع تبادل نازنین زاغری به عنوان یکی از زندانی‌های دو تابعیتی در ایران قبلا بارها در رسانه‌ها مطرح شده و دولت انگلیس در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای آزادی وی نمود. نازنین زاغری شهروند ایرانی-بریتانیایی هنگام خروج از کشور در 19 فروردین 1395 توسط نیروهای اطلاعات سپاه در فرودگاه امام بازداشت و به کرمان منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان 26 خرداد 1395 اطلاعیه‌ای درباره بازداشت نازنین زاغری صادر کرد و در توضیح دلایل بازداشت این شهروند دوتابعیتی نوشت: «وی با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه، فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.» نازنین زاغری در شهریور 1395 در دادگاه بدوی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به 5 سال زندان محکوم شد؛ وی یکشنبه 17 اسفند 1399 پس از گذراندن دوران محکومیتش آزاد شد. گرچه مدتی بعد با اتهام جدید فعالیت تبلیغی علیه نظام دوباره محاکمه و به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شد.

طی این مدت دولت انگلیس برای آزادی زاغری تلاش بسیاری کرد. در نهایت وی به شرط حبس خانگی از زندان ازاد شد و اکنون در حال گذراندن محکومیت خوددر خانه است .  احتمال می رود که در جریان تبادل زندانی بین ایران، آمریکا و انگلیس وی در صدر لیست برای آزادی باشد.هنوز مشخص نیست ایران با این پیشنهاد احتمالی موافقت می کند یا نه.

نازنین+زاغری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها