|

احتمال توافق در مذاکرات وین در دولت فعلی

آیا دولت رئیسی مخالف احیای توافق برجام خواهد بود؟

یک روز بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، احتمال توافق در مذاکرات وین قبل از پایان کار دولت روحانی مطرح شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مذاکرات وین برای احیای توافق برجام با شرکت طرفین حاضر در این توافق از اواخر فروردین‌ماه آغاز شده و در این مدت، اخبار ضدونقیضی درباره نتایج این مذاکرات منتشر شده است. حالا بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب، خبرهای مثبتی درباره نتایج این مذاکرات منتشر شده است.

احتمال توافق در مذاکرات وین در دولت فعلی

سید عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان در وین، ظهر یکشنبه 30 خرداد پیش از برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد: «امروز آخرین روز از دور ششم مذاکرات وین است، ما روزهای بسیار فشرده و کار بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. الان در موقعیتی هستیم که فکر می‌کنم تمامی اسناد توافق تقریبا آماده است.» همچنین عراقچی در ادامه تاکید کرد: «فکر می‌کنم زمان برای تصمیم‌گیری طرف‌های مقابل ما فرا رسیده است.»

روز شنبه 29 خرداد هم وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود احتمال حصول توافق احیای برجام قبل از پایان کار دولت حسن روحانی وجود دارد. محمدجواد ظریف طی مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا گفت: «مذاکرات درباره برجام در جریان است. احتمال خوبی وجود دارد تا قبل از پایان دوران تصدی ما، توافق حاصل شود. ما اواسط آگوست(اواسط مرداد) کنار می‌رویم و فکر می‌کنم به احتمال زیاد، خیلی قبل از این تاریخ بتوانیم به توافق برسیم.» ظریف همچنین اضافه کرد: «جدیدترین متن ویرایش شده توافق را دیدم. متن خالص و خالص‌تر شده است. پرانتزها(به معنی موارد اختلاف) در حال حذف شدن است.»

از طرف دیگر نماینده روسیه در مذاکرات وین هم از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام در تاریخ 24 تیر همزمان با ششمین سالگرد این توافق، خبر داده است. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، در پیامی توئیتری نوشته است: «جایگاهم به من اجازه شرط‌بندی(گمانه‌زنی) نمی‌دهد اما مایلم که تاریخ 15 ژوئیه(24 تیر) را به عنوان یک تاریخ هدف برای رسیدن به توافق اعلام کنم که مصادف است با ششمین سالگرد حصول برجام.»

آیا دولت رئیسی مخالف احیای برجام خواهد بود؟

البته قبلا هم در برخی از ادوار مذاکرات، طرفین مذاکره‌کننده ضمن ابراز نظرهای مثبت اعلام کرده بودند که در آستانه رسیدن به یک توافق هستند. بنابراین همچنان این احتمال وجود دارد که مذاکرات وین در ماه‌های پایانی دولت روحانی به سرانجام نرسد و در این صورت باید منتظر روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی و ادامه روند مذاکرات در دولت وی باشیم. 

سید ابراهیم رئیسی و حامیان محافظه‌کار وی قبلا بارها به برجام به عنوان دستاورد دولت حسن روحانی تاخته و از عملکرد دولت فعلی در حوزه سیاست خارجی انتقاد کرده‌اند؛ از این رو برخی اعتقاد دارند دولت منتقد برجام منطقا به دنبال احیای این توافق و به نتیجه رساندن مذاکرات وین نخواهد بود. اما در مقابل اکثریت کارشناسان روابط بین‌الملل اعتقاد دارند دولت نقش اندکی در تصمیم‌سازی برای سیاست خارجی در کشور ایران دارد و استراتژی کلی کشور درباره برجام با تغییر دولت، تغییر نخواهد کرد.

از طرفی سید ابراهیم رئیسی در طول مناظره‌های انتخاباتی موضع مخالفی درباره برجام نگرفت و به نوعی ضمن تایید این توافق، اعلام کرد: «ما به برجام حتما به عنوان یک تعهد پایبندیم اما برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند.» بنابراین به نظر می‌رسد با روی کار آمدن دولت جدید، خللی در مذاکرات احیای برجام ایجاد نخواهد شد. 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها