|

شانه خالی کردن وزارت بهداشت از مسئولیت کمبود واکسن

وزارت بهداشت: شرکت‌های سازنده مقصر کمبود واکسن کرونا هستند

کمبود واکسن و توقف روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور موجب نگرانی از وضعیت بحران کرونا در کشور شده است.

لینک کوتاه کپی شد

از مدتی پیش خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها درباره کمبود واکسن کرونا در کشور و نبود واکسن برای تزریق دوز دوم منتشر شد. گزارش‌ها حکایت از سرگردانی شهروندان و دست خالی برگشتن سالمندان بعد از مراجعه به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن داشت. در ابتدا مسئولان از جمله علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا توقف تزریق واکسن کرونا در کشور را رد کردند. البته چند روز بعد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که با توجه به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن، از 16 خرداد تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا انجام نمی‌شود. بعد هم خبرگزاری دولتی ایرنا در اطلاعیه‌ای با اشاره به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن، افزود که از مورخ 16 خرداد 1400 تا اطلاع ثانوی، واکسیناسیون علیه کرونا ویروس انجام نمی‌شود.

چه کسانی مسئول اصلی کمبود واکسن هستند؟

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید 19 بعد از اعلام رسمی کمبود واکسن در کشور، این نابسامانی‌ها را به گردن شرکت‌های تولید واکسن سینوفارم و اسپوتنیک انداخته و گفت: «قرار بود شرکت چینی تولیدکننده سینوفارم سه میلیون دوز از این واکسن را به ایران ارسال کند اما این کار را نکرده است.» همچنین علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در توضیح دلیل کمبود واکسن در کشور در صفحه توییترش، دلیل اصلی تاخیر در واکسیناسیون کرونا را سازنده‌های واکسن و مصرف 80 درصد از واکسن موجود توسط چند کشور دانست.

کمبود واکسن و کندی واکسیناسیون در کشور به دلیل بدقولی سازنده‌ها در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات، بحرین و عربستان بدون این‌که هیچ یک سازنده واکسن باشند، میلیون‌ها نفر از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. حتی کشور امارات، اکثریت جمعیت خود را علیه کرونا واکسینه کرده و حالا اقدام به واکسیناسیون توریست‌های چینی نیز می‌کند. در برابر مشکل کمبود واکسن و توقف روند واکسیناسیون هم برخی مسئولان مانند علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا فقط ابراز امیدواری کرده‌اند که به زودی واکسن‌های داخلی با دریافت مجوز استفاده اضطراری، جایگزین واکسن‌های خارجی شوند.

وزیر بهداشت تمام‌قد از مدیریت بحران کرونا دفاع می‌کند

مدیریت بحران کرونا به ویژه تاخیر در واردات واکسن و کندی واکسیناسیون با انتقادات زیادی روبرو شده است. حتی شیوه مدیریت بحران کرونا و انتقادات از آن به مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، یکی از نامزدها در نقد اوضاع فعلی گفت: «ما متاسفانه آمار فوتی بالایی در کشور داریم. این آمار فوت غیرقابل توجیه است؛ صدا و سیما هر روز اوضاع جهان را مرتب گزارش می‌کند، ولی مثلاً نمی‌گوید که کره جنوبی تنها 974 فوتی داشت یا ویتنام که 53 فوتی یا چین که مرکز شیوع بود کلاً 4634 فوتی داشت؛ خیلی از این کشورها هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند اما دولت و مدیریت قاطع داشتند که دچار بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری نبودند.»

البته وزیر بهداشت در مقابل همه انتقادات از عملکردش در مدیریت همه‌گیری کرونا دفاع کرده است. وی اخیرا در یک سخنرانی هم با اشاره به اقدامات در حال اجرا برای ساخت واکسن داخلی، گفت: «دنیا از حماسه واکسن‌سازی کرونا در ایران حیرت خواهد کرد و برای اعتلای غرور ملی بین کشورهای منطقه که دست‌شان برای واکسن وارداتی به بیرون از مرزها دراز است، باید این حماسه به تصویر کشیده شود.» هرچند در ماه‌های گذشته بارها متخصصان داروساز کشور با تاکید بر این‌که تکنولوژی ساخت واکسن در کشور وجود ندارد، اعلام ساخت واکسن داخلی کرونا را مایه شگفتی خوانده‌اند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها