|

قیمت‌گذاری دستوری، قیمت خودرو را تخته گاز بالا برد

دیروز برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۵ الی ۱۵ درصدی قیمت خودرو در بازار بودیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قیمت گذاری دستوری شورای رقابت در حوزه خودرو را می توان سنگ بنای افزایش قیمت خودروهای تولید داخل نام برد. اتفاقی که به مزاج بسیاری از کارشناسان و خریداران خوش نیامده است. گفتنی است که هرچند تولیدکنندگان خودرو نسبت به تصمیمات شورای رقابت واکنش نشان داده اند اما تا به امروز قیمت در بازار خودرو نه تنها کاهش نیافته بلکه هر روز استارت دوباره گرانی آن نیز زده می‌شود.

نقش کاهش واردات در افزایش قیمت

خودروهای داخلی به طور کلی باید در نظر داشت که در سایه اعمال تحریم‌های یک جانبه شاهد کاهش چشمگیر واردات خودروهای خارجی به کشور بودید اتفاقی که در بالا رفتن تولیدات داخلی بسیار موثر بود. پرداخت هزینه سربار توسط مردم همانگونه که می دانیم تولیدکنندگان خودرو در کشور مدعی هستند که هزینه سربار افزایش یافته اما این سوال مطرح می‌شود که چرا باید هزینه سربار توسط مردم پرداخت شود از این رو شاید بهتر است دلایل افزایش قیمت خودرو توسط تولیدکنندگان به مردم ارائه داده شود در غیر این صورت این شائبه به وجود خواهد آمد که علت اصلی افزایش قیمت سود بیشتر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود.

سمت و سوی خودرو در سال ۱۴۰۰

خودروسازی کشور به احتمال فراوان در پایان امسال به مرز تولید یک میلیون دستگاه خواهد رسید، رقمی که در مقایسه با سالهای شاید ۹۸ و ۹۷ افزایشی است اما نسبت به ۹۶ (دوران پسابرجام) نزدیک به نیم میلیون دستگاه کمتر خواهد بود. این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه رشد ۵۰ درصدی تولید را برای خودروسازان در نظر گرفته و تحقق این هدف بستگی مستقیم به مسائل مختلفی مثل لغو تحریم، تامین قطعات و شیوه نرخ‌گذاری دارد. به نظر می‌رسد با لغو نرخ‌گذاری دستوری، نقدینگی خودروسازان افزایش خواهد یافت، بنابراین روند تامین قطعات به خصوص از داخل، تسریع می‌شود و این موضوع سبب چرخش تندتر چرخ‌های تولید خواهد شد.

چالشی به نام نرخ گذاری دستوری در صنعت خودرو

از سوی دیگر تداوم نرخ‌گذاری دستوری عاملی برای ادامه سریال چالش تامین نقدینگی شده که این موضوع روند تولید را کند کرده است. جالب است بدانیم که ارائه تسهیلات به خودروسازان یکی دیگر از برنامه رونق صنعت خودروسازی به حساب می آید تا با تامین نقدینگی لازم، تولید تا مرز ۵۰ درصد بالا برود. هرچند با بهبود اوضاع نقدینگی، روند تامین قطعات بهبود خواهد یافت، با این حال اگر مذاکرات وین به سرانجام نرسد و تحریم لغو نشود، خودروسازان همچنان با چالش بزرگی در این ماجرا مواجه خواهند بود. تغییر نحوه فروش برگ برنده صنعت خودرو؟ یکی از اتفاقات مهم و احتمالی خودروسازی، تغییر در روش‌های فروش به خصوص شیوه قرعه‌کشی است. در حال حاضر خودروسازان به دو روش فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش، محصولات خود را عرضه می‌کنند و برای انتخاب مشتریان نهایی نیز از روش قرعه‌کشی استفاده می‌شود. در خاتمه باید متذکر شد که قیمت گذاری براساس کم تیراژها و پرتیراژها راهکار تازه تولیدکنندگان برای ساماندهی قیمت گذاری در بازار خودرو است بدین گونه که آن دسته از خودروها که با حاشیه سود پایین تری مواجه هستند با افزایش قیمت کمتری روبرو خواهند شد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی