|

انصراف ظریف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری

اوضاع نه چندان مناسب اردوگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پیامی اینستاگرامی اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی درباره نامزدی محمدجواد ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری شنیده می‌شد و حتی وی جزو یکی از کاندیدهای اصلی و پیشتاز اصلاح‌طلبان به شمار می‌رفت. حالا ظریف در پیامی اینستاگرامی با تاکید بر این‌که در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد، نوشته است: «از همه افراد، گروه‌ها و بزرگانی که در روزهای سخت گذشته مرا وامدار بزرگ‌منشی خود نموده و خواستار نامزدی بنده در انتخابات سرنوشت‌ساز 1400 شده‌اند، بسیار سپاسگزارم و از این‌که نتوانستم پاسخی در خور به این بنده‌نوازی‌ها بدهم شرمسارم. خدای دانا به اسرار دل‌ها را شاهد می‌گیرم که نیامدنم به دلیل مصلحت‌طلبی و عافیت‌اندیشی نیست، چرا که بزرگانی چون شهید سلیمانی جانشان را فدا کردند و همچو منی می‌باید اگر توان و آبرویی داشته باشم- که آن هم از خود این مردم و به برکت خون پاک شهداست- فدای همین مردم و مرزوبوم کنم.»

انصراف ظریف تحت فشار مخالفان

محمدجواد ظریف در ادامه این متن درباره دلیل نامزد نشدنش در انتخابات ریاست جمهوری آورده است: «در تنهایی‌های خود بسیار اندیشیده‌ام، کاستی‌های خودم و شرایط دشوار و پرتنش داخلی و خارجی را صادقانه سنجیده‌ام و در پایان به این قناعت وجدانی رسیده‌ام که آمدنم- با توجه به دلواپسی‌هایی که در این هشت سال و به ویژه از نوروز امسال به قیمت تخریب انسجام و خودباوری ملی و امید و اعتماد مردم به نمایش گذاشته شد- به خیر و صلاح ملک و مملکت نیست.» همچنین وزیر خارجه در بخشی از پیامش با کنایه خطاب به منتقدانش نوشته است: «اکنون که خاطر دلواپسان از نامزدیم آسوده شد، تقاضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است، بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن مردم از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست، تمرکز کنیم.»

از مدتی پیش و با انتشار فایل صوتی مصاحبه محرمانه وزیر خارجه، وی به دلیل انتقاد ضمن از نقش سردار قاسم سلیمانی در سیاست خارجی و تسلط میدان بر دیپلماسی، مورد انتقاد بسیاری از اصول‌گرایان قرار گرفت و حتی برای ادای توضیحات در مورد این فایل به مجلس رفت.

اوضاع نه چندان مناسب اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو

با توجه به این‌که سید حسن خمینی، فرد مورد اقبال اصلاح‌طلبان برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری بعد از مشورت با رهبری از شرکت در انتخابات انصراف داده، عدم تمایل محمدجواد ظریف برای کاندیداتوری در این رقابت، دست اصلاح‌طلبان را بیش از پیش در این انتخابات خالی خواهد کرد. حالا با خروج ظریف از گردونه این رقابت که پرطرفدارترین نامزد در مجمع عمومی جبهه اصلاحات بود، مهم‌ترین گزینه‌های جناح اصلاح‌طلب شامل اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف خواهد بود. البته شایعاتی در مورد نامزدی احتمالی غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم شنیده می‌شود. از طرف دیگر برخی از طیف‌های میانه‌رو اصلاح‌طلبان تمایل دارند که با یک کاندید ائتلافی و میانه‌رو مانند دو دوره قبل به میدان بروند که در این صورت علی لاریجانی، رییس سابق مجلس بهترین گزینه برای آن‌ها خواهد بود. 

در هر حال به به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو در مقایسه با اصول‌گراها که تقریبا معلوم شده کاندید قَدَر و نهایی آن‌ها آیت‌الله ابرهیم رییسی است، وضعیت چندان خوبی ندارند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها