|

حاشیه دیدار سه نامزد نظامی

آیا سعید محمد، رستم قاسمی و محسن رضایی به دنبال ائتلاف هستند؟

با انتشار خبر دیدار سه نامزد نظامی، زمزمه‌هایی درباره پیشنهاد وزارت سعید محمد به محسن رضایی و رستم قاسمی شنیده شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- 16 اردیبهشت محسن رضایی با انتشار تصویری از جلسه مشترکش با سعید محمد و رستم قاسمی خبر داد. رضایی در توضیح این عکس نوشت: «در انتخابات 1400 فارغ از هر نتیجه‌ای قرار است برادرانه و همه با هم ایران را بسازیم.» سعید محمد هم در صفحه توییترش با تایید این دیدار نوشت: «گام دوم انقلاب، سرآغاز تحولی همه جانبه برای اعتلای ایران و ارمغان عزت و آرامش برای مردم عزیز است.»

انتظار می‌رفت این دیدار که به دعوت سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه و در روز پنشنبه انجام شد، منجر به نتیجه خاصی شود.

معهذا گفته می‌شود این سه کاندیدا توافق کرده‌اند که فعالیت سیاسی‌شان با یکدیگر و فرماندهی سپاه هماهنگ باشد.

زمزمه‌ها درباره ائتلاف سه نامزد نظامی

هر چند جزییات چندانی درباره دیدار سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری با سابقه نظامی اعلام نشد ولی انتشار خبر این دیدار، احتمال ائتلاف این سه کاندید را در انتخابات آتی تقویت کرد. حتی زمزمه‌هایی هم درباره پیشنهاد وزارت سعید محمد به محسن رضایی و رستم قاسمی در صورت حمایت‌شان از وی شنیده شد.

سردار محمد هم در واکنش به این شایعات اعلام کرد: «به هیچ کس هیچ قولی در مورد هیچ وزارتخانه‌ای و مسئولیتی نداده‌ام و تماما تکذیب می‌کنم... هیچ قراری مبنی بر این‌که بخواهم از فردی که با او دیدار داشته‌ام در وزارتخانه‌ای استفاده شود، وجود ندارد. ملاک ما شایسته‌سالاری است؛ هر کسی که شایستگی داشته باشد و در چهارچوب گفتمان ولایی و انقلابی حرکت کند ما از او استفاده می‌کنیم حال از هر جناح و دسته‌ای باشد و از برچسب‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا استفاده نخواهیم کرد.»

اصلاحیه شورای نگهبان و احتمال رد صلاحیت سعید محمد

از طرف دیگر با اعلام اصلاحیه جدید شورای نگهبان در مورد شرایط لازم برای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، برخی احتمال رد صلاحیت سعید محمد را قوی می‌دانند و بنابراین احتمال کنار رفتن وی به نفع دیگر نامزدها هم وجود دارد. روز 15 اردیبهشت شورای نگهبان اصلاحیه جدید قانون ثبت‌نام کنندگان انتخابات را اعلام کرد که طبق آن داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری باید جهت ثبت‌نام، شرایط زیر را دارا باشند: 1)در بازه سنی 40 تا 75 سال باشند. 2) حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل آن باشند. 3) سابقه تصدی حداقل 4 ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشند. 4) وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندید شوند. 5) تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

حالا عده‌ای عنوان کرده‌اند سردار سعید محمد براساس بند 3 این قانون احتمال رد صلاحیتش وجود دارد؛ محمد از سال 1397 تا 1399 یعنی تنها 2 سال فرمانده قرارگاه خاتم بوده و پیش از آن چند سالی به عنوان مدیر در شرکت‌های زیرمجموعه این قرارگاه فعال بوده است. در نتیجه ممکن است شورای نگهبان سوابق مدیریتی سعید محمد در شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه خاتم را کافی نداند. هرچند سردار محمد درباره شک و شبهه‌ها نسبت به کافی نبودن سابقه مدیریتی خود برای احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان گفته است که وی دارای سابقه 8 سال مدیریت کلان و جایگاه سرلشکری می‌باشد.

سردار سعید محمد و دیگر کاندیدهای نظامی بعد از اعلام نامزدی با استقبال سرد اصول‌گرایان روبرو شده‌اند. به ویژه سردار سعید محمد با حاشیه‌های بسیاری روبرو شده و حتی در مواردی برخی خواستار انصراف وی شده‌اند. حالا باید منتظر شد و دید که سه نامزد نظامی فوق قرار است با هم ائتلاف کنند یا هر سه به نفع یک نامزد دیگر انصراف می‌دهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها