|

نامه ظریف به رهبری:

می‌خواهم مذاکرات را به ثمر برسانم، کاندیدای ۱۴۰۰ نمی‌شوم

یک منبع آگاه گفته ظریف برای کاهش فشارها به تیم مذاکره‌کننده به رهبری نامه نوشته است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- برخی منابع خبری ادعا کرده‌اند محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای کاهش فشارها علیه تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه کشور در وین، نامه‌ای به رهبر انقلاب نوشته و در آن درخواست کرده جلوی فشارها گرفته شود تا این مذاکرات خارج از فشارهای سیاسی داخلی به نتیجه برسد. همچنین ظریف در این نامه تاکید کرده اولویت وی به سرانجام رساندن مذاکرات برجام است و به هیچ وجه نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نخواهد شد.

ظریف: زمینه برای برگشت به برجام فراهم است

منبع نزدیک به محمدجواد ظریف گفته است این نامه مدتی پیش نوشته و ارسال شده است؛ دلیل نوشتن این نامه هم تشدید فشارها بر تیم مذاکره کننده بوده که باعث شده وزیر خارجه از آیت‌الله خامنه‌ای کمک بخواهد. به ادعای منبع فوق مخالفان برجام فضایی ایجاد کرده‌اند که تیم مذاکره‌کننده در حال خیانت به کشور هستند.

همچنین منبع نزدیک به ظریف اضافه کرده که وی در این نامه به اتفاقات دوران ترامپ اشاره کرده و نوشته قبل از انتخابات آمریکا، وزیر خارجه هند به ظریف گفته بود چرا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید؟ ظریف پاسخ داده بود ترامپ ممکن است 5-6 ماه دیگر رییس جمهور نباشد لذا باید مطمئن باشیم او چهار سال دیگر هست بعد مذاکره کنیم. اما حالا که ترامپ نیست و دمکرات‌ها به عرصه برگشته‌‌اند، زمینه برای بازگشت به برجام فراهم است.

جدال توییتری عراقچی با پرس تی وی

با شروع مذاکرات احیای برجام در وین شاهد انتقاد برخی از اصول‌گرایان و صداوسیما از این مذاکرات بوده‌ایم. حتی نحوه پوشش خبری پرس تی وی(شبکه ماهواره‌ای انگلیسی زبان وابسته به صداوسیما) از مذاکرات در وین موجب انتقاد عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده کشور شد. عراقچی در صفحه توییترش به زبان انگلیسی نوشت: «من نمی‌دانم منبع آگاه پرس تی وی در وین کیست ولی او قطعا آگاه نیست.» معاون وزیر امور خارجه در توییت خود به خبر خاصی اشاره نکرد ولی شبکه پرس تی وی در هفته گذشته چند بار خبرهایی به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد که در آن‌ها ادعا شده بود ایران مخالف لغو زمان‌بندی شده و تدریجی تحریم‌هاست.

بعد از توییت انتقادی عباس عراقچی، پرس تی وی هم طی پیامی توییتر در پاسخ نوشت: «به جای زیر سوال بردن اعتبار منابع خبری پرس تی وی، آقای عراقچی باید به طور خاصی مشخص می‌کرد کدام اطلاعات مطرح شده به وسیله منابع خبری پرس تی وی مغشوش بوده است. ما منتظر شنیدن پاسخ او هستیم.»

حمله تند نماینده مجلس به مذاکرات برجام

مدتی پیش هم فریدون عباسی، نماینده مجلس و رییس اسبق سازمان انرژی اتمی با لحنی تند از مذاکرات وین انتقاد کرد و گفت: «ما با رعایت اصل حکمت و عزت موافق مذاکره هستم، مذاکره‌ای که تیم فعلی انجام می‌دهد چون بر مبنای مبانی نظری و دیدگاه فلسفی خاص است لذا راحت می‌شود نتیجه آن را پیش بینی کرد. ما در سال ۹۲ پیش بینی می‌کردیم و می‌گفتیم که این مذاکرات به امضا برجام می‌انجامد و همین اتفاق هم افتاد و برجام بی‌فرجام امضا شد و بعد از آن اینستکس هم جواب نداد؛ سیب و گلابی وعده می دادند، سیب و گلابی شد دلار ۳۰ تومانی، مرغ ۴۰ تومانی و گوشت بالای ۱۳۰هزارتومان.» 

همچنین این نماینده مجلس در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد: «در حال حاضر نیز همان آدم‌هایی که این روش غلط را قبلا طی کرده‌اند برای مذاکره به وین رفته‌اند. آیا با گذشتۀ این مذاکرات انتظار داریم از دل این مذاکرات نتیجه مثبتی عاید کشور شود، آقایان رفته‌اند و دوباره آمریکا را در یک اتاق می‌گذراند و بازی درمی‌آورند تا افکار عمومی داخل کشور را فریب دهند؛ چون اینها به دنبال این نیستند که از موضع قدرت مسئله را حل کنند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها