|

حادثه خرابکاری در نیروگاه نطنز

هدف اسرئیل از حمله به تاسیسات هسته‌ای نطنز چه بود؟

حادثه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز و نقش اسرائیل در آن با انعکاس گسترده در رسانه‌های بین‌المللی روبرو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز یکی از خبرهای جنجالی هفته جاری بود که با انعکاسی گسترده در رسانه‌های بین‌المللی روبرو شد و واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. روز یکشنبه 22 فروردین بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور از حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز خبر داد و اعلام کرد: «بامداد امروز حادثه‌ای در بخشی از شبکه برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز) رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است. علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد.»

انتشار گسترده خبر دست داشتن موساد در حادثه نطنز

بعد از اعلام خبر حادثه در نیروگاه هسته‌ای نطنز تعدادی از رسانه‌های اسرائیلی به صورت تقریبا گسترده اقدام به انتشار اخباری به نقل از مقام‌های امنیتی اسرائیل مبنی بر دست داشتن موساد در حادثه نطنز کردند؛ در حالی که مقام‌های اسرائیلی معمولا در اقدامات این‌چنینی خود در گذشته مانند حمله قبلی به تاسیسات نطنز در تیر سال 99 و ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان از به عهده گرفتن رسمی مسئولیت این حوادث تروریستی شانه خالی می‌کردند.

بعد از وقوع این حادثه ابتدا رادیو سراسری اسرائیل به نقل از چند مقام امنیتی خود دست داشتن موساد در حادثه سایت نطنز را تایید کرد. سپس تعدادی دیگر از رسانه‌های اسرائیل مدعی شدند که حادثه نطنز که در آن شبکه برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز از کار افتاده در نتیجه حمله سایبری عوامل موساد بوده و خسارات گسترده‌ای به این تاسیسات وارد کرده است. یکی از سایت‌های خبری اسرائیل هم مدعی شد حمله سایبری بامداد یکشنبه به تاسیسات برق نیروگاه نطنز شبیه حمله یک دهه پیش اسرائیل به تاسیسات غنی‌سازی نطنز با بدافزار استاکس نت بوده است.

بعد از انتشار اخباری مبنی بر در دست داشتن اسرئیل در حادثه انفجار نطنز روز بعد علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد از کار افتادن شبکه برق تاسیسات اتمی نطنز، اقدامی خرابکارانه از سوی رژیم صهیونیستی بوده و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌الملل خواست با تروریسم هسته‌ای برخورد کنند. همچنین صالحی اقدام صورت گرفته در نطنز را نشان ‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت صنعتی ایران و مخالفان مذاکرات موفق هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها دانست.

هدف اسرائیل از خرابکاری در نیروگاه نطنز

همزمانی حادثه نطنز با مذاکرات احیای برجام در وین و تعمد اسرائیل در انتشار گسترده خبر دست داشتن این رژیم در این خرابکاری باعث تقویت این ظن شد که هدف از اقدام فوق جلوگیری از احیای برجام است. در واقع تحلیل‌گران بین‌المللی همگی متفق‌القول تاکید کردند که هدف اسرائیل از خرابکاری در نطنز فشار به دولت جو بایدن برای عدم احیای برجام و افزایش تنش در خاورمیانه است.

البته طرفین حاضر در مذاکرات فعلی احیای برجام در وین یعنی اروپایی‌ها، آمریکا و ایران با اطلاع از هدف اسرائیل از خرابکاری در نیروگاه نطنز تلاش کردند با واکنش و اظهارات سنجیده در برابر این حادثه، به نوعی از تاثیر مخربش بر احیای برجام بکاهند. بلافاصله بعد از حادثه نطنز اتحادیه اروپا در نخستین واکنش رسمی به این حادثه اعلام کرد هر گونه تضعیف مذاکرات هسته‌ای وین مردود است. از طرف دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده هیچ دخالتی در حادثه سایت هسته‌ای نطنز نداشته است.

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست روز دوشنبه خود با اشاره  به این‌که ایران در دام عملیات تحریکی دشمن در حادثه نطنز قرار نمی گیرد، گفت: «فرد خائن به ملت در حادثه نطنز شناسایی و هویت آن مشخص شده است، اقدامات لازم در این خصوص در دست پیگیری است.» با وجود واکنش سنجیده طرفین مذاکرات احیای برجام و تلاش آن‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند خرابکاری در حادثه نطنز می‌تواند به نوعی مترادف با ضعف ایران در تکنولوژی هسته‌ای و شکنندگی فناوری هسته‌ای فعلی‌اش تلقی شده و قدرت چانه‌زنی کشورمان در مذاکرات فعلی احیای برجام را کاهش دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها