|

نامه خاتمی به رهبر انقلاب

آیا خاتمی به دنبال برگشت به قدرت است؟

انتشار خبر نامه سیدمحمد خاتمی به رهبر انقلاب با واکنش گسترده‌ای در بین جناح‌های سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

لینک کوتاه کپی شد

اخیرا اخباری درباره نامه سیدمحمد خاتمی، رییس جمهور دولت اصلاحات به رهبر انقلاب منتشر شده که واکنش‌های متفاوتی از سوی چهره‌های سیاسی کشور به دنبال داشته است.

جزییات نامه خاتمی به رهبری

چند روز پیش سایت خبری رویداد 24 با انتشار گزارشی، از نامه محمد خاتمی به رهبر انقلاب خبر داد. براساس گزارش منتشر شده، خاتمی این نامه را با بیان سابقه و گذشته خود و خانواده‌اش آغاز کرده و ضمن تشریح دغدغه‌هایش برای انقلاب، تاکید کرده است که وی «هیچ‌گاه علیه انقلاب و رهبری و حاکمیت» نبوده است.

رییس جمهور سابق در نامه‌اش به نقش مهم رهبری در محوریت انقلاب اشاره کرده و خواسته که رهبری از این نقش برای حضور همه نیروهای سیاسی استفاده کند. در بخش دیگری از نامه هم خاتمی، اصلاح‌طلبان را وفادار به رهبر و نظام معرفی کرده‌ است که توان خود را برای حفظ نظام گذاشته‌اند.

آن‌طور که رویداد 24 ادعا کرده در این نامه، چالش‌ها و موضوعات پیش‌روی نظام مطرح شده و از رهبری رهنمود خواسته شده است؛ محمد خاتمی در نامه خود به مسائلی از جمله مذاکرات با آمریکا، انتخابات 1400 و حصر اشاره کرده و خواستار حل این مسائل در دوره کنونی شده است؛ زیرا از نظر وی اگر این مسائل به صورت حل نشده به آینده موکول شوند، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهند گذاشت.

این نامه طولانی به خط سیدمحمد خاتمی بوده و توسط علی خاتمی، برادر بزرگتر رییس جمهور سابق به یکی از مقامات عالی‌رتبه بیت رهبری تحویل داده شده است.

اصول‌گرایان: خاتمی باید علنی عذرخواهی کند

اصول‌گرایان بعد از انتشار خبر نامه سیدمحمد خاتمی به رهبری، آن را کم‌اهمیت دانسته و گفتند نزدیکان خاتمی به دلیل بی‌پاسخ ماندن نامه وی، اقدام به رسانه‌‌ای کردن آن کرده‌اند. سید علیرضا مرندی، عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و از نزدیکان رهبری، درباره این نامه گفت: «این نامه‌نگاری از این جهت عجیب به نظر می‌رسد که در حال حاضر آمریکایی‌ها، این طور فضاسازی می‌کنند که ما اهل مذاکره و تعامل هستیم در حالی که ذره‌ای از فشارهایشان را بر ملت ایران کم نکرده‌اند؛ در چنین شرایطی برخی داخلی‌ها، کار مشابه آن‌ها را تکرار نکنند و یادشان باشد که چه خسارت عظیمی در سال 88 به کشور وارد کردند.»

روزنامه کیهان، روزنامه اصول‌گرای تندرو هم به شدت از نامه سیدمحمد خاتمی به رهبری انتقاد کرد و نوشت: «رفتارهای سالوسانه خاتمی در حالی است که وی یک عذرخواهی رسمی به خاطر خیانت‌هایش در فتنه سال 88، به نظام و مردم بدهکار است. رفتار وی و موسوی در جهت ایجاد شورش و آشوب علیه نظام بود.»

کیهان و برخی دیگر از اصول‌گرایان، خواستار عذرخواهی رسمی و ابراز ندامت سیدمحمد خاتمی به دلیل مشارکتش در وقایع سال 88 شدند.

اصلاح‌طلبان: خاتمی نگران سرنوشت مردم است

برخی از چهره‌های جناح اصلاح‌طلب هم به نامه رییس جمهور سابق به رهبر انقلاب واکنش نشان دادند اما برعکس اصول‌گراها، این نامه را ناشی از نگرانی خاتمی از شرایط فعلی و آینده کشور دانستند. محمدجواد ‌شناس، فعال اصلاح‌طلب بعد از انتشار خبرِ نامه خاتمی به رهبری، جزو اولین افرادی بود که این خبر را تایید و اعلام کرد که این نامه بلند 37 صفحه‌ای، دو ماه قبل نوشته شده است. حق‌شناس درباره دلیل نگارش این نامه توسط محمد خاتمی در مقطع فعلی گفت: به نظر من وجود ارتباط مستمر و برنامه‌ریزی شده و بدون انقطاع با رهبر انقلاب، یکی از نیازهای جامعه و جریان اصلاح‌طلب است؛ چرا که از آن‌جایی که رهبری مسئولیت عام نسبت به جامعه دارد، نمی‌تواند از دید‌گاه‌های جریانات مختلف بی‌نیاز باشد.»

شهربانو امانی، یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب هم ضمن بیان این‌که سیدمحمد خاتمی نگران سرنوشت مردم و جوانان است، تاکید کرد: «خاتمی دغدغه ترمیم رابطه و اعتمادسازی بین اصلاح‌طلبان و انقلاب را دارد؛ این‌ها(خاتمی و اصلاح‌طلبان) طیفی هستند که هنوز ناامید نشده‌اند و فکر می‌کنند، می‌توانند کشور را نجات دهند. در واقع خاتمی با این نامه قصد داشته، ارتباط اصلاح‌طلبان را با رهبری ترمیم کند.»

علاوه بر دو جناح سیاسی کشور، کاربران در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش گسترده‌ای نسبت به نامه اخیر محمد خاتمی داشته‌اند. البته بیشتر کاربران گفته‌اند با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری 1400، وی به دنبال برگشت به قدرت و داشتن سهم در آینده سیاسی کشور است. برخی هم تاکید کرده‌اند محمد خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت‌شان از حسن روحانی در انتخابات قبلی حالا هم مسئول عملکرد ضعیف دولت فعلی هستند ولی بدون این که پاسخگوی بحران‌ بی‌کفایتی دولت روحانی باشند، فقط به دنبال داشتن سهمی در قدرت هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها