|

پیام جدید بایدن به ایران

هدف آمریکا از حمله هوایی به سوریه چه بود؟

بامداد روز جمعه 8 اسفند با دستور جو بایدن، جنگنده‌های آمریکایی به منطقه‌ای در شرق سوریه حمله کردند.

لینک کوتاه کپی شد

بامداد روز جمعه 8 اسفند، هواپیماهای آمریکایی به منطقه‌ای در شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق حمله کردند که اولین اقدام نظامی آمریکا پس از به قدرت رسیدن جو بایدن محسوب می‌شود.

جزییات حمله هوایی آمریکا به سوریه

بعد از حمله هوایی آمریکا به سوریه، منابع آمریکایی اعلام کردند جنگنده‌های مورد استفاده در این تهاجم اف-15 بوده که در آسمان استان الانبار عراق اقدام به سوخت‌گیری هوایی کرده‌اند. به گفته صابرین نیوز، این جنگنده‌ها در مجموع 7 هدف را مورد حمله قرار داده‌اند که 6 هدف آن‌ها، پیش از این تهاجم به دلیل پرواز پهپادهای جاسوسی و هشدارهای یگان اطلاعاتی مقاومت، تخلیه شده بودند.

درباره تلفات این حمله، منابع مختلف گزارش‌های مختلفی داده‌اند؛ براساس گزارش رویترز در این هجوم هوایی دست کم یک نفر کشته شده و چهار تن زخمی شده‌اند. این در حالی است که برخی منابع دیگر اعلام کرده‌اند در این حمله حداقل 17 شبه نظامی کشته شده‌اند.

بعد از این حمله، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله که اهداف آن پایگاه‌های شبه نظامیان وابسته به ایران بوده به تلافی حملات موشکی اوایل ماه جاری به اربیل عراق انجام شده است. وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که تهاجم موشکی به اربیل که منجر به کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی و زخمی شدن یک نیروی نظامی ایالات متحده و سایر نیروهای ائتلاف شده، توسط شبه نظامیان وابسته به ایران انجام شده است.

همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم بعد از وقوع این حمله تاکید کرد: «این عملیات به دستور جو بایدن و به دلیل حملات شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی ایران به تاسیسات و پست‌های آمریکایی در مرزهای شرقی سوریه و عراق انجام گرفته‌اند.»

این در حالی است سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از حمله به اربیل عراق، انتساب این عملیات به ایران را قویا رد کرد و گفت: «تلاش مشکوک برای انتساب آن به ایران نیز شدیدا محکوم است.»

واکنش‌ها به حمله هوایی آمریکا

در واکنش به حمله هوایی آمریکا به سوریه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «نیروهای نظامی ما چهار یا پنج دقیقه قبل، هشدار حمله را گرفتند؛ البته که چنین هشدارهایی وقتی حمله در واقع در حال اجراست، چندان به کار نمی‌آید.» برخی از منابع خبری روسی نیز گفته‌اند لاوروف بعد از این حمله، از آمریکا خواسته‌ است تماس با روسیه درباره سوریه را از سر بگیرد و خواهان روشن شدن موضع دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در قبال سوریه شده است.

از طرف دیگر برخی از اعضای حزب دمکرات، از حمله به سوریه به عنوان نخستین اقدام نظامی دولت بایدن، به شدت انتقاد کرده‌اند و به گفته آن‌ها، این حملات هوایی بدون مجوز انجام شده است. البته تعدادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه از این اقدام دولت بایدن حمایت کرده‌اند.

هدف بایدن از حمله هوایی به سوریه چه بود؟

بایدن در مصاحبه‌ای بعد از این حمله، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید با این حمله قصد داشتید چه پیامی به ایران بفرستید، گفت: « این‌که شما نمی‌توانید اقدامی انجام دهید که عواقب نداشته باشد. مراقب باشید.»

برخی مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که پنتاگون چند هدف بزرگتر را به عنوان گزینه احتمالی، پیش‌روی جو بایدن قرار داده اما وی در نهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرده است. در واقع دولت جدید آمریکا دست به یک حمله نظامی محدود زده تا اقدام تلافی‌جویانه‌اش منجر به افزایش تنش و تحریک هیچ نوع درگیری نظامی نشود.

به اعتقاد تحلیل‌گران سیاسی جوبایدن با این حمله محدود خواسته به ایران هشدار دهد با وجود آمادگی و تلاش برای گفتگو با ایران در عین حال می‌تواند اقدام به حمله نظامی نیز بکند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها