|

خون خاشقچی یقه بن سلمان را می گیرد؟

احتمال برکناری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان

دولت کنونی ایالت متحده در حال حاضر سعی دارد تا با حفظ روابط سیاسی خود با کشور عربستان، ولیعهد این کشور را با نشان دادن چهره واقعی او، از…

لینک کوتاه کپی شد

وکیل محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان از دادگاه آمریکا خواست تا  پرونده ای را که توسط یک مقام عالی رتبه سابق اطلاعاتی تنظیم شده را رد کرده و ادعا کند که این پرونده بر اساس اسناد دادگاه که توسط اخبار رویترزمشاهده شده، هیچ گونه صلاحیت قانونی ندارد.

در این پرونده ادعا شده که محمد بن سلمان معروف به MBS، گروهی را برای کشتن رئیس سابق جاسوسی سعد الجابری اعزام کرده و اعلام نمود که این ولیعهد از پیگرد قانونی در ایالت متحده در امان است.

جابری که هم اکنون زندگی تبعیدی خود در کانادا را می گذراند، در ماه آگوست یک دادخواست 107 صفحه ای را به دادگاه ایالت متحده ارائه داد و ادعا کرد که ولیعهد عربستان در اکتبر سال 2018 یک گروه ضربت را برای کشتن او اعزام کرده اما مقامات کانادایی سریعا تلاش او برای تخریب وجهه محمدبن سلمان را خنثی کردند.

اما با این وجود، در حال حاضر دادخواستی علیه MBS و 24 نفر دیگر در دادگاه فدرال کلمبیا، مطرح شده و در پرونده تشکیل شده در روز دوشبه نیز، مایکل کلوگ وکیل MBS، ادعای های وارد شده به او را رد کرد و در یک سند 87 صفحه ای نوشت: " این شکایت نامه صرف نظر از ادبیات تاثیرگذار آن، به عنوان یک درخواست قانونی در دادگاه شکست می خورد" و همچنین خطاب به جباری نوشت:" او می تواند هر اندازه که می خواهد به تلاش هایش ادامه دهد اما صادقانه به او می گویم که این پرونده جایی در دادگاه فدرال، ندارد".

جابری یکی از دستیاران قدیمی شاهزاده محمد بن نایف بود که در جریان کودتای سال2017 توسط MBS، از وراثت تاج و تخت برکنار شد چرا که این کودتا، وی را عملا به حاکم عربستان سعودی و متحد نزدیک آمریکا تبدیل کرد.

مایکل کلوگ همچنین در یکی ازگزارشات خود در این باره اعلام کرد که دادگاه فاقد صلاحیت شخصی برای قضاوت MBS و به علاوه فاقد صلاحیت برای اثبات ادعای جابری است و در این راستا اظهار کرد که: " MBS مستحق مصونیت در برابر هرگونه دادخواست در ایالت متحده است و همچنین حق مصنویت در برابرادعای های جابری را دارد زیرا این ادعا ها تنها نشانگر اقدامات رسمی وی برای گرفتن مقام ولیعهدی از محمد بن سلمان است".

در حقیقت این ولیعهد و شاهزاده محمد بن زاید؛ ولیعهد امارات متحده، در دوران ریاست جمهوری ترامپ، از حضور او استفاده کردند تا نقش خود در میان کشور های اسلامی و عربی را پر رنگ کنند و ترامپ نیز از هیچ هزینه ای برای حمایت از آنان دریغ نکرد و همین حمایت ها طی این دوران چهارساله موجب از دست دادن جان هزاران بی گناه و نقص عضو شدن چندین آمریکایی شد اما رئیس جمهور کنونی آمریکا؛ بایدن، در اظهارات خود بیان کرد که انتظار دارد عربستان سعودی رویکرد خود نسبت به آمریکا را تغییر دهد و نشان داد که قصد دارد تا هرگونه ارتباط مستقیم میان خود و لیعهد عربستان را به حداقل برساند.

image_kbn28j21f

این موضوع گیری به علاوه نشان دهنده یک تغییر ناگهانی در مقایسه با دولت ترامپ است چرا که مقامات کاخ سفید در هفته گذشته درتلاش برای انتشار گزارش محرمانه ای به کنگره بودند که حاکی از مقصربودن MBS در دستور قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست مستقر در آمریکا در سال 2018 توسط مقامات سعودی است.

اکنون سوالی که در واشنگتن مطرح شده این است که آیا این اقدامMBS، تنها یک سمبل نمادین برای نشان حاکمیت و قدرت فردی او است یا از اهمیت بیشتری برخورداری است و می تواند تهدید آمیز تر از آن چیزی که انتظارمی رود باشد؟ 

از این رو، ایالت متحده اکنون در تلاش است تا با نشان دادن چهره واقعی ولیعهد عربستان، او را از تاج و تخت برکنار کند و سخنگوی وزارت خارجه نیز در گزارشی در همین راستا اظهار کرد که" مردم آمریکا انتظار دارند تا سیاست آمریکا در مقابل مشارکت استراتژیک با عربستان سعودی، اولویت های قانونی و حقوق  بشر را در نظر بگیرد و بنابریان ایالت متحده نیز طبق یک خط مشی مشخص همکاری خود با عربستان را ادامه می دهد اما این همکاری تا جایی ادامه پیدا می کند که ارزش ها و منافع این دو کشور با یکدیگر همسو باشند و در غیر این صورت، دولت آمریکا قطعا واکنش نشان می دهد".

دولت آمریکا در واقع تلاش دارد تا کشور عربستان را متوجه کند که MBS تنها یک فرد است ونمی تواند مسیر کی یک کشور را تعیین کند و بنابراین بر این باور است که در حین تلاش برای برکناری محمد بن سلمان، بین تعامل با حاکمان و خود یک کشور تمایز قائل است واز این رو به مشارکت خود با عربستان ادامه می دهد.

image5fe1bb16c910a400192e8e74

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها