|

چالشی بزرگ در کمین عشایر و دامپروران البرزی

خشکسالی باعث شده تا امسال تولید علوفه در این استان به شدت کاهش پیدا کند.

لینک کوتاه کپی شد

مدیر امور عشایری استان البرز اظهار کرد: کاهش بارندگی در سال آبی جاری استان را با خشکسالی مواجه کرده و اکنون شاهد کاهش رشد و تراکم گیاهان علوفه‌ای در مراتع استان به همین دلیل هستیم.

علی نقدی بازنشین بیان کرد: الان شرایط منابع غذایی دام‌های عشایر استان در مناطق قشلاقی مناسب نیست و نیاز است که عشایر به مناطق ییلاقی کوچ کنند. اما از آنجا که گیاهان و علوفه مناطق ییلاقی رشد کافی ندارند و نیازمند زمان بیشتری برای رشد آنهاست، هنوز عشایر این استان به سمت مراتع ییلاقی حرکت نکرده اند.

وی افزود: در بعضی مناطق کشور به دلیل نبود علوفه در مناطق قشلاقی (جنوب استان البرز) کوچ زودرس عشایر آغاز شده که این امر منجر به آسیب رسیدن مراتع مناطق میان بند که در مسیر کوچ هستند و همچنین مراتع ییلاقی می‌شود.

مجوز کوچ صادر نشد

مدیر امور عشایری استان البرز اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مجوز حرکت عشایر را صادر می‌کند، ولی هنوز چنین مجوزی صادر نشده است و به دلیل نبود علوفه کافی در مناطق قشلاقی باید تعلیف به صورت دستی انجام شود.

وی افزود: مراتع البرز با ۲۰ درصد کاهش تولید علوفه روبه‌رو هستند که برای تعلیف دستی تا شروع کوچ  ییلاق نیاز به ۲ هزار تن علوفه خشک داریم.

بحران خشکسالی در البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز  هم کاهش بارش و خشکسالی را بحرانی جدی در استان دانست و گفت: این خشکسالی منجر به کاهش تولید علوفه در مراتع استان شده است.

حامد فرضی افزود: میزان بارندگی‌ها در استان نسبت به دراز مدت ۴۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد کاهش داشته که منجر به بروز پدیده خشکسالی در سراسر کشور و از جمله البرز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: سالانه ظرفیت تولید ۱۲۰ هزار تن انواع علوفه در مراتع البرز وجود دارد که با کاهش بارش‌ها در سال جاری پیش‌بینی کاهش شدید تولید علوفه را داریم.

وی با بیان اینکه با کاهش‌بارش ها ظرفیت چرای دام در مراتع کمتر می‌شود، اضافه کرد: این روند برای آب و خاک و مراتع بسیار خطرناک است، به‌طوریکه کاهش وزن دام و کاهش زاد و ولد دام و همچنین کاهش منابع شرب دام و پراکنش نامناسب دام در مراتع از جمله پیامدهای خشکسالی در این عرصه‌ها ست.

حضور زودهنگام دام‌های عشایر در مراتع

فرضی گفت: در مناطق قشلاقی، عشایر به دلیل کمبود علوفه و آب، دام‌ها را زودتر از موعد مقرر وارد مراتع ییلاقی می‌کنند در حالیکه هنوز گیاهان آن مناطق آمادگی چرای دام را از لحاظ بیولوژیکی ندارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: حضور زودهنگام عشایر در مراتع در مسیر کوچ و مراتع ییلاقی منجر به از بین رفتن ایلراه های عشایری می‌شود.

فرضی با بیان اینکه در سال جاری مدیریت چرای دام برای ورود و خروج به موقع دام و کنترل مراتع انجام می شود، افزود: به همین منظور ۱۴ نفر قرق بان در ایستگاه های کنترل دام کرج، ساوجبلاغ و طالقان چرای دام در مراتع را کنترل می‌کنند.

منبع:همشهری آنلاین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها