|

مرگ سریالی دانشجویان پزشکی خودکشی یا مواد مخدر؟

"خودکشی سریالی رزدینت ها فاجعه ای دردناک است." این خبر کوتاه، برگرفته از یک توئیت است.

لینک کوتاه کپی شد

علی نیکجو و پزشکانی که در مورد این مرگ های به ادعای آنها سریالی خبر رسانی کرده اند، مدعی هستند که این کادر درمانی که تصمیم به مرگ خود می گیرند دو علت برای به آخر خط رسیدن دارند.

علت اولیه که از سوی همین تیم پزشکی خبررسان اعلام شده است فشارهای کاری و اجحاف های حقوقی و مالی است و مورد دیگری که بسیار قابل تامل و بررسی است که سازمان نظام پزشکی در خصوص صحت و سقم آن در حال بررسی است مصرف مواد مخدر از سوی این افراد است.

علت مرگ پشت سر هم  رزیدنت ها  در دست بررسی است

حسین کرمانپور - مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در خصوص خبر خودکشی های سریالی در میان کادر درمان به خبرنگار اجتماعی رکنا چنین گفت: "هنوز اطلاعات دقیقی تکمیل نشده است. تحقیقات در خصوص این مرگ ها در دست بررسی است.

احتمالا امروز بررسی ها به جمع بندی خواهد رسید و تا فردا ظهر نتیجه نهایی اعلام خواهد شد."

کرمانپور در مورد اینکه مرگ این افراد آیا تحت تاثیر مصرف موادمخدر که ادعا شده، است یا خیر، اظهار داشت: "این مبحث تنها یک ادعا است که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد. مصرف مواد مخدر از سوی بعضی رزیدنت ها مسبوق به سابقه است ولی اینکه این افراد تحت تاثیر مصرف مخدر دست به این اقدام زده باشند باید با گفتمان با خانواده آنها و آگاهی از نتیجه تحقیقات پزشکی قانونی، صحبت کرد.

ضمن اینکه آمار مصرف مواد مخدر در بین کادردرمان آنقدر بالا نیست که بگوییم این افراد که به شکل پشت سر هم جان باخته اند تحت تاثیر مخدر بوده اند. باید بررسی دقیق و علمی و تخصصی صورت گیرد."

تبعیض های شغلی و مصرف مخدر از علل مورد بررسی

محمد شریفی مقدم - دبیر کل خانه پرستار ایران ضمن تایید مرگ مشکوک چند رزیدنت در هفته های اخیر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: "رزیدنت ها (دانشجویان پزشکی تخصصی) قشر مظلومی هستند که فعالیتشان زیر سایه پزشکان متخصص است.

به نحوی که خدمات تخصصی در بیمارستان های دانشگاهی توسط این افراد ارائه می شود و در حالی که ساعت های کاری آنها بسیار بالا است، درآمد اندکی دارند و صد در صد تعرفه عمل ها و معاینات پزشکی آنها به حساب پزشکان متخصصی واریز می شود که هنگام کشیک در خانه تشریف دارند."

شریفی مقدم افزود: "در سال های اخیر ، شرایط به گونه ای شده است که پزشکان متخصص ساعت های اندکی برای آموزش رزیدنت ها وقت می گذارند و آنها ناچارند ساعت های بیشتری برای مطالعه و مشاهده ویدئوهای آموزشی در فضای اینترنت وقت بگذارند به نحوی که حتی ممکن است یک رزیدنت بدون دریافت آموزش های کافی اقدام به عمل جراحی کند.:

دبیر کل خانه پرستار با تاکید بر اینکه همین مسئله باعث افزایش استرس آنها می شود، ادامه داد: "ساعت های کاری بالا، فشار زیاد برای تکمیل آموزش ها و البته حقوق بسیار پایین بین 2 تا 3 میلیون تومان، آسیب های روانی بسیاری را برای رزیدنت ها به همراه دارد و همین مسئله بعضا آنها را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. کما اینکه موارد بسیاری از مصرف مواد مخدر در میان این قشر مشاهده شده است."

شریفی مقدم با بیان اینکه این افراد متولی برای حمایت از حقوق خود ندارند و از سوی سازمان نظام پزشکی نسبت به پزشکان متخصص تحت تبعیض قرار می گیرند، عنوان کرد: "تحقیقات پزشکی باید در مورد علت اصلی مرگ های پشت سر هم رزیدنت ها باید انجام بگیرد و تا اعلام نهایی تحقیقات نمی توان به طور دقیق علت مرگ را بیان کرد، ولی می توان پیش بینی کرد که اوردوز مصرف مواد مخدر یا خودکشی می تواند علت مرگ این افراد باشد که علل رسیدن به این تصمیم پیشتر گفته شد."

منبع : رکنا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها