|

یکی از اولویت‌ها در دولت، توجه به توسعه ورزش روستایی بود

بیش از ۳۰ فدراسیون در پویش کمک مومنانه حضور فعال داشتند/ در سال جدید گام بلندی برای توسعه ورزش همگانی برداشته می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان از مشارکت حداقل ۳۰ فدراسیون در پویش کمک‌های مومنانه در سال گذشته خبر داد.

عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان درباره سالی که گذشت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا یک سال متفاوتی را برای دنیا رقم زد. کشور ما هم از این موضوع مستثنی نبود. در بخش ورزشی مهمترین رویداد ورزشی یعنی المپیک و پارالمپیک متوقف شد و به تعویق افتاد، رویدادهای بین المللی ورزش هم عملا برگزار نشدند و شرایط ورزش با سالهای قبل تفاوت فاحشی پیدا کرد. در ورزش همگانی سعی کردیم با علم و اطلاع از شرایط کرونا و ظرفیتی که ورزش همگانی دارد و می‌تواند برای سلامت مردم کمک کند برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم تا این برنامه ها به شور و نشاط مردم برای زندگی سالم‌تر کمک کند. یکی از مواردی که در موضوع کرونا به آن تاکید شد این بود که افرادی که به دلایل کم تحرکی دچار اضافه وزن و بیماری های زمینه ای مثل بیماری های قلبی، بیماری‌های تنفسی و سایر بیماری زمینه ای هستند  در مبتلا شدن به این ویروس مستعدتر هستند. لذا تلاشمان بر این شد که با تغییر برنامه ها موضوع ورزش همگانی متوقف نشود که خوشبختانه نه تنها متوقف نشود بلکه توانستیم با همه ظرفیت‌های رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی، صدا و سیما، خبرگزاری‌ها موضوع ورزش را در سال ۹۹ با رویکرد همگانی دنبال کنیم.

او افزود: برنامه های متعددی در قالب پویش‌ها، چالش‌ها، مسابقات و رویدادها طراحی شد و به مرحله اجرا رسید. برای این که از ظرفیت ورزش در جهت ایجاد آن شرایط مناسب‌ تر و مطلوب تر در زندگی استفاده کنیم، این که بتوانیم محیط‌های خانه را تبدیل کنیم به یک مکان ورزشی هرچند کوچک تا با استفاده از حداقل تجهیزات مردم بتوانند با راهنمایی کارشناسان و مربیان ورزشی برنامه‌های ورزشی داخل خانه را داشته باشند. حتی برنامه های ورزشی خانوادگی طراحی شد. انواع چالش های ورزشی که می توانست انگیزه بیشتری برای مشارکت در برنامه های ورزشی ایجاد کند، ما ابتدای سال ۹۹ را با برنامه ورزش در خانه و ورزش تعطیل نیست با مشارکت جدی شبکه‌های سلامت و ورزش صدا و سیما یک پوشش گسترده‌ای دادیم در عین حال از ظرفیت فضای مجازی هم استفاده کردیم. در فرصت‌های بعدی که ایجاد شد سعی کردیم درباره پویش های دیگری مثل ورزش در همسایگی توجه کنیم به اعزام مربیان ورزشی به مجتمع‌های مسکونی در سراسر کشور که این هم در قالب طرح اجرایی انجام شد و بازتاب خوبی را در این رابطه داشتیم. در برنامه‌های ورزشی در خانه این ابتکار عمل مورد توجه سازمان جهانی قرار گرفت و رسما از جامعه ورزش و دست اندرکاران ورزش ایران به خاطر این نگاه ابتکاری و کار الگویی که انجام شد تقدیر شد و تقریبا می توانم بگویم در طول سال ۹۹ در هر ماه از سال یک یا دو طرح ورزشی با موضوع همگانی سعی کردیم برگزار کنیم.

احمدی عنوان کرد: مشارکت دستگاه های مرتبط با ورزش همگانی را خیلی پررنگ داشتیم. آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، شهرداری ها، بسیج، صداوسیما و بخش کارگری اینها برنامه هایی بودند که این موضوع برنامه ورزش در خانه و ورزش همگانی که قابلیت اجرا در مکان عمومی را داشت با ما همراهی کردند و در واقع توانستیم یک مشارکت عمومی قابل توجه را ایجاد کنیم. در انتهای سال ۹۹ هم دو تا برنامه ویژه را توانستیم برگزار کنیم یکی لیگ تندرستی ایران بود که باز یک شرایط رقابتی را برای ورزش همگانی برای استانها و شهرستان‌ها ایجاد کردیم در گام اول موفقیت خوبی را به همراه داشت و به امید خدا بتوانیم این لیگ تندرستی را برای سال‌های بعد با گستردگی و قوت بیشتر ادامه دهیم. لیگ بازی‌های الکترونیک فعال را در قالب طرح نشاط دنبال کردیم که این هم باز با توجه به جامعه آماری قابل توجهی که این موضوع دارد می‌تواند یک حرکت موثر باشد. ۳۲ میلیون نفر کاربر بازی‌های الکترونیک داریم در کشور اینکه ما بتوانیم این جمعیت را که عمدتا هم جوانان و نوجوانان هستند همراه کنیم با این طرح که همزمان یک ورزش الکترونیک است و هم تحرک و فعالیت بدنی. این هم یک گامی است که می‌تواند در افزایش و تحرک بدنی این جمعیت تاثیرگذار باشد.

معاون توسعه ورزش همگانی ادامه داد: در حوزه فرهنگی نیز بخصوص با شیوع کرونا یک حرکت مسئولانه مبتنی بر مشارکت اجتماعی را شاهد بودیم. با توجه به فراخوان مقام معظم رهبری که در ابتدای سال ۹۹ داشتند که کمک مومنانه مورد توجه قرار بگیرد ما یک مشارکت گسترده در جامعه ورزش و پویش مومنانه شاهد بودیم. بیش از ۳۰ فدراسیون ورزشی ما پویش کمک مومنانه را با مشارکت قهرمان ورزشی شان برگزار کردند، همه ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها و هیات‌های ورزشی در استان‌ها این حرکت را به صورت گسترده انجام دادند. جامعه ورزش یکی از پیشگامان حرکت مومنانه در سال ۹۹ در جهت کمک به آسیب دیدگان ناشی از ویروس کرونا بود ما شاهد اقدامات عملی بسیار ارزشمندی از سوی مدیران و ورزشکاران و مربیان در فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و هیات های ورزشی در این راستا بودیم. بیش از ۳۵ میلیارد تومان جمع آوری شد در قالب‌های مختلف و توزیع شد که جا دارد من تشکر کنم از همه ورزشکاران که همکاری جدی در این رابطه داشتند. همچنین در راستای مسئولیت اجتماعی ما شاهد حرکت‌های دیگری در برخی از فدراسیون‌های ورزشی مان بودیم که بسیار حائز اهمیت بود. ایجاد یک مرکز نیکوکاری در فدراسیون تکواندوی ما یا حرکتی که فدراسیون ووشو با توجه به منطقه بشاگرد داشت تا بتواند در آنجا یک مکان ورزشی برای استعدادهای آن منطقه ایجاد کند که نشان داد این توجه به مسائل اجتماعی در ورزش و فدراسیون‌های ورزشی پررنگ است همه فدراسیون‌های ورزشی ما در رابطه با موضوع مسئولیت اجتماعی و کمک به مردم و حمایت از آسیب دیدگان کرونا کارهای ارزشمندی را انجام دادند. در موضوع ترویج فرهنگ و شهادت ما گام‌های خوبی را شاهد بودیم ما با مشارکت فدراسیون‌ها در مناسبت‌های مختلف یاد و نام شهدا و ترویج منش و مرام آنها را بطور جدی دنبال کردیم.

معاون وزیر گفت: این کار خیلی گسترده در فدراسیون‌ها و استان‌های ما انجام شد. سال ۹۹ چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود در این مناسبت جامعه ورزش یک مشارکت گسترده ای داشت در مناسبت های مختلف هم توسط فدراسیون ها و هم وزارت ورزش و جوانان انجام شد. جامعه ورزش حضور خیلی پررنگی داشت که توسط دست اندرکاران ستاد برگزاری نمایشگاه از مجموعه دست اندرکاران ورزش تقدیر شد. با توجه به محدودیت هایی که ناشی از کرونا بودیم ما شاهد برنامه های مختلف در دهه فجر بودیم و به ویژه در ۲۲ بهمن که قرار شد مسیرپیمایی شود توسط دوچرخه و اتومبیل ما شاهد یک مشارکت خوب هیات های ورزشی در این راستا بودیم و یک شور خوبی را همکاران ما و ورزشکاران ما و هیات های ورزشی ما از خودشان نشان دادند. در مناسبت گرامیداشت روز شهدا یک برنامه گسترده برای تقدیر از خانواده شهدا و جانبازان و آزادگان و ایثارگران برگزار شد که این هم انعکاس گسترده ای داشت مجموعه ای از این اقدامات در راستای توسعه ورزش انجام شد که من از همکاران خودمان در ادارات کل ورزش و جوانان و دستگاه های مربوطه تشکر می کنم ان شاء ا… بتوانیم این مسیر را در سال ۱۴۰۰ ادامه بدهیم.

احمدی یادآور شد: برنامه های مختلفی که در سال ۹۹ داشتیم گره خورد با نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که جامعه ورزش مراتب احترام خودش را نسبت به این فرمانده بزرگ نشان داد و این پهلوان ماندگار در دل جامعه ورزش جا دارد و ما جایی نبود که بخواهیم افتتاح کنیم و نخواهند که به نام سردار سلیمانی عزیز باش. این ارادت نسبت به سردار در سال ۹۹ خیلی زیاد بود که جامعه ورزش نسبت به پیشگامان عرصه شهادت نسبت به شهدا و جانبازان و آزادگان ارادت دارد و در مسیر آنها گام برمی دارد. یک برنامه دیگر هم راجع به موضوع ورزش روستایی و عشایری است که ما گام خوبی برداشتیم که یکی از اولویت ها در دولت تدبیر و امید توجه به توسعه ورزش روستایی بود که به بخش توسعه زیرساختها راتوجه کردیم. خانه های ورزش روستایی در پایان سال ۹۹ به ۶۲۵۰ تا رسید که به امید خدا هماهنگ شده که بتوانیم در پایان کار دولت به ۷۵۰۰ تا برسانیم. خانه های ورزش روستایی یک ظرفیتی شد برای مشارکت روستائیان عزیزمان برای مشارکت در مجموعه های ورزشی و جا دارد از عملکرد ورزش استان‌ها در توجه به این طرح و پیگیری این طرح و ایجاد خانه ورزش روستایی در روستاهای پرجمعیت مان من تشکر و قدردانی کنم.

او با اشاره به برنامه‌های پیش روی در سال جدید گفت: ما در رابطه با سال ۱۴۰۰ پیش بینی برنامه مفصلی را در ورزش همگانی داریم. ما سال ۹۹ پنج جلسه شورای ورزش همگانی را با آقای سلطانی فر تشکیل دادیم که این شورا بی سابقه است. این که بتوانیم حداقل فصلی یکبار حتی بیش از یکبار ما شورای ورزش همگانی با مشارکت نمایندگان تام الاختیار تشکیل بدهیم و برنامه های مورد نظر را مصوب کنیم این یکی از کارهای بسیار خوبی بود که در راستای همین هم افزایی انجام شد و تفاهم نامه های خوبی در این رابطه تنظیم و امضاء شد و یکی از همین تفاهم نامه ها ، تفاهم نامه ای بود که با وزارت کشور سازمان دهیاری ها و شهرداری ها امضاء کردیم و در آن این تکالیف برای وزارت کشور و شهرداری ها کاملا لحاظ شد و یک اقدام موثر این بود که در ابلاغیه بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری های کل کشور موضوع ورزش همگانی گنجانده شد. یعنی در سال ۱۴۰۰ یک اقدام عملی و موثر در ورزش همگانی مشارکت عملیاتی و موثر ۱۴۰۰ شهرداری کشور در برنامه های ورزش همگانی است که می تواند گام بلند باشد.

احمدی در پایان ضمن تبریک سال نو افزود: نوروز و بهار ۱۴۰۰ را خدمت مردم شریف و بزرگوار ایران و بخصوص جامعه ورزش تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم که سال ۱۴۰۰ سالی همراه با سلامتی، موفقیت و خیر و برکت برای مردم عزیزمان ایران باشد. امیدوارم در سال جدید شاهد گشایش‌ها در بخش‌های مختلف کشورمان باشیم و مردم ما در یک شرایط بهتری بتوانند زندگی خودشان را با سلامت و نشاط ادامه دهند. سال پیش رو سال المپیک و پاراالمپیک هم است امیدوارم که به امید خدا شاهد درخشش ورزشکارانمان در این دو رویداد جهانی باشیم. همچنین امیدوارم که زمینه مشارکت و همراهی مردم عزیزمان چه در روستاها و چه در شهرها ورزش همگانی را فراهم کنیم و سالی باشد که مردم عزیزمان حتما در برنامه روزانه شان ورزش همگانی را مد نظر قرار بدهند. 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها