|

اتحادیه چهارگانه

اتحاد آمریکا و سه کشور برای مقابله با چین

اتحادیه چهار جانیه کشور آمریکا با استرالیا، هند و ژاپن به منظور مهار قدرت چین تشکیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالت متحده با هدف متحد کردن متحدان خود در تلاش برای مهار قدرت کشور چین در سراسر هند و اقیانوس آرام، در سال جاری وارد کاخ سفید شد. 

روز جمعه، بایدن بزرگترین قدم خود را در جهت رسیدن به این هدف برداشت و یک گردهمایی مجازی میان سران اتحادیه چهار جانبه خود با ژاپن، هند و استرالیا برگزار نمود. 

واشنگتن نیز در این باره اعلام کرد که موضوعاتی مانند مشکلات ناشی از شیوع بیماری کوید 19 و مشکلات و بحران های اقتصادی در این گردهمایی مطرح خواهند شد و نخست وزیر هند؛ نارندرا مودی نیز اعلام کرد که در مورد هند و اقیانوس آرام با بایدن، نخست وزیر ژاپن؛ یوشهیده سوگا و نخست وزیر استرالیا؛ اسکات موریسون، وارد بحث خواهد شد. 

در این اظهارات در واقع به صحبت درمورد قدرت چین هیچ اشاره ای نشد اما ظهور همین ابر قدرت سیاسی ونظامی آسیا بود که در سال2017 منجر به ایجاد این اتحادیه چهارگانه شد و این همچنین بازی های قدرت پکن باعث ش تا روابط این چهار کشور روز به روز بیشتر تحکیم شود. 

گفتگوی امنیتی چهارضلعی در حقیقت یک مجمع استراتژیک غیر رسمی است که شامل اجلاس های نیمه منظم، تبادل اطلاعات و تمرین های نظامی می شود. به علاوه، اگرچه، این یک اتحادیه رسمی همانند ناتو نیست اما به نظر برخی به عنوان یک وزنه بالقوه برای مهار قدرت چین وادعای تجاوز در آسیا و اقیانوسیه تلقی می شود. 

اما با وجود تمام این صحبت ها، اعضای این اتحادیه به همکاری در مورد مسائلی همانند بیماری همه گیر کوید 19 تاکید دارند ولی پتانسیل محاصره نظامی آنها، چیزی نیست که بتواند از کشور چین و به مخصوص مقامات پایتخت آن؛ پکن، دور بماند.

210310223431-joe-biden-0308-super-169

دریادار نیروی دریایی آمریکا؛ فیلیپ دیودسون نیز روز سه شنبه این اتحادیه را "الماس موکراسی" در هند و اقیانوس آرام خواند و در این باره گفت:" این اتحادیه نه تنها باید اقدامات بیشتری را از نظر امنیتی انجام دهند بلکه همچنین باید در جهت اقتصاد جهانی، ارائه فناوری های مهم مانند 5G و همکاری در زمینه نظم بین المللی نیز، اقدامات گسترده تری را به انجام برسانند.". 

چهار همکار در موسسه هوور در دانشگاه استنفورد از جمله وزیر دفاع پیشین آمریکا؛ جیمز ماتیس در این راستا اعلام کردند که گروه کواد می توانند در عرصه هایی همانند امنیت دریایی، امنیت زنجیره تامین، فن آوری ودیپلماسی، نقش مهمی را ایفا کنند. 

این اعضا در مورد امنیت دریایی نیز می توانند امکانات دریایی قابل توجه خود را در دسترس نیرو های دریایی آمریکا قرار دهند تا با همکاری یکدیگر بتوانند قدرت کشور چین که بزگترین ناوگان جهان را در اختیار دارد را برای ساخت بزرگترین کشتی چینی تضعیف کنند. 

در مورد امنیت تامین منابع مورد نیاز نیز، استدلال اعضای موسسه هور مبنی بر این است که  می توان از پایگاه های صنعتی و تولیدی این چهار کشور برای پایان دادن به تولیدن منابع چین در زمینه هایی همانند تجهیزات پزشکی و دارویی استفاده کرد که عده نیز  بر این باور اند که شیوع بمیاری کوید 19، مانعی بر سر انجام این امر بوده است. 

روزنامه دولتی چین، گلوبال تایمز نیز در اویل ماهی جاری اعلام کرد که این اتحادیه از بنیاد دارای چالش ها و مشکلاتی است که مانع از رسیدن به اهدافشان می شود و در نهایت باعث می گردد تا به جایی نرسند. 

منبع: CNN

f79d78ba-348e-11eb-8d89-a7d6b31c4b8a_image_hires_1215411e67dd9bf34c5867df91678581a729cf.2-1-super.1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی