|

موجودات دریایی

کدام موجودات دریایی به اندازه انسان ها باهوش هستند؟

محققان آزمایشی به نام تست مارشمالو که مخصوص کودکان است را بر روی برخی موجودات پیاده کردند تا میزان هوش آنها را مورد بررسی قرار دهند.

لینک کوتاه کپی شد

آزمایشی که به تازگی برای سنجش یک ماهی عجیب به نام سفالوپود صورت گرفته نشان می دهد که نباید هوش حیوانات را دست کم بگیریم. 

این آزمایش که تست هوش مارشمالو نام گرفته در حقیقت نشان می دهد که در مغز های کوچک و عجیب بعضی از این موجودات دریایی چیزی بیش از آنچه که می دانستیم جریان دارد و به عقیده بسیاری از دانشمندان نیز توانایی آنها در یادگیری و سازگاری می تواند باعث پیشرفت دیگر موجودات دریایی به لحاظ هوش و توانایی های ذهنی شود.

این تست در واقع برخی توانایی های شناختی کودکان همانند توانایی به تاخیر انداختن رضایت آنها را مورد بررسی قرارمی دهد، به این معنا که آنها به اندازه کافی بزرگ شده باشند تا بزرگسالان بتوانند به آنان بگویند که اگر از هر آنچه که در لحظه آنرا می خواهند چشم پوشی کرده و مدتی صبر کنند، موقعیت بهتری نصیبشان می شود و در حقیقت انجام این تست به حدی ساده است که می توان آنرا بر روی حیوانات نیز پیاده کرد اما در این مورد، شما نمی توانید به حیوانات بگویید که به عنوان مثال اگر صبر کنند، غذای بهتری نصیبشان می شود، بلکه در عوض می توانید به آنها بفهمانید که در صورت نخوردن آنچه که در مقابلشان وجود دارد، غذای بهتری را می توانند برای خوردن به دست بیاورند. 

در سال گذشته نیز یک ماهی به نام سفالوپود که در اکثر اقیانوس ها در کشور های مختلف زندگی می کند، نسخه ای از آزمایش مارشمالو را پشت سر گذاشت و نشان داد که می تواند از خوردن یک وعده گوشت خرچنگ چشم پوشی کند و در عوض برای شام منتظر غذای بهتری همانند یک میگوی چرب و نرم باشد. 

این دسته از محققانی که به انجام این آزمایش برای حیوانات مشغول بودند، توانستند به توانایی این ماهی در انجام این کار پی ببرند امام در مورد اینکه آیا آنها در هنگام به دام انداختن هرگونه طعمه نیز قادر به انجام چننین کاری هستند یا خیر، هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست. 

header-cuttlefish-self-control

بنابراین، این محققان تصممیم گرفتند تا این آزمایش را بر دوازده ماهی دیگر از همین گونه نیز انجام دهند و به این منظور هریک از آنها را در مخزن های مخصوص با درهای شیشه ای قرار دادند و در هر کدام از مخزن های شیشه ای دو وعده غذا که یکی از آنها شاه میگوی خام و دیگری میگوی شیرن زنده بود که بسیار حوس انگیز تر بود را قرار دادند و به این منظور ماهی را به دو گروه تقسیم بندی کردند.

در این تقسیم بندی، درب شش مخزن باز و میگو های زنده در مقابل آن قرار گرفته بودند و درب شش مخزن دیگر بسته و میگوهای زنده در پشت آن قرار گرفته بودند و قرار بود تا آن ماهی ها تا زمان معین شده در انتظار آن میگو های حوس انگیز بمانند و در صورتی که زودتر از زمان مشخص به دنبال آن می رفتند، آن میگو ها بلافاصله برداشته می شدند.

در آن آزمایش محققان متوجه شدند که ماهی هایی که دارای مخزن های درباز بودناد، تصمیم گرفته بودند تا برای دستیابی به میگوهای زنده منتظر بمانند اما ماهی های که دارای مخزن های در بسته بودند، با این تصور که هیچ گاه به آن میگوها دست نمی یابند، تلاشی برای به دست آوردن آنها نمی کردند.

محققان نیز در پایان به این نتجیه رسیدند توانایی تحمل این موجودات دریایی به طور کلی بیشتر از مهره دارانی است که دارای مغز های بزرگتری همانند شامپانزه ها، کلاغ ها و طوطی ها هستند و همچنین متوجه شدند که داشتن انگیزه نیز حتی در تلاش یا عدم تلاش برای به دست آوردن اهداف دلخواه حتی در میان موجودات دریایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJpbWFnZSI6Imh0dHBzOi8vYXNzZXRzLnJibC5tcy8yNTcxNzY4NC9vcmlnaW4uanBnIiwiZXhwaXJlc19hdCI6MTY1NDY4NDcwOH01280px-Cuttlefish_@_Oceanario_de_Lisboaa6ed16061fa63a47252019872ba260bccuttlefren_1024

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی