|

راهنمای سفر به الموت

معرفی قلعه حسن صباح در الموت قزوین

معرفی قلعه حسن صباح در الموت قزوین. راهنمای سفر به دژ حسن صباح در قزوین.

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه

در این مقاله به معرفی قلعه حسین صباح در الموت قزوین خواهیم پرداخت. سفر و ایرانگردی اگرچه در نگاه اول تنها یک سرگرمی و گذران وقت به نظر می رسد، اما ابعاد پنهان دیگری نیز دارد. سفر کردن می تواند عامل محرک و توسعه پایدار روستا ها، شهر ها، بنا ها و جاذبه های فرهنگی تاریخی کشور شود. سفر می تواند اقتصاد خفته شهر ها را بیدار کرده و به حرکت بیندازد. از طرف دیگر سفر و ایرانگردی می تواند چرخ های صنعت گردشگری را به کار انداخته و کشور را بیش از پیش از نفت بی نیاز کند. بدون شک تا زمانی که ما خودمان جاذبه های فرهنگی کشور را نشناسیم، ورود گردشگر و جذب توریست به کشور قابل توجه نخواهد بود. اما قلعه الموت یا همان قلعه حسن صباح کجاست؟ چگونه به قلعه الموت قزوین سفر کنیم؟ در ادامه با ما در بخش ایرانگردی شایانیوز همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی حمام قجر و موزه مردم شناسی قزوین

قلعه الموت کجاست؟

قلعه الموت از جاذبه‌های گردشگری قزوین و یکی از مهم‌ترین قلعه‌ های تاریخی ایران است. قلعه الموت با نام قلعه حسن صباح نیز شناخته می شود. این قلعه در قرن پنج هجری قمری مقر حسن صباح، بنیان ‌گذار دولت اسماعیلیان و مخالف سلجوقیان بود که به‌دلیل فعالیت ‌های نظامی او شهرت زیادی پیدا کرد. قلعه الموت یا همان قلعه حسن صباح نه ‌تنها یک جاذبه تاریخی دیدنی است؛ بلکه طبیعت زیبایی دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

فقط کسانی می‌توانند سحرآمیز بودن این قلعه را درک ‌کنند که از صدها پله‌ الموت بالا بروند و سختی راه را بچشند. طبیعت بی نظیر زیبا و بقایای باستان شناسی متعلق به قرن 5 هجری قمری زیبایی خارق العاده و آب و هوای بکر می تواند مهم ترین عامل جذابیت این بنا برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. اگر در سر هوس یک کوهنوردی جانانه و بازدید از جاذبه های فرهنگی تاریخی ایران را دارید، بشتابید، قلعه حسن صباح الموت منتظر شما است. اما حسن صباح کیست؟

حسن صباح کیست؟

حسن صباح بنیان ‌گذار دولت اسماعیلیان الموت در فلات ایران و حجت امام و داعی بزرگ مذهب اسماعیلیهٔ نزاری بود. وی در سال ۴۴۵ ه‍.ق / ۱۰۵۰ م، در خانواده ‌ای از شیعیان امامی در شهر قم زاده شد. در رابطه با کودکی صباح اطلاعات زیادی در دست نیست. پدر او علی بن محمد بن جعفر صباح حمیری از اهالی کوفه بود، اما ادعا داشت که نسبش به حمیری یمنی می ‌رسد.  

در سال‌هایی که حسن صباح مشغول یادگیری آموزه‌ های اسماعیلی و سفر به مصر بود، سلجوقیان به کمک نظام الملک طوسی بسیار قدرتمند شدند و ملکشاه، سومین سلطان مقتدر سلجوقی بود، که با خلافت عباسی و خلیفه عبدالله بن محمد بن القائم رابطهٔ دوستانه داشت. نگرانی مشترک خلافت و سلطنت در این دوران، شورش ‌های ایجاد شده در سوریه بود که تا مصر، مرکز خلافت فاطمی، راه یافته بود.

حسن پس از بازگشت از مصر، ۹ سال به عنوان داعی اسماعیلی در ایران سفر کرد و سیاست انقلابی خود را طرح کرد و همچنین قدرت نظامی سلجوقیان را در مناطق مختلف مورد بررسی قرار داد. او ابتدا به کرمان و یزد رفت و چند ماهی مشغول اشاعه آئین اسماعیلی شد و پس از آن چند ماه در خوزستان و به مدت ۳ سال در دامغان ماند؛ وی سپس به گرگان، ساری، دماوند و قزوین رفت. حسن صباح به دنبال یک مکان استراتژیک برای استقرار بود و نهایتا قلعه الموت را برگزید. قلعه الموت بر قلعه کوه ساخته شده و کاملا استراتژیک و دستیابی دشمن به آن دشوار بود. 

معرفی قلعه حسن صباح در الموت قزوین

در تاریخ ایران نام الموت با فرقه اسماعیلیه و حسن صباح به‌ عنوان رییس آن گره خورده است و گفته می‌ شود که حسن صباح برای ۳۵ سال در قلعه الموت زندگی می ‌کرد و به امور رهبری می ‌پرداخت. طبق اسناد تاریخی، در عصر صفوی از این قلعه برای زندان استفاده می ‌شد؛ هرچند کاوش ‌های باستان ‌شناسی نشان می ‌دهد که این محل فقط زندان نبوده و  محل زندگی افرادی با مرتبه اجتماعی خاصی بوده است.

قلعه الموت بر فراز صخره ‌ای بلند به ارتفاع ۲,۱۶۳ متر از سطح دریا در شمال شرق روستای گازرخان در منطقه الموت قزوین قرار دارد و برای دسترسی به آن مسیری پر پیچ ‌و خم در پیش دارید که بیش از یک ساعت طول می‌ کشد. هرچند در فصل بهار چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد. علاوه بر این، باید از حدود ۴۰۰ پله این صخره‌ صعب ‌العبور بالا بروید تا پس از حدود ۴۵ دقیقه کوهپیمایی بتوانید از این سازه تاریخی بازدید کنید.

چگونه از تهران به قلعه الموت برویم؟

فاصله قلعه الموت تا تهران حدود ۲۴۰ کیلومتر است که چهار ساعت طول می ‌کشد. اگر به قزوین رفته باشید، مسافتی ۱۰۵ کیلومتری را پیش رو دارید که ۲٫۵ ساعت در راه خواهید بود. در نهایت هم می ‌توانید به این قلعه تاریخی صعود کنید که سال‌ های سال بر فراز کوه همچون نگینی می‌ درخشد.

قلعه الموت از هر چهار طرف مشرف به پرتگاه است و به‌ خاطر ساختار دفاعی ‌اش، تنها ورودی آن در انتهای ضلع شمال شرقی قرار دارد. در آن روزگار با حفر خندق و ساخت برج دیده ‌بانی از قلعه محافظت می ‌کردند.

اگر از تهران راهی قلعه الموت هستید، باید از آزادراه کرج-قزوین عبور کنید؛ نرسیده به قزوین، مسیر فرعی الموت را خواهید دید که با نزدیک ‌ترین شهر یعنی معلم کلایه، ۸۵ کیلومتر فاصله دارد. این مسیر بسیار صعب ‌العبور و کوهستانی است، به ‌طوری که به گفته مردم بومی برخی مسافران برای طی این مسیر ۱٫۵ ساعته حتی تا چهار ساعت هم در راه هستند. 

در ۱۰ کیلومتری معلم ‌کلایه، یک مسیر فرعی به ‌سمت دریاچه «اوان» وجود دارد که از جاهای دیدنی استان قزوین است و گردشگران علاوه بر شنا و قایق‌ سواری می ‌توانند در این محل کمپ بزنند. برای رسیدن به قلعه تاریخی الموت، ۱۰ کیلومتر پس از معلم‌ کلایه به دو راهی گرمارود و الموت می‌ رسید. جاده‌ الموت با وجود همه زیبایی‌ هایش که بخشی جنگلی و بقیه کوهستانی است، مسیر پر پیچ‌وخمی دارد. 

تصویر باز سازی شده و خیالی از دژ حسن صباح

download (4)

تصاویری زیبا قلعه الموت

16df23b7-611f-4e48-a125-8aa9a439e25a

4c64088d-fe30-479b-833a-96d72bcb057f

951bee03-19c0-4ef6-b0be-b541f2695067-840x560

9e5a9532-826d-4c4e-a19b-34932593233f

139302141717144152679584

alamot-castle

پیشنهاد می شود: معرفی روستای فهرج یزد

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها