|

گزارش اقتصادی

علت گران شدن قیمت برنج چیست؟

با توجه به تولید حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج، بیان اظهاراتی همچون گرانی برنج در ایام‌ پایانی سال بازار گرمی کاذب است.

لینک کوتاه کپی شد

برنج محصول پر استفاده‌ای در میان خانواده ‌های ایرانی است اما افزایش قیمت آن در ماه‌های اخیر باعث ایجاد مشکلاتی برای مصرف‌کنندگان شده است. دبیر انجمن برنج کشور اما اعلام کرده کمبودی در بازار نیست و تنها به علت نبود نظارت کافی، این محصول با افزایش قیمت در بازار مواجه شده است.

جمیل علی زاده شایق گفت: «با توجه به تولید حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج، بیان اظهاراتی همچون گرانی برنج در ایام‌ پایانی سال بازار گرمی کاذب است. به‌رغم افزایش تولید برنج نسبت به سال قبل، اما واردکنندگان از هر فرصتی برای واردات استفاده می‌کنند.با توجه به بارندگی‌های مناسب در ۲ سال اخیر، حداکثر کسری برنج ۷۰۰ هزار تن است و حال چطور می‌شود که در دی ماه اعلام کنیم تا پایان سال ۷۰۰ هزار تن کسری داریم؟ پس این میزان برنج‌های وارداتی در ابتدای سال چه بوده است؟»

این‌مقام‌مسوول با بیان اینکه در سه ماه نخست سال به میزان کافی برنج وارد کشور شده است، گفت: «با وجود اصرار واردکنندگان بر واردات به شک می‌افتیم که این میزان واردات را برای چه می‌خواهند؟ درحالی‌که میزان مصرف ما معلوم است و در پی‌گرانی قیمت، خانواده‌ها نمی‌گذارند که برنج هدر برود.»

دبیر انجمن برنج کشور با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی برابر با تولید داخل است، گفت: «در سال‌های گذشته، برخی افراد به علت قیمت برنج خارجی اقدام به خرید می‌کردند، اما در شرایط فعلی قیمت تفاوت چندانی ندارد.»

علی‌زاده‌ شایق با بیان اینکه قیمت هر کیلو برنج طارم با کیفیت در شمال ۲۸ هزار تومان است در توضیح دلایل افزایش قیمت برنج نیز گفت: «تنها به علت نبود نظارت، گرانی‌هایی در بازار رخ می‌دهد.این در حالی است که در داخل فروشگاه‌ها به علت نبود نظارت، هر کیلو برنج ایرانی که از لحاظ کیفیت هم با برنج شمال قابل مقایسه نیست، با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها