|

آقای پزشکیان! از اتاق فکر شما خبرهای خوبی نمی‌آید!

رئیس دولت چهاردهم بار دیگر بر اصلاح قیمت سوخت (بنزین) تاکید کرد و دوباره نگرانی از تورم افسارگسیخته در پی گرانی بنزین بر مردم سایه انداخت.

لینک کوتاه کپی شد

در حالی تحولات منطقه به خصوص لبنان و احتمال درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده است که رئیس دولت چهاردهم بار دیگر بر اصلاح قیمت سوخت (بنزین) تاکید کرد و دوباره نگرانی از تورم افسارگسیخته در پی گرانی بنزین در شرایط سخت اقتصادی بر زندگی ایرانی‌ها سایه انداخت.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از برترین ها؛ مسعود پزشکیان که صبح امروز برای تقدیم لایجه بودجه 1404 به مجلس رفته بود در بخشی از سخنرانی خود به موضوع اصلاح قیمت بنزین اشاره و اعداد و ارقامی را مطرح کرد که گمانه‌زنی کارشناسان و کاربران درباره قیمت احتمالی  سوخت در سال جدید را جدی کرده است.

پزشکیان گفته است: یکی از چالش‌های موجود اصلاح یارانه انرژی است. مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ است. امروز هزینه تمام شده تولید بنزین بدون لحاظ قیمت نفت حدود ۸ هزار تومان است. امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه روند سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ و ۴۰هزار تومان هزینه دارد. اصلاح این روند این مشارکت همه بخش‌ها جامعه را می‌طلبد تا بتوانیم این ناترازی به نفع محرومان اصلاح کنیم.

برخی کارشناسان اقتصادی در واکنش به سخنان امروز رئیس جمهور پیش‌بینی کرده‌اند که حداقل قیمت احتمالی برای اصلاح قیمت بنزین در سال آینده همان ۸ هزار تومانی است که رئیس دولت در صحن مجلس مطرح کرده است و حداکثر آن نرخی بین قیمت تمام شده بنزین (۸ هزار تومان) و واردات آن (بین ۳۰ و ۴۰هزار تومان) خواهد بود.

در حالی این اعداد احتمالی درباره اصلاح قیمت سوخت با موجی از نگرانی در بین شهروندان و تحلیگران همراه شده است که پزشکیان به مردم قول داده بود که بدون رضایت آنان قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد.

قیاس مع الفارق دلار و ریال توسط  جناب معاون!

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در آیین تکریم و معارفه وزیر نفت گفته بود: «کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و لیتری ۱۵۰۰ تومان به مردم بفروشیم؟» این اظهار نظر در نگاهی سطحی، اول منطقی به نظر می‌رسد اما دقیق‌تر که به داستان نگاه کنیم متوجه یک قیاس مع الفارق در این موضوع می‌شویم. در پاسخ به معاون اول رئیس جمهور باید گفت که آیا درآمد مردم در ایران دلاری حساب می‌شود؟ آیا سیستم اقتصادی و قیمت‌گذاری در ایران شبیه به کشورهای دیگر است که قیمت بنزین شبیه به آنها باشد؟ اصلا به چه اساسی می‌توان قیمت دلاری حامل انرژی را برای مردم چرتکه‌اندازی کرد؟

تورم ناشی از افرایش قیمت بنزین

بنزین به عنوان یک عامل مهم در قیمت‌گذاری‍‌های بسیاری دخیل است. وقتی افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم پس از آن قطعا افزایش تعرفه حمل و نقل را شاهد خواهیم بود و این افزایش قیمت به صورت زنجیروار به تمامی نرخ‌های مربوط و یا بعضی مواقع نامربوط سرایت می‌کند. نکته مهم این است که مردم ایران به خوبی تاثیر تغییر نرخ بنزین بر باقی قیمت‌ها دریافته‌اند و همین باعث شد تا پس از افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، اعتراضات گسترده را شاهد باشیم.

 تحریم همه جانبه باعث شده تا اقتصاد کشور بیش از هر زمان دیگری شکننده باشد و تورم در سال های اخیر به بالاترین میزان تاریخی خود رسیده است. بر همین اساس افزایش قیمت بنزین می‌تواند اشتباه‌ترین تصمیم ممکن در زمان فعلی باشد. به نظر می‌رسد حداقل حالا زمان مناسبی برای این کار نیست و دولت ابتدا باید گشایش‌هایی را در حوزه‌های مختلف به مردم نشان دهد تا همراهی آنها را در هر افزایش قیمتی داشته باشد.

واکنش کاربران به سخنان امروز پزشکیان درباره قیمت بنزین را بخوانید:

* بهنام قلی‌پور، روزنامه‌نگار: اینم از ریس دولت هنوز ۳ ماه نشده نون،لبنیات گرون کرد رفته برای بنزین!

* علی افشاری، فعال سیاسی با کنایه گفت: والا دیگه با چه زبونی باید بگه بنزین گرون میشه! صاف و مستقیم داره میگه.

* پدرام سلطانی، تحلیلگر اقتصادی: متاسفانه جامعه پذیرش اصلاحات قیمتی رو نداره. از طرف دیگه عدم اقدام در مورد وضعیت جاری مصرف بنزین، تبعات فوق‌العاده گرانی برای کشور و دولت دارد. راه حل توزیع یارانه از طریق بنزین است. یعنی به هر کد ملی به جای یارانه، ۱۵ لیتر بنزین بدهند. خانواده‌ ۴ نفره میشود ۶۰ لیتر!

* مهشید هم با ابراز نگرانی نوشت که آقای پزشکیان تغییر قیمت بنزین به هشت هزار تومان یا ده هزار تومان، بدون اصلاح ساختار، بدون رفع محدودیت واردات خودرو، بدون اصلاح دستمزدها و غیره فقط هزینه اجتماعی روی دست دولت می‌گذارد، فریب اتاق فکر جواب پس داده رو نخورید!

* کاربری به نام آرتین با بازنشر تصویری از پیامک انتخاباتی پزشکیان با طعنه توئیت زد:  پزشکیان: قیمت تمام شده بنزین ۸ هزار تومان است. عکس تزیینی!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها