|

سرانجام رقم احتمالی افزایش حقوق کارگران مشخص شد؟

نشست دستمزد شورای عالی کار شب گذشته با حضور نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولت پایان یافت. امروز نیز مذاکرات فشرده مزدی کماکان در جریان است.

لینک کوتاه کپی شد

موضع گروه کارگری در خصوص عدد هزینه سبد ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و رقم پیشنهادی گروه کارفرمایی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اندیشه قرن؛ در حالی که گروه نمایندگان کارگری در کمیته مزد و شورای عالی کار از حداکثر فشار بر این دو گروه طی یک ماه اخیر پس از اخراج علی خدایی از دو سوی کارفرمایان و دولت می‌گویند- در روز‌های پایانی منتهی به تعیین تکلیف در پایان سال قرار دارد.

بسیاری از فعالان کارگری نسبت به فشاری که در این روز‌ها بر گروه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار وارد می‌شود، معترض هستند. تعیین حداقل دستمزد بدون تعیین سبد حداقل معیشت درون کمیته مزد و ورود یکباره به مذاکرات مزدی و برخورد تند با نمایندگان کارگری حین بیان اظهارات ایشان، تنها بخشی از آن چیزی است که این روز‌ها بر اعضای کارگری شورای عالی کار می‌رود.

اما باوجود همه مطالبی که در این رابطه مطرح شده و در شرایط فقدان حضور کسانی، چون علی خدایی در جمع تیم کارگری، تلاشگران حوزه حقوق کارگران همواره نکات قابل توجهی در رابطه با امکان موفقیت گروه کارگری در جلسات شورایعالی کار مطرح می‌کنند.

فشار‌ها از درون شورا بر دو گروه دولت و کارفرمایی تنها ابتکار عمل کارگران نیست؛ بلکه اخیراً علیرضا میرغفاری از اعضای فاقد حق رای در شورای عالی کار، در ابتکار عملی خارج از مناسبات شورای عالی کار، برای بسیج افکار عمومی و تاثیر این افکار بر مذاکرات درون شورای عالی کار، اقدام به خلق پویشی در فضای مجازی با عنوان #حداقل_دستمزد_۱۵ میلیونی کرد که در بستر مجازی تاکنون مورد استقبال چیزی حدود ۵۰ هزار نفر از جمله کارگران صنایع و اصناف مختلف قرار گرفته است.

باوجود این کارزار‌های مجازی، بسیاری نیز چندان امیدی به مسیر شورایعالی کار و این دست پویش‌های فضای مجازی و تبلیغاتی ندارند، اما در ذهن خود این ۱۵ میلیون را مزدی بسیار کمتر از خط فقر سال آینده ارزیابی می‌کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی