|

سرگذشت دختران حاجی فیروز د تجریش و شمایل جدید چهره افسانه‌ای ایران

پیش از اغاز سال جدید دختران سرزمینمان هنرنمایی کردند و در نقش حاجی فیروز ظاهر شدند که منجر به تشکیل پرونده قضایی برای آن‌ها شد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- حاجی فیروز یک چهره افسانه‌ای در فولکلور ایران است که پیش از هر سال جدید همراه با عمو نوروز پا به شهر می‌گذارد تا آمدن عید نوروز، این جشن باستانی را به مردم نوید دهد و هدایایی به کودکان تقدیم کند. 

او مردی لاغر اندام و سیاه رخ با کلاهی دوکی است؛ لباسی قرمز رنگ بر تن و گیوه نوک تیزی به پا دارد و با دایره زنگی در دست روزهای منتهی به آغاز سال جدید را در خیابان‌ها می‌چرخد و لحظات شادی را برای مردم در خیابان‌ها می‌سازد.

حاجی فیروز با خواندن شعرهایی نصفه و نیمه و آوازِ کوبه‌ای به شیرین کاری می‌پردازد. دایره زنگی می‌زند و می‌رقصد و می‌خواند: حاجی فیروزه، سالی یه روزه، همه می‌دونن، منم می‌دونم، عید نوروزه... . همچنین اشعاری از قبیل «ارباب خودم سامبولی بلیکم» را بازگو می‌کند تا شادی را بر چهره مردم بنشاند.

8515

حاجی فیروز با شمایلی جدید و زنانه

در سال‌های اخیر بانوان سرزمینمان پا به عرصه‌های بسیاری گذاشتند که برخی آن را مردانه تلقی می‌کردند و از این طریق ساختارهای ذهنی کهن مردم را دچار تحول و دگرگونی کردند. حاجی فیروز نیز نامی مردانه دارد و در شمایل یک مرد ظاهر می‌شود؛ اما در هفته اخیر که به آغاز سال جدید نزدیک می‌شویم باز هم دختران سرزمینمان هنرنمایی کردند و در نقش حاجی فیروز فرو رفتند.

هفته سوم اسفندماه 1402 فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که دو دختر جوان با ظاهری همچون حاجی فیروز در تجریش آواز خواندند و رقصیدند. اما دیری نپایید که این دو با دستور دادستانی تهران بازداشت شدند و پرونده قضایی در این‌خصوص تشکیل شده است.

1632093

چرا حاجی فیروز چهره‌ای دخترانه به خود گرفت؟

از این رو که حاجی فیروز دقایقی سرزندگی و طراوت را در شهر بازپخش می‌کند برخی در حد وسع و نظر خود هدیه‌ای مالی را تقدیمشان می‌کنند. این آیین از گذشته مرسوم بوده است و در دنیای امروز که وضعیت اقتصادی و معیشت مردم دستخوش تحولات نامیزان شده است و برخی هشت‌شان گرو نه‌شان است کسب درآمد از این راه و طرقی همچون نوازندگی و خوانندگی در جای جای کشور به ویژه پایتخت بسیار به چشم می‌خورد.

ظهور و بروز بانوان در جلد حاجی فیروز نمونه‌ای مشابه در سال‌های بسیار دور دارد اما در چهار دهه اخیر پدیده‌ای نوظهور است؛ برخی معتقدند این امر را می‌توان هم به اقتصاد و معیشت این سال‌های مردم نسبت داد و هم به تلاش زنان برای ورود به عرصه‌های نو و کسب تجربه‌های تازه.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی