|

خبر جدید؛ 50 هزار واحد مسکن ملی برای 160 هزار متقاضی

از تعداد ۱۶۰‌ هزار نفر واجد چهار شرط قانونی بودند و تایید نهایی شدند. شرح کامل خبر را می توانید در ادامه ملاحظه نمایید.

لینک کوتاه کپی شد

اکنون بیش از دو سال است که از ارائه طرح نهضت ملی مسکن می‌گذرد. طرحی که دولت بر اساس آن متعهد شد طی چهار سال فعالیت خود، سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و به مردم تحویل دهد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، کارشناسان و فعالان این حوزه همان ابتدا معتقد بودند دولت توانایی ساخت این واحدها را ندارد و وضعیت اقتصاد کلان اجازه پیشبرد این پروژه با این تعداد واحد را نخواهد داد. به مرور زمان مشخص شد این پیش‌بینی به واقعیت نزدیک بوده و دولت سیزدهم عملا در دو سال ابتدایی دوره خود نتوانست حتی یک واحد مسکونی هم بسازد و به مردم تحویل دهد.

اولین اقدامات اجرایی در این زمینه طی چند ماه گذشته به اجرا درآمد و نخستین قدم‌ها در این حوزه برداشته شد. بر اساس آمارهایی که وزارت راه وشهرسازی منتشر کرده است، در حال حاضر برای حدود یک‌سوم تقاضای واجد شرایط مسکن ملی در تهران، پروژه در حال ساخت وجود دارد.

شناسایی 160 هزار متقاضی مسکن دولتی در تهران

همچنین گزارشی که به‌تازگی در پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی منتشر شده نشان می‌دهد در حال حاضر ۵۰‌ هزار واحد مسکن دولتی در استان تهران در دست ساخت است. رقمی که نشان می‌دهد تولید مسکن دولتی هنوز هم پاسخگوی تقاضای موجود نیست. باید اشاره داشت که تا کنون ۱۶۰‌ هزار متقاضی واجد شرایط در استان  تهران شناسایی شده‌‌‌اند که بیش از سه برابر واحدهای در حال ساخت است!

البته این تقاضای 160 هزار واحدی نیز که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، بسیار پایین‌تر از نیاز واقعی مسکن است؛ زیرا ثبت‌نام برای مسکن دولتی، شرایط و فیلترهای متعددی داشت که عملا بخش بزرگی از تقاضای مصرفی بازار را حذف می‌کرد.

از سوی دیگر، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره وضعیت پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در این استان توضیح داده است: تا کنون سه هزار و ۵۰۰ واحد در پروژه‌‌‌های نهضت ملی مسکن استان با پیشرفت بیش از ۷۰‌ درصد همراه شده‌اند که دو هزار واحد آن در دهه فجر به بهره‌‌‌برداری می‌رسد و تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی با بیان اینکه یک میلیون نفر متقاضی از استان تهران در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: از این تعداد، ۱۶۰‌ هزار نفر واجد چهار شرط قانونی بودند و تایید نهایی شدند.

کمبود واحدهای ساخته شده در شهرهای جدید

البته این مسئله برای ساخت تنها به استان تهران محدود نیست و انگونه که به نظر می‌رسد بحث کمبود واحدها در شهرهای جدید نیز مطرح است. بر این اساس سهم شهرهای جدید ایران در ساخت نهضت ملی مسکن، ۷۰۰ هزار واحد است، اما تاکنون ساخت حدود ۱۰۸ هزار واحد این طرح آغاز شده است.

حالا باید دید دولت سیزدهم تا پایان کار خود از چهار میلیون واحدی که وعده داده است چه تعداد را می‌تواند تحویل دهد و عرضه این واحدها چه تاثیراتی بر بازار خواهد گذاشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی