|

بر اساس گزارش مجلس بیشتر مردم فیلترینگ را دور زده اند؛ پروژه دولت شکست خورد؟!

فیلترینگ

گزارش مجلس درباره کیفیت اینترنت حاوی گزاره‌ ی مهمی است: میزان ترافیک ناشناس(ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست)

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- مردم بسیاری از کشورها از جمله کشور ما، با توجه به ارائه ی محدودیت هایی که دلایل مختلفی را در خود جای داده اند، با مقوله فیلترینگ مواجه هستند. این روند همانگونه که گفته شد از جانب روسای حکومت ها وضع شده و مردم را ملزم به رعایت قانون می کند. بی شک چنین تدبیری به جهت حفظ منافع فرد و جامعه صورت می گیرد. اما از آنجاییی که حیات شغلی، تحصیلی، پژوهشی و … بسیاری به شبکه های اجتماعی متکی است، افراد به صورت غیر قانونی مجبور به دور زدن فیلترینگ می شوند و همین زمینه ساز ظهور تکنولوژی به نام فیلترینگ شده است.

فیلترینگ

ترافیک شبکه ای ناشی از فیلترینگ 

اعمال فیلترینگ با تمام مزایایی که دارد گاها باعث بروز برخی مشکلات نظیر روی کار آمدن فیلتر شکن ها می شود که خود آغازگر مشکلات عدیده ی دیگری هستند. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روح‌ الله عبا سپور در همین خصوص بیان داشته که یکی از جمله مهمترین پارامتر های موثر در ایجاد مشکلات فنی، آسان شدن دسترسی کاربران به اینترنت، افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روش‌ها و نرم‌افزارهای موسوم به فیلترشکن است.

فیلترینگ و خسارات وارده اش

روح الله عباس پور در ادامه ی موضوع فیلترینگ رونق فیلتر شکن افزود: از جمله کاستی‌ های مشهودی که می‌ توان به آن اشاره نمود، کیفیت دسترسی شهروندان به اینترنت در برخی از شاخص‌ های آن به عنوان بستر اصلی توسعه دولت الکترونیک و بالطبع اقتصاد دیجیتال است که بعضا موجب نارضایتی مردم و خسارات‌های اقتصادی در حوزه کسب‌وکارها شده است. عباسپور در ادامه گفت که یکی از مهمترین پارامترهای موثر در ایجاد مشکلات فنی در تسهیل دسترسی کاربران به اینترنت ،افزایش ترافیک شبکه از طریق استفاده از روش ها و نرم افزارهای موسوم به فیلترشکن است که اغلب در قالب باج افزار با ایجاد آسیب‌ های امنیتی در شبکه به جمع‌آوری اطلاعات مشترکین اقدام می‌ کنند.

فیلترینگ

64 درصد کاربران از فیلتر شکن استفاده می کنند

وی افزود: با وجود آن که برخی از گزارش‌ها از افزایش آمار استفاده‌ کنندگان از فیلترشکن در طی چندماه اخیر حکایت دارند، اما تاکنون گزارش دقیقی برای شفاف سازی آمار موجود، ارقام قابل ملاحظه هزینه‌ های فیلترشکن و تحمیل آن بر سبد هزینه‌ های خانوارها و در نهایت ارائه راهبردهای موثر برای کاهش استفاده از فیلترشکن‌ ها توسط مشترکین، از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه نشده است. او همچنین گفته بر اساس نظرسنجی‌ها 64 درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌ کنند. همچنین سهم پهنای باند ناشناس در شبکه بین‌ الملل از 5 درصد، به 25 درصد رسیده است.

فیلترینگ

گزارش مجلس در خصوص فیلترینگ به منزله ی شکست است؟

محمدجواد آذری‌ جهرمی با اشاره به گزارش مجلس درباره کیفیت اینترنت افزایش ۲۰ درصدی ترافیک ناشناس را نشانه نا کارآمدی و شکست برای فیلترینگ دانست. وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی در خصوص رویداد نامبرده ارزیابی خود را چنین بیان داشت: گزارش مجلس درباره کیفیت اینترنت حاوی گزاره‌ ی مهمی است: میزان ترافیک ناشناس(ترافیکی که سیستم فیلترینگ قادر به تشخیص پروتکل آن نیست) از ۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده است. این یعنی ناکارآمدی و شکست برای فیلترینگ. این یعنی ناآگاهی حکمران از حتی نوعِ بخش بزرگی از ارتباطات بین‌الملل و افزایش تهدیدات سایبری علیه منافع ملی!

فیلترینگ

فیلترینگ مزایا و آسیب هایش

مزایای فیلترینگ همانگونه که پیشتر نیز بدان اشاره کردیم، در تدابیری خلاصه می شود که از جانب دولت ارزیابی شده و به مردم ابلاغ می شود. این تدابیر در خصوص ایجاد محدودیت  استفاده از صفحاتی که مطالب پر ضرر ارائه می دهند نتایج خوبی به دنبال دارد اما در عین حال نیز نمی توان منکر تبعات وارده ی آن در استفاده های مفید نیز شد. چرا که بسیاری از مردم با حضور در فضای مجازی یا بسیاری از صفحات فیلتر شده، تنها مسیر بی حاشیه و سالم کاری و تحصیلی خود را دنبال می کنند و چه بسا که به جهت اجباری که در ادامه ی این فرایند برایشان وجود دارد، دچار مشکلات جبران ناپذیری شوند. درنتیجه  مجبور به دور زدن فیلتر شده و همین امر زمینه ساز موضوعاتی می شود که در نهایت این پدیده را چنان که هست به یک کلاف سردرگم تبدیل کند. اکنون باید دید که با ارائه ی این گزارش، سرنوشت فیلترینگ در کشورمان چه خواهد شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی