|

وکیل دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

در پرونده های مربوط به تخلفات اداری انتخاب یک فرد آگاه که با قوانین آشنایی داشته باشد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لینک کوتاه کپی شد

وجه تمایز وکیل دیوان عدالت اداری با سایر وکلای پایه یک دادگستری، در وظایف آن‌ها است. فردی که به‌عنوان وکیل دیوان عدالت اداری نسبت به ارائه شکایت و دادخواست شاکی اقدام می‌کند، وظیفه ثبت دادخواست، پیگیری شکایت و ارائه مشاوره حقوقی به شاکیان را دارد.

وکیل دیوان عدالت اداری چه وظایفی دارد؟

اهمیت انتخاب وکیل دیوان عدالت اداری

در پرونده‌هایی که مربوط به تخلفات اداری می‌شوند، انتخاب وکیل دیوان عدالت اداری اختیاری است، اما به دلیل اینکه پیگیری پرونده باید توسط افراد متخصص انجام شود تا بتوان نتیجه مناسبی به دست آورد، انتخاب یک فرد آگاه که با قوانین آشنایی داشته باشد و بتواند به بهترین نحو روند پیگیری پرونده را انجام دهد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وکیل دیوان عدالت اداری می‌تواند ساده‌ترین و بهترین روش را برای پیشبرد روند دادرسی انتخاب نموده به شاکیان کمک کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نتیجه دلخواه خودشان را به دست بیاورند. حتی اگر امکان انتخاب وکیل دیوان عدالت اداری وجود نداشته باشد، استفاده از مشاوره‌های این افراد تا حد زیادی می‌تواند به نتیجه‌گیری بهتر کمک کند. این وکیل با اعتراض به رأی هیئت رسیدگی به تخلفات اداری می‌تواند حتی با وجود صدور رأی، روند دادرسی را تغییر دهد.

وکیل دیوان عدالت اداری کیست؟

وکیل دیوانه عدالت اداری جزو وکلای پایه یک دادگستری است که بر قوانین و مقررات دیوان عدالت اشراف کامل دارد و به دلیل داشتن تجربه کافی و آشنایی با قوانین، می‌تواند برای رفع تنازع و برطرف کردن اختلافات موجود بین شاکیان و نهادهای دولتی بهترین تصمیم را بگیرد.

دیوان عدالت اداری مرجعی است که برای رسیدگی به اعتراضات مردمی تاسیس شده است. در این دیوان شکایت‌ها و اعتراض‌های مردم نسبت به واحدهای دولتی تصمیم‌ها و آیین نامه‌های دولتی بررسی می‌شود. در صورتی که مقامات دولتی یا هر یک از اعضای قوه سه گانه خارج از محدوده اختیارات خود قوانینی را تصویب کنند، در دیوان عدالت اداری مورد بازجویی قرار گرفته و به پرونده آن ها رسیدگی می‌شود. این دیوان تحت نظر رئیس قوه قضاییه فعالیت می‌کند و افرادی که شکایت خود را به این دیوان می‌برند، هم می‌توانند به صورت شخصی هم با استفاده از کمک وکیل دیوان عدالت اداری، به پرونده خود رسیدگی کنند.

چرا نمی‌توان برای هر پرونده‌ای از وکیل دیوان عدالت اداری کمک گرفت؟

بسیاری از وکلا که مشغول به فعالیت هستند، اطلاعات کافی درباره قوانین دیوان عدالت اداری ندارند و در این خصوص فعالیتی انجام نمی‌دهند. پرونده‌هایی که در دیوان عدالت مورد بررسی قرار می‌گیرند، جزو پرونده‌های حقوقی کیفری محسوب می‌شوند که مراحل بررسی پیچیده‌ای دارند. به همین خاطر وکیل تخلفات اداری در دیوان عدالت اداری باید بتواند آشنایی کاملی با دستگاه‌های شمول قانون در این زمینه داشته باشد.

 به دلیل اینکه این گونه پرونده‌ها در مرحله بدوی و همچنین در مرحله تجدید نظر مورد بررسی قرار می‌گیرند، یک وکیل متخصص بایستی با تمام این مراحل آشنا باشد و نحوه رسیدگی به پرونده در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر را بداند.

وکیل کمیسیون ماده ۹۹ کیست؟

وکیل کمیسیون ماده نود و نه قانون شهرداری می‌تواند به پرونده‌های رسیدگی کند که درباره ساخت و ساز غیر مجاز در روستاها هستند. بر اساس ماده ۹۹ قانون اساسی شهرداری، کسی اجازه ندارد در زمین‌های زراعی، ساختمان مسکونی یا ویلا بسازد. در صورتی که چنین تخلفی انجام شود کمیسیون ماده ۹۹ می‌تواند به این تخلفات رسیدگی کند؛ یعنی تمام تخلفاتی که خارج از محدوده شهرها انجام شوند، به کمیسیون ماده ۹۹ ارجاع داده می‌شوند و وکیل متخصص در این زمینه نیز می‌تواند به دادخواست‌ها و شکایات افراد رسیدگی کند.

هنگامی که افراد خودشان آگاهی زیادی از قوانین و تبصره‌ها ندارند و نمی‌توانند از حقوق خودشان دفاع کنند، از کمک وکلای خبره و با تجربه در این زمینه استفاده می‌کنند. چرا که این افراد تسلط کافی بر تمام قوانین شهرداری دارند و می‌توانند دعاوی مربوطه را پیگیری نمایند.

وظایف وکیل دیوان عدالت اداری

فردی که به‌عنوان وکیل دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کند، باید صلاحیت رسیدگی به شکایت افراد حقیقی و حقوقی را داشته باشد. از آنجا که معمولاً اشخاص حقیقی یا حقوقی به تصمیم های دولتی، شهرداری یا قوای سه گانه اعتراض می‌کنند، باید توانایی و صلاحیت کافی برای رسیدگی به این شکایات را داشته باشد. از وظایفی که به عهده وکیل دیوان عدالت اداری است، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • پیگیری شکایت افرادی که درخواست می‌کنند مصوبات هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شود.
  • ثبت دادخواست برای اعاده دادرسی
  • ثبت درخواست صدور دستور موقت، برای پیگیری شکایت‌های مربوطه
  • ثبت درخواست برای اعمال ماده ۷۹
  • ارائه مشاوره حقوقی برای شاکیان و افرادی که در دیوان عدالت اداری پرونده دارند.

ویژگی‌های وکیل دیوان عدالت اداری

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای پیگیری پرونده‌های شکایت از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی یا قوای سه گانه، نیروی انتظامی و شهرداری می‌توانند از کمک هر وکیلی استفاده کنند؛ اما اینطور نیست. افرادی که به‌عنوان وکیل دیوان عدالت اداری فعالیت می‌کنند، حرفه‌ای هستند وکلای دیوان عدالت اداری به دلیل اینکه آگاهی کافی در زمینه این پرونده‌ها دارند و دانش بررسی نقاط قوت و ضعف پرونده را دارا هستند، می‌توانند راهکارهای مناسبی برای پیگیری پرونده پیدا کنند.

 از ویژگی‌های وکلای دیوان عدالت اداری می‌توان به عمل به اصول اخلاقی، دارا بودن هوش و ذکاوت، صداقت، رازداری و انصاف اشاره کرد. همچنین وکلای دیوان عدالت اداری باید خلاقیت داشته باشند تا از روش‌های جدید برای رسیدن به نتیجه مطلوب استفاده کنند و در مقابل موکل خود با حفظ آرامش کامل انصاف را رعایت کرده و ضمن حفظ راز موکل خود، برای پیشبرد اهداف پرونده گام بردارند.

دارا بودن تجربه و تخصص، فن بیان قوی و قلم شیوا و روان برای ارائه دادخواست به دادگاه و صحبت با قاضی پرونده از ویژگی‌های اصلی یک وکیل دیوان عدالت اداری است. از دیگر ویژگی‌های وکیل دیوان عدالت اداری می‌توان به آشنایی با پرونده‌های کمیسیون ماده ۹۹ قانون شهرداری هم اشاره کرد.

سخن پایانی

کمک گرفتن از بهترین وکیل دیوان عدالت اداری به شاکیان این امکان را می‌دهد تا از فردی مشاوره و کمک دریافت کنند که درباره مقررات هر سازمانی آگاهی دارد و با مراحل رسیدگی به تخلفات اداری در هیئت‌های گوناگون که مربوط به دستگاه‌های اجرائی می‌شوند آشنایی کامل دارد. به این صورت علاوه بر آشنایی با این هیئت‌ها و مقررات آن ها می‌تواند راهکار مناسبی را انتخاب کرده و برای نتیجه‌گیری بهتر پرونده تلاش کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی