|

انواع افزودنی بتن و مواد روان کننده بتن مورد استفاده در سازه های حجیم

افزودنی بتن با ایجاد ویژگی‌های جدید در مواد اولیه سازه ‌های حجیم،‌ ساخت سازه‌ها را آسان کرده‌اند. کاربرد این افزودنی‌های بتن را بیشتر در…

لینک کوتاه کپی شد

افزودنی‌ها، مواد شیمیایی هستند که در طول تولید بتن برای ایجاد خواص جدید و مورد‌ نیاز به این ماده افزوده می‌شوند، این مواد انواع مختلفی نیز دارند که آن‌ها را در دسته‌های خاصی طبقه‌بندی می‌کنند. این طبقه‌بندی شامل شتاب‌دهنده‌ها، کند‌کننده‌ها، پراکنده‌کننده‌ها و غیره است.

افزودنی بتن

انواع مواد افزودنی بتن با ایجاد ویژگی‌های جدید در مواد اولیه سازه ‌های حجیم،‌ ساخت سازه‌ها را آسان کرده‌اند. کاربرد این افزودنی‌های بتن را بیشتر در اصلاح ویژگی‌های بتن می‌دانند.

افزودنی بتن در سازه‌های حجیم

بتن بدون افزودنی‌های مناسب در ساخت سازه‌های عظیم به ضعف‌‌های فنی منجر می‌شود، درنتیجه با وجود این محدودیت در کنار مسائل و محدویت‌های اقتصادی، استفاده از افزودنی برای سازه‌ های حجیم امری ضروری به‌نظر می‌رسد. مواد افزودنی معمولا به حالت مایع وجود دارند و مقدار بسیار کمی از آن را به نسبت وزنی مواد سیمانی مصرفی به بتنی اضافه می‌کنند.

افزودنی‌های کندکننده

این افزودنی‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست، برای به تاخیر انداختن واکنش‌های شیمیایی در زمان ساخت بتن استفاده می‌شود. یکی از این واکنش‌ها کاهش سرعت نفوذ آب در سیمان است، درنتیجه بتن برای مدت طولانی‌تری قابل اجرا خواهد بود. افزایش سرعت گیرش بتن دمای محیط واکنش را بالا می‌برد و این اتفاق به فرآیند تولید بتن آسیب خواهد رساند. اضافه‌کردن افزودنی‌ کندکننده، کاهش دما را نیز در پی خواهد داشت.

این افزودنی امکان حمل مواد را در فواصل طولانی فراهم می‌کند و خطر ایجاد درز بین لایه‌های بتن را در بتن‌ریزی سطوح وسیع کاهش می‌دهد.

افزودنی‌های کاهنده آب

این افزودنی‌ مقدار آب استفاده‌شده در بتن را کاهش می‌دهد و درنهایت باعث افزایش مقاومت آن می‌شود. درواقع این ماده مقدار آبی را از بین می‌برد که با مواد موجود در بتن ترکیب نشده است و به این صورت کاربرد بتن را  در سازه‌ های حجیم بهبود می‌بخشد. از این مواد در بعضی مواقع با عنوان روان کننده بتن نیز نام می‌برند.

انتخاب مواد مناسب برای بتن بسیار مهم است. زیرا باعث تغییر در انسجام بتن تازه خواهد شد. اگر افزودنی بتن ساخته‌شده برای افزایش انسجام بتن با کاهش آب آزاد مناسب نباشند؛ باعث ایجاد حباب در مخلوط می‌شود. این افزودنی‌های بتن را باید در بتن با چسبندگی پایین استفاده کرد.

روان کننده بتن : کاهش شدید آب

کاهش میزان شدید آب در بتن، کارایی آن را خاص‌‌‌تر و مفیدتر خواهد ساخت. روان‌کننده‌های بتن انواع مختلفی دارند که بعضی از آن‌ها با حفظ قوام بتن میزان آب را ۱۲ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهند. از دیگر مزایای آن می‌توان به افزایش مقاومت اولیه بتن اشاره کرد. روان‌کننده بتن به‌طور قابل توجهی بر کشش سطحی آب اثر نمی‌گذارد و از ورود هوای ناکارآمد به آن جلوگیری می‌کند.

فوق روان‌کننده بتن

به‌طور کلی روان کننده بتن یک نوع افزودنی‌ بتن است که خاصیت فیزیکی دل‌خواه را در بتن ایجاد می‌کند. خاصیت این گروه را از روان‌کننده‌های بتن عادی بیشتر می‌دانند. این افزودنی‌های بتن رشته‌های مولکولی دارد که ذرات سیمان را در برمی‌گیرند و با ایجاد بار منفی به شکل‌گیری دافعه منجر می‌شوند. هرچه‌قدر این دافعه بیشتر باشد، روان‌کنندگی نیز بیشتر خواهد بود. میزان کاهش آب با استفاده از این ماده می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد. البته باید اذعان داشت که این افزودنی باعث کاهش زمان گیرش بتن می‌شود و به اصطلاح کند‌کنندگی را کاهش می‌دهد.

مقاومت ناشی از فوق روان‌کننده‌های بتن

روان شدن ذرات سیمان و در نهایت پخش‌شدگی آن‌ها باعث هیدراتاسیون بهتر سیمان و سرعت بیشتر این فرایند می‌شود. ازآنجا‌که این مواد بر روی کشش سطحی آب تاثیری نمی‌گذارند،‌ باعث ایجاد حباب هوای ناکارآمد در محصول و کاهش مقاومت آن نیز نخواهد شد. در نتیجه روان کننده های بتن با تثبیت میزان آب مصرفی در بتن،÷ مقاومت آن را افزایش می‌دهند و در سازه‌ های حجیم کاربرد دارند.

افزودنی شتاب‌دهنده

شتاب‌دهنده‌ها برای افزایش مقاومت بتن یا کاهش زمان گیرش آن در سازه‌های عظیم استفاده می‌شود. این مواد زمان سخت شدن بتن در مراحل اولیه را کاهش می‌دهند. اثر افزایش‌دهندگی مقاومت بتن به‌علت افزایش میزان هیدراتاسیون است. کلرید کلسیم از افزودنی معروف در گروه شتاب‌دهنده‌ها به‌شمار می‌آید اما نرخ خوردگی فولاد را افزایش می‌دهد.

افزودنی زود سخت‌کننده

افزودنی شتاب‌دهنده به دو دسته تقسیم می‌شود. یکی از این دسته‌بندی‌ها افزودنی‌های زود سخت‌کننده است که زمان گیرش را بدون تاثیر بر کارایی بتن کاهش می دهد و گرمای کمتری تولید می‌کند. 

فواید افزودنی شتاب‌دهنده

با کاهش زمان سخت شدن بتن می‌توان قالب‌ها را زود برداشت و همین‌طور در مواقع اضطراری که جایی نیاز به تعمیر فوری دارد استفاده از شتاب‌دهنده موثر خواهد بود. کاهش زمان مراقبت از بتن خیس و امکان ساخت‌و‌ساز در مناطقی که دمای محیط پایین است از فواید دیگر این افزودنی‌ها محسوب می‌شود.

افزودنی‌های حباب‌ساز هوا در بتن

حباب‌سازها یکی از مهم‌ترین مواد در ساخت بتن به‌شمار می‌روند. وظیفه اصلی این افزودنی‌ها در سازه ‌های حجیم، افزایش مقاومت بتن در شرایط انجماد و ذوب است. با اضافه شدن این ماده میلیون‌ها حباب هوا به وجود می‌آیند که بدون ادغام شدن با هم به بهبودی خواص بتن منجر خواهند شد. حباب‌ساز‌ها با جلوگیری از جدا شدن تکه‌های بتن باعث کاهش وزن واحد و افزایش مقاومت شیمیایی بتن خواهند شد و مانند کاهنده‌های آب به روند کاهش آب نیز کمک می‌کنند. از فواید دیگر این گروه می‌توان به ایجاد مقاومت در برابر حمله سولفات اشاره کرد.

افزودنی پوزولانی

بیشترین کاربرد این افزودنی‌ها در افزایش تراکم مخلوط بتن در سازه ‌های حجیم آبی مانند سد‌ها است. آن‌ها همچنین گرمای هیدراتاسیون و انقباض حرارتی را کاهش می‌دهند. کیفیت و کمیت مواد پوزولانی در نتیجه نهایی تاثیر به‌سزایی دارند و باعث جلوگیری یا کاهش آسیب‌هایی خواهند شد که از خطرات بسیاری مانند حمله سولفات و شست‌وشو نشات می‌گیرند. این مواد را به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌کنند. در گروه طبیعی می‌توان به خاک رس و خاکستر آتشفشان اشاره کرد.

افزودنی‌های بتن موجود در بازار

این افزودنی‌ها به‌شکل ترکیبی از ویژگی‌های افزودنی‌هایی ارائه می‌شوند که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. هرکدام از این مواد در بهبود کارایی بتن موثر هستند. انتخاب موادی با کیفیت مناسب در استحکام و دوام سازه‌های بتنی تاثیر می‌گذارند. یکی از شرکت‌ها با سابقه درخشان در این زمینه شرکت همگرایان تولید (کپکو) است. با مراجعه به سایت این شرکت‌ با محصولات آن بیشتر آشنا می‌شوید. از بین این مواد می‌توان به افزودنی‌های فوق روان‌کننده بتن/فوق کاهنده آب و‌ افزودنی کاهنده آب/ روان‌کننده بتن/ دیرگیر‌کننده اشاره کرد.

Capcocrete src4060

این‌ بتن‌ها دارای سیمان سولفات مقاوم هستند که با پسوند ‌src شناخته می‌شوند. این سیمان ترکیبی برای بهبود عملکرد بتن در هنگام حمله سولفات استفاده می‌شود که منشا آن‌ها را یون‌های سولفات و اجزای تشکیل‌دهنده‌ بتن می‌دانند. این محصول ابر روان‌کننده بتن به‌عنوان کاهنده خیلی قوی آب به کار می‌رود و می‌تواند اسلامپ را به‌مدت زیادی حفظ کند. کاربرد این افزودنی بتن در سایت شرکت همگرایان تولید (کپکو) توضیح داده شده است. برای کمک گرفتن از راهنمایی مشاوران این شرکت با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ ارتباط برقرار کنید.

مزایای رقابتی Capcocrete src4060

روان‌ بودن بتن در مسافت‌های طولانی تا رسیدن به مقصد باید حفظ شود تا کارکرد مورد‌نظر را نشان بدهد. برخی از افزودنی‌های موجود در بازار آن‌طور که باید و شاید این ویژگی را به بتن نمی‌بخشند و در این امور انتخاب افزودنی با کیفیت مناسب بسیار مهم خواهد بود. با خرید ماده مناسب می‌توانید کیفیت کار خود را تضمین کنید. Capcocrete src4060 حتی در مسافت‌های طولانی، روان بودن بتن را حفظ می‌کند. توزیع بهتر سیمان و بهبود قابلیت تراکم آن نیز از مزیت‌های رقابتی این محصول به‌شمار می‌آید.

جمع‌بندی

افزودنی بتن به‌شرط برخورداری از کیفیت بالا امتیازات زیادی در بتن ایجاد می‌کنند.کیفیت بتن استفاده‌شده در سازه ‌های حجیم در استحکام و دوام سازه نقش به‌سزایی بر عهده می‌گیرد. بنابراین بسیار مهم است که خرید افزودنی بتن از شرکت معتبری صورت بگیرد. افزودنی های بتن را بسته به ویژگی‌هایی که ایجاد می‌کنند در دسته و گروه‌های مختلف جای می‌دهند که مهم‌ترین آن‌ها در سازه‌های حجیم پوزولانی است. شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمانی کپکو مواد افزودنی بتن و انواع روان کننده بتن را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد. برای اطلاع از قیمت افزودنی بتن و خرید افزودنی بتن موردنظر خود می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۸۹۳۳۱ ارتباط برقرار کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها