|

نجات 9 زندانی از مرگ به حرمت عید نیمه شعبان

9 مرد زندانی که محکوم به قصاص بودند به حرمت ایام میلاد امام زمان(عج) با رضایت اولیای دم به زندگی برگشتند.

لینک کوتاه کپی شد

9مرد زندانی که نامشان در فهرست محکومان به قصاص ثبت شده بود با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران و به حرمت ایام میلاد امام زمان(عج) با رضایت اولیای دم به زندگی برگشتند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از ایران، ساعت 9 صبح دوشنبه 15 اسفند و در آخرین روزهای سال هفت زندانی محکوم به مرگ در حالی که دستبند به دست داشتند به همراه مأموران بدرقه زندان وارد اتاق جلسات دادسرای امور جنایی تهران شدند.

دو نفر از هم سلولی هایشان روز قبل آزاد شده بودند و حالا نوبت 7 مردی بود که هر کدام در ماجراهای جداگانه دست به جنایت زده و محکوم به قصاص شده بودند.

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در این باره گفت: اعضای واحد صلح و سازش دادسرای جنایی در تلاش هستند تا در پرونده‌های قصاصی رضایت اولیای دم را جلب و دیه درخواستی خانواده‌ها را فراهم کنند.

تا کنون به غیر از 9 نفری که رضایت اولیای دم آنها به حرمت ایام ولادت امام زمان(عج) گرفته شد؛ در یک سال گذشته 42 محکوم که پرونده آنها در دادسرای جنایی رسیدگی شده و 41 پرونده نیز در دادسراهای دیگر استان‌ها و اطراف تهران با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران رضایت گرفته‌اند. همچنین 4 محکوم به قصاص چشم نیز با تلاش این واحد، در آخرین لحظات از شاکی‌های خود رضایت گرفتند.

قتل به خاطر تفاله چای

نخستین محکوم مرد میانسالی است که شامگاه 15 دی سال 94 دست به جنایت زد. محکوم که مغازه املاکی داشت و مستأجر خانواده مقتول بود روز حادثه با مقتول بر سر تفاله چای که روی موتورسیکلتش ریخته شده بود دعواکردند و همین درگیری منجر به جنایت شد.

 مرد میانسال به خبرنگار «ایران» گفت: من به خاطر یک لحظه عصبانیت دست به جنایت زدم. زمانی که به زندان افتادم با خودم عهد بستم نمازهای یومیه مقتول را برایش بخوانم و روزه هم گرفتم.

قرآن می‌خواندم و 300 کتاب هم در مدتی که در زندان بودم مطالعه کردم. عهد دیگری که با خودم بستم این بود که پس از آزادی اول به سر قبر مقتول بروم و برایش دعا کنم و سالی یک هفته به کهریزک بروم و به افراد ناتوان و میانسال آنجا کمک کنم. اما در چند قدمی مرد میانسال، خواهر مقتول ایستاده بود؛ زن میانسال گفت: زمانی که قرار شد حکم قصاص را اجرا کنیم نه من و نه خواهر و برادرهایم دلمان نیامد و حتی حال من بد شد.

وقتی رضایت دادیم همانجا با خودم عهد کردم که به محکوم کمک کنم. برای او سند گذاشتم تا بتواند آزاد شود و از آنجایی که توان مالی خوبی ندارد بعد از آزادی نیز تصمیم دارم به او کمک کنم.

از فوتبال تا زندان

پسر جوانی که در تیم فوتبال نیروی هوایی سال‌ها توپ می‌زد و ناخواسته به سمت مواد رفت، یکی دیگر از محکومان است که نامش در لیست اجرای حکم بود، اما در آخرین دقایق رضایت اولیای دم را گرفت.

مواد مخدر زندگی فوتبالیست جوان را نابود کرد و 4 سال قبل با یکی از دوستانش در پارک دعوایش شد و او را با ضربات چاقو به قتل رساند. اما با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران موفق شد از اولیای دم رضایت بگیرد.

قاتل خوش شانس

محکوم دیگری که روی صندلی در کنار مأمور بدرقه‌اش نشسته است، پسر جوانی است که 14 سال قبل به اتهام قتل به زندان افتاد. او دوبار پای چوبه دار رفت و در آخرین لحظات موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد.

پسرجوان در توضیح گفت: دو بار پای چوبه دار رفتم و هر دوبار، نفر یازدهمی بودم که قرار بود حکمش اجرا شود. افراد دیگری که در محوطه زندان برای اجرای حکمشان آمده بودند، زندگی شان پایان یافت اما من که یازدهمین نفر بودم در آخرین لحظات مهلت گرفتم و به همین دلیل به من می‌گفتند بازگشتی خوش شانس.

او ادامه داد: نوجوان که بودم به خاطر دوستان ناباب وارد کار خلاف شدم. 14 سال قبل باند سرقتی تشکیل دادیم و می‌خواستیم فرش سرقت کنیم. زمانی که خواستیم محموله بار فرش خودروی نیسانی را به سرقت ببریم در یک درگیری با راننده چاقو به پایش خورد و به قتل رسید.

دیگر محکوم لیست آزادی مرد میانسالی بود که در دفترخانه‌ای در شمال تهران سال 96 دست به جنایت زد و همچنین مرد بوکسوری که دختر ماساژور را در سال 96 به قتل رساند.

جوانی که به اشتباه فرد دیگری را در پارک به جای برادرش به قتل رسانده بود نیز دیگر محکوم نجات یافته بود و مردی که به خاطر شیوع کرونا بیکار شد و نتوانست اجاره سه ماهه خانه‌اش را پرداخت کند و با زن صاحب خانه درگیر شد و او را ناخواسته به قتل رساند نیز دیگر زندانیانی بودند که توانستند از مرگ نجات پیدا کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی