|

چه کسانی یارانه گندم خواهند گرفت؟

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: توانستیم برای اولین بار یارانه را به صورت مستقیم به کشاورزان پرداخت کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

محمد قربانی ظهر چهارشنبه در آئین دهمین سالگرد تأسیس بسیج جامعه کشاورزی که در سالن شهدای دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج برگزار شد، اظهار کرد: از بحران به وجود آمده در سراسر دنیا تعابیر مختلفی می‌شود که بعضی به آن جنگ جهانی نان نام می‌برند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از مهر، وی با بیان اینکه اعتقاد داریم که این بحران تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت، ادامه داد: این امر یک پیام مثبت برای ما دارد تا از ظرفیت‌های داخلی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده کرده و به این تولیدات جهت دهیم.

a-kshvarz-41

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای اطراف تغییر و تحولاتی در ساختارهای خود ایجاد کرده‌اند و وزارتی برای تأمین محصولات کشاورزی و غذای کشور خود با نام امنیت غذایی ایجاد کرده‌اند اما وزارت جهاد کشاورزی در کشور ما همان وزارت امنیت غذایی یعنی معادل امنیت ملی در شرایط فعلی است.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اتخاذ شده در بخش کشاورزی در جهت تأمین امنیت غذایی است تا سفره مردم دچار اختلال نشود، خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در این جنگ غذا تنها نیست و تمام نخبگان و صاحب‌نظران بخش کشاورزی با آن همراهی دارند.

قربانی به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: وزیر جهاد کشاورزی چهار عبارت کلیدی را محور تمام فعالیت‌ها قرار داده است که اولین کلیدواژه «همه با هم» است که پیام‌های زیادی دارد.

وی با بیان اینکه از شهریور ماه سال گذشته تاکنون انواع بحران‌ها را در بخش کشاورزی داشته‌ایم، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در حوزه واردات اشاره کردند که دشمنان در حوزه‌های مختلف مقابل ما صف می‌کشند و بحران ایجاد می‌کنند که توانستیم از این بحران‌ها با همین شعار و کلیدواژه عبور کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اثرات این کلیدواژه را در طرح مردمی سازی یارانه‌ها دانست که با حداقل هزینه توانستیم از آن عبور کنیم، گفت: در حالی که پیش از اجرای این طرح دشمنان داخلی و خارجی مردم را تحریک می‌کردند و دشمنان از اجرای این طرح به شدت ناراحت بودند و سعی می‌کردند که این مهم را زیر سوال ببرند.

قربانی دومین عبارت کلیدی را ما می‌توانیم اظهار کرد: با این کلیدواژه توانستیم الگوی کشت را عملیاتی و سیاست‌های حمایتی داشته باشیم و اتحادیه‌ها و تشکل‌ها را به صورت مثبت در میدان حاضر کنیم و توانستیم برای اولین بار پرداخت مستقیم یارانه را به کشاورزان داشته باشیم.

تدوین نظام کشت فراسرزمینی

وی بیان کرد: در کشت سویا با ۳ میلیون تومان برای هر هکتار در ابتدای کاشت و ۳ میلیون تومان پاداش بهره‌وری که از سال ۸۹ معطل مانده بود ضمن اینکه پس از پنج سال از ابلاغ آئین‌نامه کشت فراسرزمینی نظام آن را تدوین و عملیاتی کردیم و شروع به کشت فراسرزمینی کردیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این حوزه توانستیم فرمایش رهبر را عملیاتی کنیم و این چه ضرورتی دارد تا محصولات آب بر را صادرات داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ابتدای سال آئین‌نامه حمایت از تولید محصولات دانش‌بنیان در دولت در محورهای مختلف از لحاظ کمی و کیفی تصویب شد که حمایت از محصولات دانش‌بنیان و حمایت از نفوذ دانش در بخش و افزایش بهره‌وری را محقق می‌کند.

قربانی در خصوص کلیدواژه سوم را یک‌بار برای همیشه گفت: یک‌بار برای همیشه توانستیم سال زراعی گذشته با کشت قراردادی کاشت برنج را شروع کنیم که این نوع کشت نیز به زودی برای سیب‌زمینی و پیاز نیز ابلاغ خواهد شد.

وی اظهار کرد: همچنین توانستیم یک‌بار برای همیشه توانستیم مشکل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی را با هوشمندسازی زنجیره تأمین ارزش کشاورزی توسط رصدخانه وزارت جهاد کشاورزی حل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ضمن اینکه یک‌بار برای همیشه الگوی کشت را عملیاتی خواهیم کرد و به زودی سیاست‌هایی که در ارتباط عملیاتی کردن الگوی کشت لازم است مورد تصویب قرار می‌گیرد و در شورای عالی قیمت‌گذاری ابلاغ خواهیم کرد و با سیاست‌های حمایتی که در آنجا به این جمع رسیده‌ایم باید از الگوی تولید برای رسیدن به الگوی کشت شروع کنیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم یک‌بار برای همیشه سبد تولیدی محصولات کشاورزی را ارائه دهیم و سیاست‌های حمایتی را طراحی کنیم که به هشت محصول رسیدیم که در فرمایش رهبر نیز وجود دارد تا مشکل کمبود و خلل در سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی حل شود.

قربانی در خصوص چهارمین عبارت کلیدی سیاست‌های علم پشتیبان گفت: جمع‌بندی ما این است که اگر قرار است از فضای شکل گرفته در سال‌های گذشته عبور کنیم که با ارز ترجیحی به ضرر بخش کشاورزی تمام شد باید از این سیاست استفاده کرده و از نخبگان دانشگاهی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه توانستیم قیمت گندم را به قیمت جهانی نزدیک کنیم که بهره‌بردار کشاورزی از آن منتفع شود، تصریح کرد: برای اولین بار در تاریخ وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از دانه‌های روغنی مابه‌التفاوت پرداخت می‌کنیم به طوری که برای هر کیلوگرم ۸ هزار و ۵۰۰ تومان مابه‌التفاوت پرداخت می‌کنیم که به ۱۷ میلیون تومان در هکتار می‌رسد.

قربانی گفت: ایجاد انگیزه در کشاورزان پرداخت‌ها به روز می‌شود و احیای بخش کشاورزی با قانون تمرکز شروع شد و اقدامات مختلفی در بخش کشاورزی صورت گرفته است که کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه را داشتیم و قیمت‌گذاری زعفران را داشتیم ضمن اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولیدات بخش کشاورزی داشتیم.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قرار است دیم‌زارها به ۵.۲ میلیون هکتار برسد که انقلابی در دیم‌زارها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: با تمام خسارت دیدگان حوادث و بلایا تسویه حساب شد.

وی گفت: اقدامات ویژه در دولت سیزدهم راه‌اندازی قرارگاه‌های امنیت غذایی، تحول و نوآوری، پیشرفت و قرارگاه رصدخانه و صدور اسناد کشاورزی است‌

قربانی متذکر شد: آخرین گام وزارت جهاد کشاورزی مربوط به هدفمندسازی توزیع یارانه‌ها بود که در مرحله قبل از اجرای طرح حدود ۱۲۰۰ ساعت تبیین با تشکل‌ها و اتحادیه‌ها و تولیدکنندگان داشتیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها