|

دست بورسی ها به وام رسید

بورس

معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از امکان دریافت وام برای بورسی ها با شرط ثبت نام و احراز هویت در سجام خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

اردیبهشت ماه سال جاری بود که معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، از عملیاتی شدن امکان توثیق سهام اشخاص برای دریافت وام خبر داد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرتاک نیوز، امکان توثیق مکانیزه سهام، جهت دریافت کارت اعتباری و تسهیلات بانکی برای تمام سهامداران، اسفندماه سال گذشته فراهم شد و از اردیبهشت ماه سال جاری، وثیقه‌‌گذاری سهام رسمیت یافت. 

لل

نحوه وثیقه‌‌گذاری سهام چگونه است‌؟

تنها شرط برای دریافت وام این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. درواقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.

پس از طی کردن روند مذکور، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک نیز در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.

پس از اینکه دکمه تایید زده شد، همانند خرید اینترنتی که فرد به صفحه شاپرک ارجاع داده می‌شود، در اینجا هم فرد به یک صفحه توثیق ارجاع داده خواهد شد. در واقع شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، درخواستی که از سمت بانک آمده است را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت، دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد.

پس از آن، بانک می‌تواند نتیجه را از شرکت سپرده‌گذاری استعلام بگیرد و اگر موفقیت‌آمیز بود، فرآیند تسهیلات ادامه می‌یابد.

imagesبب

بانک‌ها چگونه میزان وثیقه لازم را مشخص می‌کنند؟

به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، احتمال دارد که بانک‌ها ۷۰درصد ارزش سهام را تسهیلات دهند و ۳۰درصد مارجین بگیرند. البته در این بازه زمانی، قیمت سهام تقریبا در کف است و انتظار نمی‌رود بیش از این افت کند. از سوی دیگر، امکان افزایش توثیق در نظر گرفته شده است. در واقع اگر بانک با ریسک مواجه و ارزش توثیق از مارجین کمتر شد، می‌تواند به مشتری اعلام و درخواست کند که مشتری، میزان توثیق را افزایش دهد تا بانک اقدام به فروش سهام شخص نکند.

در سامانه سجام، ثبت‌نام کنید

لازم به ذکر است احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه اشخاصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.

کدام بانک ها، ارائه تسهیلات را آغاز کرده‌اند؟

بنابر اظهارات معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در اردیبهشت ماه امسال، دو بانک ملی و قرض الحسنه مهر ایران، در زمینه ارائه تسهیلات به سهامداران با استفاده از پشتوانه وثیقه سهام، پیشتاز هستند و به زودی با فراهم شدن بسترهای قانونی، این دو بانک ارائه تسهیلات را آغاز خواهند کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها