|

استفاده از رابیتس هنگام گچ‌ کاری

رابیتس یا راویز، صفحه‌ توری شکل منعطفی هست که کاربردهای زیادی در بحث بنایی، گچ‌ کاری، سیمان کاری و ساختمان سازی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

این روزها کاربرد رابیتس در ساختمان سازی و کارهایی از قبیل گچ‌ کاری، بتن‌ ریزی و… رواج پیدا کرده و عده زیادی از افراد، مهندسین و معماران، برای زیر سازی به اجرای رابیتس دست می‌زنن. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه استفاده از رابیتس هنگام گچ‌ کاری، ساختمان‌ سازی و بتن‌ ریزی بپردازیم. ولی پیش‌ از ورود به بحث بهتره که رابیتس رو تعریف کرده و بخشی از ویژگی‌های اون رو بیان کنیم.

unnamed

رابیتس چیست؟

شاید قبلا کلمه‌ رابیتس به گوشتون خورده باشه. رابیتس یا راویز، صفحه‌ توری شکل منعطفی هست که کاربردهای زیادی در بحث بنایی، گچ‌ کاری، سیمان کاری و ساختمان سازی داره. ظاهر رابیتس رو می‌شه به صفحه‌ توری فلزی موجود توی ساختار بعضی از الک‌های فلزی و چای‌ صاف‌ کن‌هایی که از جنس فلز هستن، تشبیه کرد.

در واقع رابیتس که به اون علاوه‌ بر راویز، توری رابیتس هم گفته می‌شه، از ورق گالوانیزه یا ورق قلع تولید می‌شه. این ورق‌ها به دلیل طول عمر زیاد، دوام در پوشش، محافظت در برابر عوامل گوناگون محیطی و همین‌ طور هزینه کمتر، خیلی مورد استقبال مهندسین و بناها قرار گرفته. از این‌ رو  استفاده از ورق گالوانیزه یا ورق قلع، توی تولید توری رابیتس، سبب محبوبیت اون و ضرورت استفاده از اون توی ساختمان سازی‌ها شده.

فرآیند تولید رابیتس از ورق گالوانیزه نیز یا ورق قلع اینه که ورق رو با استفاده از دستگاه داخل کارخانه از دو طرف می‌کشن. به‌ طوری‌ که حالت توری رابیتس رو روی ورق گالوانیزه یا ورق قلع ایجاد می‌کنن و بعد داخلش یه سری سوراخ ایجاد می‌شه.

نام این محصول در حقیقت رابیتس هست اما به دلیل جا افتادگی تلفظ غلط اون بین افراد با واژه راویز هم شناخته می‌شه. از اون‌ جایی که خرید رابیتس یا راویز، در بحث معماری ساختمان‌ها و در مواردی قسمت‌های تزیینی داخل ساختمان، کاربرد گسترده‌ای رو به خودش اختصاص داده محبوبیت زیادی در بین مهندسین و بناها پیدا کرده و عده زیادی از این افراد به استفاده از رابیتس هنگام گچ‌ کاری و یا کاربرد رابیتس در ساختمان‌ سازی گرایش پیدا کردن.

استفاده از رابیتس هنگام گچ‌ کاری

در واقع توری‌های رابیتس این امکان رو دارن که با استفاده از سیم مفتول به شبکه فرعی اتصال داده بشن. در بیشتر مواقع برای این کار از سیم‌های خاص رابیتس بندی، استفاده می‌کنن. یکی دیگه از مواردی که باید در نظر گرفته بشه، مساله ثابت نگه داشتن توری‌هاست.

معمولا، معماران و مهندسین و بناها، برای‌ اینکه بتونند این توری‌ها رو به‌ صورت کاملا ثابت، نگه‌ دارن، از میله‌های افقی و عمودی هم روی سقف استفاده می‌کنن. اگر سطح زیرین رابیتس از چوب به‌ وجود آمده باشه از میخ و یا منگنه استفاده می‌کنن و توری فلزی رو به اون اتصال می‌دن. پس‌ از نصب توری‌های رابیتس بر روی میل‌گردها و محکم شدن اون‌ها می‌تونند به گچ‌ کاری ساختمان دست بزنن.

برای این کار روی توری فلزی رو با استفاده از گچ پر می‌کنن تا یک سطح کاملا یک‌دست و سفید و هموار به وجود بیاد. در بیشتر وقت‌ها مرحله گچ‌ کاری رو چندین‌ بار تکرار می‌کنن تا لایه‌های گچ بتونن به‌ خوبی توری رابیتس رو پوشش بدن و طرحی که مورد نظر و دلخواه کارفرما هست به وجود بیاد.

unnamed

کاربرد رابیتس در ساختمان‌ سازی

همان‌طور که پیشتر هم گفته شد، یکی از موارد کاربرد رابیتس در ساختمان سازی هست. کاربرد رابیتس در ساختمان‌ سازی بیشتر به این دلیله که اجرای اون باعث می‌شه تا یک سطح کاملا یک‌دست و هموار شکل بگیره. در واقع شبکه رابیتس باعث می‌شه تا نوعی پیوستگی عمومی بر روی دیوار و یا سطحی که مورد نظر شما هست، به وجود بیاد.

وجود این مصالح و متریال‌ها سبب میشه تا مزیت‌های دیگری هم برای ساختمان شما به وجود بیاد. یکی از این مزیت‌ها اینه که با وجود این مصالح، از ترک خوردگی سطح مورد نظرتون جلوگیری میشه و یا شکافی بر روی اون به وجود نمیاد.

در حال‌ حاضر و بر اساس این ویژگی بسیار مهم، رابیتس گزینه بسیار مناسبی برای ساختمان‌ سازی محسوب می‌شه. از این امکانات و مصالح علاوه بر برای اجرای سقف کاذب رابیتس، گچ‌ کاری و گچ‌ بری در فرآیند ترمیم ترک‌های ساختمان هم استفاده می‌کنن.

از طرف دیگه، امروزه کاربرد رابیتس در بتن‌ ریزی و یا پوشاندن بتن سیمانی نیز رواج زیادی پیدا کرده و یا می‌تونید از این محصولات برای به وجود آوردن و پیاده سازی بسیاری از تغییرات در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

در واقع می‌شه این‌طور گفت که افزایش و رواج کاربرد رابیتس در ساختمان‌ سازی چند دلیل عمده داره. یکی از دلائل اصلی اون، اینه که می‌تونن با استفاده از رابیتس، یک بستر مناسب برای نصب تأسیسات برقی و یا مکانیکی به وجود بیارن. در بسیاری از مواقع، مهندسین قصد دارن تا برخی از تاسیسات ساختمانی رو پوشش داده‌ و یا پنهان کنن. با استفاده از این محصولات می‌تونن به این هدف هم دست پیدا کنن.

از طرف دیگه‌ در شرایط امروز جوامع و پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف صورت گرفته، شیوه‌های ساخت و ساز هم دچار تغییراتی شده. در حال حاضر برخی نماهای ترکیبی و یا چند لایه هم ایجاد می‌شن. اجرای این نماها با نماهای قبلی تفاوت‌های بسیار اساسی داره. به‌ همین دلیل هم برای اجرای این نماها از مصالحی استفاده می‌شه تا بتونند سطح دیوار رو کاملا مسطح کنن. به‌ خاطر این موضوع هم رابیتس در این شرایط، گزینه بسیار خوب و کاربردی محسوب می‌شه.

unnamed

سقف کاذب رابیتس

سقف کاذب رابیتس یکی از پرکاربردترین انواع سقف‌های کاذبه و در واقع نوعی سقف کاذب مدرن به شمار میره. این نوع سقف کاذب رو می‌تونید با سرعت بسیار بالایی اجرا کنید. از طرفی مواد و مصالح مورد نیاز برای پیاده سازی این نوع سقف کاذب، در دسترس همه هستن. سقف کاذب رابیتس رو می‌شه با طرح پذیری بسیار بالایی اجرا و پیاده‌سازی کرد. از این سقف‌ها در بیشتر مواقع برای پوشش ایجاد کردن بر روی تأسیسات ساختمانی استفاده می‌کنن و یا به زیبا سازی سازه مورد نظرشون دست می‌زنن.

با استفاده از این مصالح می‌تونن اسکلت ساختمان رو پوشش بدن. این نوع سقف کاذب از میلگردهای آویز، نبشی‌های باربر، توری رابیتس، سیم‌های گالوانیزه، اندود گچ و یا سیمان به وجود میاد. برگه‌های رابیتس به‌ صورت‌های ۹ پل، ۱۱ پل، ۱۳ پل و… در بازار وجود دارن و بر اساس وزنی که دارن، خرید و فروش می‌شن.

پیش‌ از خرید رابیتس و کاربرد اون در ساختمان سازی و یا گچ کاری و .... باید چند نکته رو مد نظر قرار بدید.

برای نمونه باید دقت کنید که میل‌گردهای اون با استفاده از فولاد نرمه به‌ وجود آمده باشن تا جوش پذیری مناسبی داشته باشن. از طرف دیگه به این نکته توجه کنید که هر چقدر فاصله‌ نبشی‌های حمال از هم‌ دیگه و میل‌گردهای افقی از هم‌، بیشتر باشه، باید از رابیتسی استفاده کنید که تعداد پل بیشتری داره و وزن اون هم بالاتره. در این‌ صورت رابیتس شما شکم نمی‌ده و تحت تأثیر وزن گچ، قرار نمی‌گیره.

پیش از استفاده از رابیتس هنگام گچ کاری و برای بستن اون هم باید حتما از سیم‌های گالوانیزه استفاده بشه که اون‌ها رو در بازار به نام سیم رابیتس بندی می‌شناسن. وقتی به‌ حمل و نقل میلگردها و نبشی‌ها دست می‌زنید باید حواستون باشه تا در موقع بارگیری، تاب برندارن و یا کج نشن. زیر باران و برف هم قرار نگیرن تا زنگ نزنن و از بین نرن. میلگردها و نبشی‌ها باید از سطح زمین کارگاه شما هم بالاتر قرار بگیرن تا رطوبت نبینن و یا خاک‌آلود و کثیف نشن.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها