|

موج هفتم کرونا از کی آغاز می شود؟

احتمالا موج هفتم کرونا از اواسط اردیبهشت آغاز می شود که با توجه به جابجایی عظیم جمعیت در نوروز سرعت گسترش آن بیشتر از شرایط عادی است.

لینک کوتاه کپی شد

اپیدمیولوژیستی ضمن تشریح شرایط بیماری کرونا در کشور پس از تعطیلات نورورزی،‌ گفت: احتمالا وقوع موج هفتم در اواسط اردیبهشت رخ خواهد داد.

به گزارش «شایانیوز»، حمید سوری در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این که طی تعطیلات نوروزی اقدام خاصی برای مدیریت کرونا را شاهد نبودیم، گفت: عملا مردم رفتار عادی خود را ادامه دادند و اگر رعایتی هم انجام می‌شد بیشتر فردی بوده و افراد برای محافظت خود اقدام می‌کردند. در چنین شرایطی با توجه به تغییراتی که در ساختار ژنتیکی ویروس رخ می‌دهد، احتمال اینکه شاهد خیز مجدد اپیدمی طی چند هفته پیش رو باشیم، زیاد است؛ مگر این که سطح ایمنی جامعه آنقدر بالا رود که ابتلای به بیماری رخ ندهد؛ در غیر این صورت بر اساس قوانین علمی حاضر، بیماری حاصل مواجهه افراد حساس با عامل بیماری‌زا است. عامل بیماری‌زا نیز از بین نرفته است و در برخی کشورهای اروپایی،‌ شرق دور و آمریکای جنوبی هنوز پیک‌هایی از کرونا وجود دارد.

اپیدمی کرونا از بین رفت؟

وی افزود: با توجه به تغییرات ژنتیکی که رخ داده است و وجود زیر واریانت BA۲ امیکرون که قابلیت گسترش و انتشار بیشتری دارد، افراد حساس جامعه هنوز در خطر هستند و هیچ شواهدی مبنی بر اینکه اپیدمی در حال حذف است، وجود ندارد. اپیدمی زمانی خاموش می‌شود که گردش ویروس در جامعه محدود شده و اپیدمی را به مرحله حذف برسانیم تا وارد فاز ریشه‌کنی و در نهایت خاموش شدن آن شویم.

واریانت جدید خطرناک است؟

وی افزود: درمورد زیر واریانت BA۲ هم هنوز نمی‌دانیم میزان شیوع چقدر است چون ما ارزیابی ژنومیک مبسوطی در کشور انجام نمی‌دهیم و خیلی نمی‌توان در این مورد قضاوت قطعی داشت و این درحالی است که داده‌های مربوط به اپیدمی شفاف‌سازی نشده و در اختیار محققین قرار نمی‌گیرد. ما خیلی نمیدانیم در کشور چه می‌گذرد و مجبوریم به استناد آنچه که در دنیا می‌گذرد و علم اپیدمیولوژی و آنچه که در گذشته دیدیم، قضاوت کنیم که در این شرایط احتمال خطا در قضاوت وجود خواهد داشت.

دلتاکرون چندان جدی نیست

وی درباره شیوع سویه ترکیبی امیکرون و دلتا تحت عنوان دلتاکرون نیز بیان کرد: در ابتدا گفتند دلتاکرون یک آلودگی آزمایشگاهی هست و سپس مجددا بحث آن داغ شد ولی به نظر نمی‌رسد خیلی مسئله جدی باشد و تاکنون هم مجامع بین‌المللی چندان بر این موضوع تاکید نکردند و اگر هم جایی مشاهده شده است به شکل پراکنده بوده و چندان تاثیر جدی بر روند اپیدمی نداشته است.

احتمال وقوع  موج هفتم کرونا؛ اواسط اردیبهشت

این اپیدمیولوژیست درباره زمان احتمالی وقوع موج هفتم بیماری، گفت: با توجه به تعطیلات،‌ سفرها،‌ افزایش تماس‌ها، دید و بازدیدها و… احتمالا وقوع موج هفتم بین دو تا شش هفته طول بکشد و احتمال می‌دهیم در اواسط اردیبهشت موج بعدی رخ دهد.

او درباره نحوه شکل‌گیری موج هفتم بیماری در کشور، گفت: هر کجا که تراکم تماس‌ها بیشتر بوده است احتمال اینکه شاهد طغیان بیماری باشیم نیز بیشتر است، ولی کانون‌های اصلی آلودگی مهم هستند. درحال حاضر به نظر می‌رسد ترکیبی از واریانت‌های (امیکرون و دلتا) در کشور وجود داشته باشد. احتمالا چرخش ویروس درون کشور رخ دهد و شانس گسترش موج از نقاط پر تردد و پر تماس بیشتر است. با توجه به جابجایی عظیم جمعیت امسال نوروز احتمال دارد که سرعت گسترش موج را بیشتر از شرایط عادی شاهد باشیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها