|

آشنایی با طلاق توافقی و وکیل خانواده با موسسه حقوقی تهران مدافع

مؤسسه حقوقی تهران مدافع یکی از معتبرترین مجموعه های حقوقی در تهران است که از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده است.

لینک کوتاه کپی شد

همه ما برای یک بار اصطلاح طلاق توافقی را شنیده ایم. این نوع طلاق با توافق زوجین انجام شده و هر دو طرف با شرایط یکدیگر توافق کرده و در نهایت در محضر قانون از هم جدا می شوند. شاید این طور به نظر برسد که با توجه به توافقی بودن این جدایی، قوانین یا شرایط خاصی برای آن وجود ندارد. طلاق توافقی مراحل و روند قانونی ساده تری نسبت به روش های دیگر جدایی دارد. با این حال برای انجام پروسه آن زمان کافی لازم است.

مراحل طلاق توافقی

هر جریان قانونی مراحل مشخصی دارد که افراد باید نسبت به انجام آن ها متعهد باشند. طلاق توافقی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. اولین مرحله از این پروسه، ثبت نام در سامانه نوبت دهی طلاق است. پس از ثبت نام کارشناسان و مسئولان این امر فرصتی را در اختیار زوجین قرار می دهند تا برای مشاوره به مراکز مخصوص مشاوره زوجین و مسائل خانوادگی مراجعه کنند. این فرصت باعث می شود تا هر دو طرف نسبت به تصمیمی که گرفته اند، بیشتر فکر کرده و برای حل مشکلات خود تلاش کنند.

جلسات مشاوره برای طلاق توافقی به همین جا ختم نمی شود. پس از دریافت نوبت دادگاه که در ادامه به آن اشاره می کنیم نیز زوجین باید در جلسات مشاوره ای که دادگاه خانواده برای آن ها برگزار می کند، شرکت کنند. در صورت عدم توافق، دادگاه نامه ای که شامل مواردی مانند حق حضانت فرزند، مهریه، نفقه و... است را در اختیار زوجین قرار می دهد.

ارائه دادخواست

در صورتی که جلسات مشاوره مؤثر واقع نشده و زوجین همچنان بر جدایی اصرار داشته باشند، نامه یا تأییدیه ای دال بر عدم انصراف از طلاق، دریافت خواهند کرد. در نهایت نیز این نامه باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل داده شود. با ثبت این تأییدیه، دادخواست طلاق توافقی وارد سامانه دادگاه خانواده خواهد شد.

image_0a7b19253e75ac67c45e0e7a4ed3661d1fdbb19d

مراجعه به دادگاه خانواده

مرحله بعدی پس از ثبت دادخواست، دریافت نوبت دادگاه است. برای این منظور زوجین باید برای دریافت نوبت خود در انتظار بمانند. از سال 1395 به بعد سامانه ای تحت عنوان ثنا برای انجام امور قضایی راه اندازی شد. با شروع به کار این سامانه تمامی اعلان ها و ابلاغیه های قضایی به صورت الکترونیکی در اختیار کاربران قرار گرفت.

برای دریافت نوبت دادگاه به منظور رسیدگی به طلاق توافقی زوجین باید منتظر ابلاغیه خود از سامانه ثنا باشند. پس از دریافت ابلاغیه قضایی زوجین باید در تاریخ و ساعت مشخص شده به دادگاه مراجعه کنند. توجه داشته باشید که برای حضور در دادگاه خانواده، ارائه مدارک مربوطه ضرورت دارد.

نامه عدم توافق زوجین شامل چه مواردی می شود؟

همان طور که اشاره کردیم قبل از اجرایی شدن طلاق توافقی، دادگاه خانواده جلسات مشاوره برای هر دو طرف در نظر می گیرد. پس از اتمام این جلسات و در صورت عدم سازش، نامه یا گواهی مربوط به این امر صادر می شود. در این گواهی موارد زیر ذکر شده و زوجین باید نسبت به تمامی بندها با یکدیگر به توافق برسند.

  • حق حضانت فرزند و رسیدگی به پرداخت نفقه فرزند
  • پرداخت مهریه
  • حق دریافت جهیزیه
  • موارد مالی زوجین
  • پرداخت نفقه
  • مشخص کردن تاریخ به منظور دیدار زوج یا زوجین با فرزند و...

پرداخت مهریه

در جدایی توافقی معمولاً بر سر پرداخت و دریافت مهریه بر اساس شرایط موجود توافق انجام می شود. به این معنی که زوجه می تواند بخشی از مهریه یا کل آن را به مرد بخشیده و ادعایی برای دریافت آن نداشته باشد. همچنین زوجه این حق را نیز دارد که تمام مهریه را از زوج دریافت کند. در مورد حق حضانت فرزند نیز زوجین باید با یکدیگر به سازش و موافقت برسند.

توجه داشته باشید که کودکان تا سن 7 سالگی این حق را دارند که همراه با مادر خود زندگی کنند. پس از این سن، در صورت وجود مشکل در حق حضانت فرزند، پدر می تواند این حق را از مادر بگیرد. البته در این شرایط پدر باید صلاحیت نگهداری از فرزند یا فرزندان خود را داشته باشد.

هزینه طلاق توافقی

همان طور که در این مطلب اشاره کردیم مراحل طلاق توافقی باید به ترتیب انجام شده و دادخواست به دادگاه ارجاع داده شود. هر کدام از این مراحل هزینه ای مجزا دارند که زوجین موظف به پرداخت آن هستند. در مجموع متقاضیانِ طلاق توافقی، برای مراحل مشاوره، دادرسی، جلسات مشاوره دادگاه و هزینه ثبت هزینه ای بین 1، 400، 000 تا 1، 600، 000 تومان در نظر داشته باشند.

توجه داشته باشید که در صورت کمک گرفتن از یک وکیل پایه یک دادگستری و سپردن امور به او، هزینه ای مجزا به عنوان حق الوکاله نیز پرداخت کنید. هر کدام از وکلا با توجه به قوانین مؤسسه حقوقی، هزینه حق الوکاله مشخصی دارند که شما با مراجعه به این مؤسسات می توانید نسبت به هزینه طلاق توافقی اطلاعات لازم را کسب کنید.

شرایط طلاق توافقی

یکی از مهمترین شرایط این نوع از جدایی، ارائه تأییدیه عدم بارداری زوجه است. صدور تأییدیه در صورتی که زوجه، شخصا به این امر اعتراف کند، امکان پذیر خواهد بود. شاید این سؤال پیش بیاید اگر شخص به دروغ بارداری خود را اعلام کند، حکم چه خواهد بود. برای ثبت طلاق زوجه باید نامه ای از آزمایشگاه دریافت کرده و به دفاتر طلاق ارائه دهد. در این گواهی، آزمایشگاه باردار یا عدم بارداری شخص را اعلام می کند.

image_9595cfd894dea64be2ba88d44433a32537c07fc1

طلاق از طرف زن

یکی دیگر از موارد مربوط به طلاق، ارائه دادخواست از طرف زن است. بانوان بر اساس شرایط و مواد قانونی مشخصی، این اختیار را دارند تا برای جدایی بدون در نظر گرفتن خواسته زوج، درخواست طلاق بدهند. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم.

  • در صورتی که زوج لزوم پرداخت نفقه را رعایت نکند، زوجه این امکان را دارد تا برای ارائه دادخواست طلاق از طرف زن اقدام کند.
  • ترک خانه و همسر توسط زوج، شرایطی را فراهم می کند تا زوجه درخواست خود را به دادگاه ارائه دهد. مدت زمان بیش از 9 ماه برای این منظور مورد تأیید دادگاه خانواده خواهد بود.
  • محکوم شدن زوج به حبس برای مدت زمان بیش از 4 سال
  • در صورتی که زوج به بیماری لاعلاج مبتلا شده و شرایط درمانی دشواری داشته باشد، طلاق از طرف زن امکان پذیر خواهد بود.
  • اگر پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک، زوج قادر به بارور کردن زوجه نباشد، زن این حق را دارد که درخواست جدایی خود را به دادگاه ارائه دهد.

مراجعه وکیل به دادگاه

یکی از مهمترین مراحل طلاق توافقی، مراجعه وکیل به دادگاه است. برخی از افراد برای انجام امور مربوط به جدایی از وکلای پایه یک دادگستری کمک می گیرند. زوجین می توانند به وکیل حق وکالت داده تا تمام امور را بدون حضور آن ها انجام داده و به پایان برسانند. همچنین امکان حضور وکیل به جای زوج یا زوجین در دادگاه نیز وجود دارد.

مؤسسه حقوقی تهران مدافع

مؤسسه حقوقی تهران مدافع یکی از معتبرترین مجموعه های حقوقی در تهران است که از بهترین وکلای پایه یک دادگستری تشکیل شده است. این مؤسسه بیش از 20 سال در این زمینه سابقه و تجربه داشته و شما می توانید به این مجموعه و کارشناسان متخصص فعال در آن اعتماد کنید.

image_6a3916f35576360fcbd1baa907618a7994835e61

تهران مدافع با بیست خط تلفن به صورت رایگان اطلاعات و مشاوره اولیه لازم را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. شما می توانید برای اقدامات مربوط به طلاق توافقی و امور حقوقی دیگر مانند مسائل کیفری، ثبتی و... از مشاوران و کارشناسان این مجموعه کمک بگیرید.

نکته مهم در طلاق توافقی، برقراری اعتماد و توافق بین زوجین بر سر شروط و مواردی است که دو طرف باید نسبت به انجام آن ها متعهد باشند. در صورتی که هر کدام از طرفین نسبت به این شرایط مخالفت خود را اعلام کنند، دادگاه دادخواست جدایی را تأیید نکرده و در نهایت نیز صیغه طلاق جاری نخواهد شد. به این ترتیب مطلع شدن از این موارد قانونی برای هر کدام از طرفین ضرورت دارد. برای کسب اطلاعات و آگاهی بیشتر نسبت به موارد مربوط به طلاق توافقی می توانید از وکلا و متخصصین مؤسسه تهران مدافع، کمک گرفته و اقدامات لازم را انجام دهید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی