|

۱۳ مکملی که نباید در کنار دارو‌های دیگر مصرف کنید

میلیون‌ها نفر از ما ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مکمل‌ها را به صورت روزانه استفاده می‌کنیم

لینک کوتاه کپی شد

میلیون‌ها نفر از ما ویتامین ها، مواد معدنی و دیگر مکمل‌ها را به صورت روزانه استفاده می‌کنیم تا سلامت خود را تقویت کنیم و ارتقا بخشیم، اما مصرف همزمان دارو‌ها می‌تواند ترکیب خطرناکی را به وجود آورد. در این مقاله به شما خواهیم گفت: چه زمانی از مصرف آن‌ها در کنار هم باید اجتناب کنید.

۱ – منیزیم و کلسیم

دکتر Tod Cooperman می‌گوید: هنگامی که مواد معدنی به صورت همزمان مورد استفاده قرار بگیرند، احتمال دارد دیگر خیلی موثر نباشند. او می‌افزاید: جذب مقدار زیادی از مواد معدنی در کنار مواد معدنی دیگر توانایی جذب را کاهش می‌دهد. در حقیقت، مواد معدنی برای جذب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و در همین باب جذب هر دو ماده ارزشمند کاهش می‌یابد. حداکثر بهره وری شما از مکمل‌های دارویی هنگامی به دست می‌آید که حداقل دو ساعت میان مصرف دارو‌ها فاصله بگذارید.

۲ – روی و مس

در میان بسیاری از خواص و مزایایی که روی ارائه می‌دهد، تقویت سیستم ایمنی بیشترین مزیت را دارد. ممکن است این ماده معدنی را استفاده کنید تا از بروز سرما خوردگی‌های معمول پیشگیری کنید یا حداقل دوره اش را کوتاه‌تر کنید، اما بهتر است بدانید که جذب روی در کنار مصرف مس احتمالا دچار اختلالاتی می‌شود. برخی افراد به دلیل تعداد مشکلاتی که دارند و از کمبود مس رنج می‌برند، مجبور هستند که مکمل مس را مصرف کنند. اگر مجبور به مصرف مس و و روی در کنار یکدیگرهستید حتما باید یک فاصله زمانی حداقل دو ساعته بین آن‌ها به وجود آورید. حداکثر دوز مصرفی روی طی یک دوره طولانی (۵۰ میلی گرم یا بیشتر در هر روز به مدت ۱۰ هفته یا بیشتر) نیز می‌تواند منجر به کمبود مس شود. بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

۳ – آهن و چای سبز

شما برای انتقال اکسیژن به سایر سلول‌ها در نقاط مختلف بدن نیازمند ماده معدنی آهن هستید که انرژی مورد نیاز بدنتان را تامین می‌کند. اما گر آن را با مکمل چای سبز، و یا حتی چای سیاه یا مکمل زردچوبه ترکیب کنید، بدن دیگر قادر به جذب این ماده معدنی نخواهد بود. دکتر Cooperman می‌گوید: این خیلی خوب است که نوشیدنی‌های نظیر چای سبز و ماچا بنوشید، اما باید به یاد داشته باشید که آن را در کنار مکمل آهن مصرف نکنید. بین مصرف هر دو آن‌ها بهتر است دو و یا بیشتر از چندین ساعت فاصله بیندازید.

۴ – روغن ماهی و مکمل جینکو بیلوبا (gingko biloba)

مکمل غذایی امگا ۳ می‌تواند التهابات بدن را کاهش دهد و از طرفی خلق و خوی افراد را بهبود ببخشد، اما هنگامی که این مکمل را با دارو‌های گیاهی که خون را رقیق می‌کنند - همانند ژینکو بیلوبا یا سیر مصرف کنید - احتمال دارد از لخته شدن خون جلوگیری کنند و در نهایت منجر به خونریزی کنترل نشده‌ای شوند. برای اینکه مصرف هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر ایمن باشد، باید حداقل ۲ ساعت بین مصرف همزمان هر دو آن‌ها فاصله زمانی ایجاد کنید.

۵ – ملاتونین و دارو‌های آرام بخش

احتمال دارد گیاهان یا مکمل‌هایی که خواص آرام بخش دارند را به مقادیر زیاد مصرف کنید. این‌ها شامل ملاتونین، سنبل الطیب، پنیر باد، کاوا و گل راعی می‌شوند. دکتر Cooperman می‌گوید، هنگامی که هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر جذب می‌شوند ممکن است سبب خواب آلودگی زیاد شوند. به یاد داشته باشید همیشه برچسب دارو‌ها را بخوانید تا بدانید چه عوارض جانبی و خواصی را از این مکمل‌های غذایی دریافت خواهید کرد.

۶ – نیاسین و مکمل Red yeast rice

در صورتی که جزو افرادی هستید که از کلسترول بالا رنج می‌برید احتمالا از ایده مصرف مکمل‌ها جهت کاهش سطح کلسترول استقبال کنید. دو دارویی که سطح کلسترول را پایین می‌آورند Red yeast rice و نیاسین نام دارند که نباید همزمان مصرف شوند. دکتر Todd Sontag پزشک خانواده می‌گوید: دو برابر کردن مصرف چنین دارو‌هایی مطمئنا خواص آن‌ها را دو چندان نمی‌کند بلکه تنها برای کبد مضراتی را به همراه دارد. هنگامی که دارو‌های تجویزی کاهنده کلسترول با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند احتمال بروز اختلالات ناگهانی را بالا می‌برند.

۷ - ویتامین A, D, E. و K.

در صورتی که ویتامین K. را در کنار ویتامین‌های حلال در چربی دیگر همچون A, D. یا E. همزمان مصرف کنید باید بدانید که دیگر جذب آن‌ها در مقایسه با زمان‌هایی که آن‌ها را در زمان‌های متفاوت مصرف می‌کردید نخواهد بود. دکتر Cooperman می‌گوید: اگر مولتی ویتامین مصرف می‌کنید پس دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت، اما اگر کمبود ویتامین K. دارید و نیازمند دریافت میزان بیشتری از ویتامین K. هستید، بهتر است برنامه مصرف دارو‌ها را گونه‌ای تنظیم کنید که در هنگام مصرف حداقل دو ساعت با یکدیگر فاصله زمانی داشته باشند.

 

۸ – پتاسیم و کلسیم

مواد معدنی ضروری پتاسیم و کلسیم برای جذب شدن در بدن با یکدیگر رقابت می‌کنند و در نهایت هنگامی که هر دو را با یکدیگر مصرف می‌کنید در میزان جذب آن‌ها اختلال ایجاد خواهید کرد. دکتر Cooperman می‌گوید: افرادی که در مکان‌های مرطوب ورزش یا کار می‌کنند معمولا دچار مشکلات گوارشی می‌شوند که این مسئله می‌تواند منجر به کمبود پتاسیم شود. در صورتی که به مصرف هر دوی این مکمل‌ها نیاز دارید، به یاد داشته باشید که بین مصرف شان فاصله زمانی ایده آلی ایجاد کنید.

 

۹ – داروی ضد افسرگی و مکمل St. John’s wort

Robert Glatter متخصص و استادیار دانشگاه می‌گوید: هنگام مصرف دارو‌های بدون نسخه یا تجویزی احتیاط کنید، چون مکمل‌ها ممکن است در میزان اثر آن‌ها اختلال ایجاد کنند و از تاثیرشان بکاهد. به عنوان نمونه مکمل St. John’s wort ممکن است تب، سر درگمی و اضطراب را در صورت مصرف همزمان با دارو‌های ضد افسردگی افزایش دهد. دارو‌های ضد افسردگی و مکمل St. John’s wort هر دو باعث افزایش میزان سروتونین می‌شوند. این مسئله می‌تواند سبب سندرم سروتونین در موارد شدید شود و احتمال دارد موجب به سفتی و گرفتگی عضلات و حتی تشنج در فرد شود.

 

۱۰ – دارو‌های دیابت و CoQ۱۰

کو آنزیم Q۱۰ ترکیبی قدرتمند است که عملکرد قلب را تقویت می‌کند. دکتر Glatter هشدار می‌دهد که کوآنزیم Q۱۰ می‌تواند قند خون را کاهش دهد و در صورتی که همزمان با سایر دارو‌های دیابت استفاده شود خطر ابتلا به کمبود قند خون را نیز افزایش می‌دهد. کوآنزیم Q۱۰ دارای خواصی است که می‌تواند فشار خون را به میزان چشمگیری کاهش دهد. اغلب موارد پس از اینکه هر دو طی مدت شش الی هشت هفته مورد مصرف قرار گیرند می‌تواند منجر به حمله قلبی و یا سکته و ضربه مغزی شود.

 

۱۱ – سیر در کنار مصرف دارو‌های مسکن

دکتر Glatter می‌گوید: سیر خون را رقیق می‌کند و در صورتی که روزانه یک آسپرین (baby aspirin) یا رقیق کننده خون همچون کومادین (وارفارین) مصرف کنید می‌توانید شاهد بروز خطرات احتمالی باشید؛ و حتی در مواقعی موجب خونریزی پس از تجربه سکته یا جراحت و خونریزی داخلی باشید. به یاد داشته باشید و همواره احتیاط کنید که پزشک باید بداند که شما در حال مصرف چه دارو‌هایی هستید و علت آن چیست؟ اینکه همه شرایط طبیعی است دلیل بر بی خطر بودن و عادی بودن شرایط نیست. سیر تنها مکملی نیست که احتمال خونریزی داخلی را افزایش می‌دهد بلکه ژینکو بیلوبا، روغن ماهی، زنجبیل، گل مینا، ویتامین E. و پوست بید نیز همانند سیر دارای خواص مشابهی هستند.

 

۱۲ – ویتامین K. و رقیق کننده‌های خون

دکتر Glatter می‌گوید: برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است با دارو‌های فشار خون که رقیق کننده خون هستند، تداخل داشته باشند. ویتامین K. - حتی در مواد خوراکی نظیر کلم، کاهو، کلم بروکلی و نخود فرنگی یافت می‌شود - و احتمال دارد با خواصی که رقیق کننده‌های خون ارائه می‌دهند تداخل پیدا کنند. این تنها یکی از واکنش‌های نرمال و معمول مواد غذایی است. دکتر Glatter می‌گوید: اکیناسه یا سرخارگل یکی از درمان‌های معمول سرما خوردگی است که احتمال دارد اثر بخشی رقیق کننده‌های خون را کاهش دهد و از طرفی خطر سکته را بالا ببرد.

 

۱۳ – آنتی بیوتیک‌ها و آهن

آنتی بیوتیک‌ها به ویژه آن مواردی که در خانواده تتراسایکلین‌ها جای دارند مصرف شان همراه با مکمل‌های آهن می‌تواند از اثر آنتی بیتیک‌ها بکاهد و احتمالا اثر آن‌ها بر عوامل بیماری زا را کمتر کنند. بهتر است حداقل دو ساعت فاصله زمانی بین مصرف هر دو آن‌ها در کنار یکدیگر ایجاد کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی