|

ملاقاتی کوتاه با هاچ‌بک اقتصادی برلیانس H220

اگر به دنبال خرید خودروی اتوماتیک ارزان‌ هستید برلیانس H220 بهترین انتخاب است این خودروی نسبتا کوچک برای رفت و آمدهای درون شهری مناسب است.

لینک کوتاه کپی شد

ملاقاتی کوتاه با هاچ‌بک اقتصادی برلیانس H220

اگر اخبار خودرو را دنبال کرده باشید، می‌دانید که در سال 94 و همزمان با شدت گرفتن تحریم‌های صنعت خودرو و هجوم چینی‌ها به بازار کشور، سایپا نیز تصمیم گرفت تا با استفاده از پتانسیل خطوط تولیدی پارس‌خودرو و سایپا کاشان، به وادی مونتاژ ارابه‌های چینی وارد شود و ماحصل این تصمیم‌گیری نیز چیزی نبود جز یورش خودروهایی نظیر آریو، چانگان و برادارن برلیانس به خطوط تولید مردان نارنجی‌پوش جاده مخصوص. البته که حالا در مواجه با دور تازه تحریم‌ها و شرایط اقتصادی اخیر کشور، تقریبا تمامی این خودروها از خط تولید خارج شده و در تامین قطعات نیز با مشکل مواجه گشته‌اند، می‌توان گفت که قرارداد سایپا با گروه برلیانس جدی‌تر از دو خودروساز دیگر بود و مدیران این خودروساز به خصوص روی عرضه دو نسخه نسبتاً ارزان‌قیمت از سری H200 و H300 حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

قیمت و شرایط بازار برلیانس H220

در اولین ماه های عرضه، نسخه اتوماتیک برلیانس H220 با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان، لقب ارزان‌قیمت‌ترین خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک بازار را یدک می کشید که البته اندکی بعد این لقب از آن سایپا کوییک شد که قطعاً نسبت این خودرو در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد. بنابراین حتی با وجود افزایش قیمت‌های اخیر و نگاهی به لیست قیمت لحظه‌ای خودرو می‌توان گفت که اگر به دنبال خرید خودرو اتوماتیک ارزان‌قیمت هستید، شاید انتخاب چندانی جزء برلیانس H220 نداشته باشید؛ بخصوص که H220 حداقل از معدود نمونه‌های اتوماتیک ارزان‌قیمت بازار مثل کوییک و ساینا خودروی ایمن‌تر و بهتری است؛ اما با توجه به توقف تولید برلیانس و احتمال تشدید مشکل کمبود قطعات این خودرو، به نظر می‌رسد که خرید این مدل تنها به دلیل اتوماتیک بودن در شرایط فعلی چندان منطقی نباشد و اگر بتوانید ریسک خرید خودروهای اتوماتیک دست دوم را به جان بخرید با گزینه های بهتری روبرو خواهید شد که لذت رانندگی به مراتب بالاتری به شما ارزانی می‌دارند.

image_9404238b4a536ec2c508fc97cec3c7297d5245a1

مشخصات فنی برلیانس H220

برلیانس سری H200 درست مثل نسخه‌های اولیه از سری H300 به پیشرانه 1.5 لیتری با قدرتی در حدود 102 اسب‌بخار مجهز شده که یارای ارسال گشتاور 138 نیوتن‌متری را به چرخ‌های جلو دارد و این کار را از طریق جعبه‌دنده 5 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک که از نوع AMT است انجام می‌دهد. در خصوص گیربکس AMT یا به اصطلاح جعبه‌دنده نیمه اتوماتیک باید گفت که این نوع گیربکس که معمولاً در خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت استفاده می‌شود، در واقع یک جعبه‌دنده دستی است که به مکانیزم تعویض دنده اتوماتیک مجهز شده است و به سبب ساختار ساده‌تر خود نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک رایج، از قیمت کمتر و تعمیرات ساده‌تر برخوردار است. اما طبق ضرب‌المثل معروفی که می‌گوید، هیچ ارزانی بی‌علت نیست، این نوع گیربکس نیز مشکلات زیادی از جمله تاخیرهای زیاد و دقت پایین را با خود به همراه دارد و به همین علت به ندرت در محصولات خودروسازان بزرگ جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم تعلیق H220 از نوع ساده مک‌فرسون برای چرخ‌های جلو و اتصالات نیمه مستقل برای محور عقب انتخاب شده و در بخش ترمزها نیز شاهد بکارگیری ترمزهای دیسکی چرخ‌های جلو و ترمزهای کاسه برای چرخ‌های عقب هستیم. با این اوصاف می‌توان گفت که برلیانس در این مدل از نظر فنی، نکته قابل توجهی ندارد اما در سطح خودش قادر است به نیازهای معمول این رده پاسخ بدهد.

image_79dfa8f240d8d02c505f4a78802363e5c102fee8

تجربه رانندگی با برلیانس H220

توقع شما از رانندگی با یک هاچ‌بک اقتصادی آن هم از نوع چینی با مونتاژ وطنی چیست؟ برلیانس H220 می‌تواند با دقتی مثال‌زدنی، این توقع را برآورده کند!

فارغ از بوی شدید پلاستیک در نسخه‌های کم‌کارکرد و کیفیت ضعیف متریال داخلی، سایر ویژگی‌های درون کابین بسیار معمولی به نظر می‌رسند و در مقابل دیگر محصول برلیانس و سایپا (سری H300) حرفی برای گفتن ندارند. اکثر خودروهای چینی وارد شده به کشور از ترمزهای چهارچرخ دیسک برخوردارند، اما به دلیل کاسه‌ای بودن ترمزهای عقب این مدل، عملکرد ترمز نیز درست مانند واکنش پیشرانه، چنگی به دل نمی‌زند و از این رو بهتر است دور رانندگی اسپرت و تند و تیز را با این خودرو خط بکشید. البته فرمان‌پذیری خودرو بد نیست، اما مشکل اصلی در توان کم پیشرانه و تاخیر باور نکردنی در تعویض دنده‌ها در نمونه اتوماتیک بروز پیدا می‌کند. این وضعیت در کنار ترمزهای نه چندان قدرتمند باعث می‌شود، اعتماد به نفس لازم برای سبقت‌گیری یا رانندگی سریع از راننده سلب شود. به خصوص که با افزایش دور موتور صدای نه چندان گوش‌نواز پیشرانه هم به داخل کابین نفود می‌کند و آسایش سرنشینان را برهم می‌زند؛ البته نمونه دنده‌ای شرایط به مراتب بهتری دارد و چه در شتاب‌گیری اولیه و چه سرعت در تعویض دنده‌ها می‌تواند شما را تا حدودی راضی نگاه دارد.

با این اوصاف مشخص است که باید به نمونه اتوماتیک این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه نسبتا کوچک برای رفت و آمدهای درون شهری نگریسته شود. در واقع مشخصات پیشرانه و گیربکس آنچنان نیست که بتوان استفاده از مدل اتوماتیک برلیانس را برای یک مسافرت خانوادگی با مسافر و بار کامل توصیه کرد، هرچند با در نظر گرفتن محدودیت‌های بازار داخل، احتمالاً جایگزین چندانی نیز برای چنین خودرویی در بازار وجود ندارد و برلیانس H220 که حداقل از نظر ایمنی حرف‌های بیشتری در قیاس با رقبای وطنی برای گفتن دارد، می‌تواند علیرغم تمامی کاستی‌ها، نظر برخی را به خود جلب نماید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها