|

قیمت خودروهای وارداتی در صورت ورود به ایران چقدر است؟

به باور بسیاری از کارشناسان، کاهش قیمت‌های چند ماه گذشته کافی نبوده و باید قیمت خودروهای وارداتی بیش از این افت داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

از سال 1397 به دلیل تشدید تحریم‌های آمریکا روی صنعت خودروسازی ایران، واردات خودرو ممنوع شد و قیمت خودروهای وارداتی موجود در بازار کشور به شکل نجومی افزایش یافت.

به گزارش«شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، وضعیت بازار وارداتی‌ها تا سال گذشته طوری بود که قیمت ارزان‌ترین خودروهای خارجی از محدوده دو میلیارد تومان آغاز می‌شد؛ اما با این‌حال از ابتدای سال 1402، بازار خودرو کاهشی بود و اکثر محصولات، کاهش نرخ زیادی را تجربه کردند.

قیمت خودروهای وارداتی درصورت ورود به ایران

به باور بسیاری از کارشناسان، کاهش قیمت‌های چند ماه گذشته کافی نبوده و باید قیمت خودروهای وارداتی بیش از این افت داشته باشد. بر این اساس در جدول ذیل، فهرستی از چند خودروی نسبتاً ارزان خارجی با قیمت‌های جهانی و احتساب هزینه گمرکی و هزینه‌های جانبی قابل مشاهده است.

خودروهای وارداتی

در جدول فوق، به سادگی می‌توان قیمت خودروهای وارداتی با مدل 2023 را مشاهده کرد که حتی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان نیز قابل خریداری است. درحالی نمونه کارکرده مونتاژی با مدل 1396 در بازار داخل کشور با حدود قیمتی 800 میلیون الی یک میلیارد تومان معامله می‌شود. البته لازم به ذکر است که قیمت تمامی خودروها در نسخه پایه، محاسبه شده تا از حداکثر نرخ واردات 20 هزار دلاری بالاتر نرود.

نحوه محاسبه قیمت تقریبی داخل کشور چگونه است؟

براساس گزارش «خودروهای وارداتی صفر با چه قیمتی به دست ایرانی‌ها می‌رسد؟» که اخیراً در تجارت‌نیوز منتشر شد، می‌توان نرخ تعرفه‌های گمرکی برای هرکدام از خودروها را براساس حجم موتور محاسبه کرد.

بنابراین خودروهای هیوندای i10 و رنو کولیو که هرکدام از پیشرانه یک لیتری استفاده می‌کنند، تعرفه گمرکی 16 درصد درنظر گرفته شده و فولکس‌واگن جتا، اوپل کورسا و پژو 208 در محدوده یک تا 1.5 لیتر قرار می‌گیرند که تعرفه گمرکی آن‌ها 66 درصد محاسبه می‌شود. از سوی دیگر هیوندای النترا، کیا سراتو، کیا سول، کیا اپتیما، تویوتا کرولا و نیسان ورسا که محدوده حجم موتور آن‌ها بین 1.5 تا 2 لیتر است، با تعرفه گمرکی 91 درصدی محاسبه می‌شود.

پس از اعمال تعرفه گمرکی برای هر خودرو، 25 درصد به نرخ فوق اضافه می‌شود که هزینه‌هایی مانند مالیات، هزینه حمل و نقل، پلاک‌گذاری، گواهی اسقاط و … را پوشش دهد. البته این نرخ برای خودروهای وارداتی، بین 20 الی 25 درصد اعلام شده؛ اما جهت محاسبه بالاترین قیمت، حداکثر نرخ را درنظر می‌گیریم.

البته باید توجه داشت که پس از اعمال تعرفه گمرکی، باید نرخ شورای رقابت برای هر خودرو اعلام شود که این نرخ، با اعمال هزینه‌های نقل‌وانتقال خودروها و درصد سود شرکت‌های واردکننده محاسبه می‌شود؛ سپس 20 الی 25 درصد هزینه‌های جانبی، روی نرخ اعلامی این شورا اضافه خواهد شد.

به دلیل نامشخص بودن نحوه محاسبه نرخ شورای رقابت، این بخش از محاسبه قیمت‌ها خارج شده و می‌توان گفت درصورت واردات این محصولات، شاید قیمت خودروهای وارداتی جدول، حدود 10 الی 25 درصد بالاتر از نرخ اعلام شده به دست مشتریان خواهد رسید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی