|

شوک بزرگ آزادسازی قیمت گذاری بلیط هواپیما!

«دیوان عدالت اداری به تازگی رای به آزادسازی قیمت گذاری بلیط هواپیما داده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ به تازگی دیوان عدالت اداری کشورمان در رایی، دولت را از دخالت در امر قیمت گذاری بلیط هواپیما برحذر داشته و از قیمت گذاری آزاد در این حوزه خبر داده است. رویدادی که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران می تواند موجب افزایش قابل توجه قیمت بلیط هواپیما در کشورمان شود. در این راستا، "حسین مذنب"، مدیر کل بازرسی حقوق شهروندی و مدییر عملکرد وزارت راه و شهرسازی، در موضع گیری تاکید کرده که این وزارتخانه تلاش های زیادی را انجام داده تا مانع از تحقق گزاره مذکور شود.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، این تلاش ها بی ثمر مانده است و قیمت گذاری بلیط هواپیما آزاد شده است. این اقدام در شرایطی صورت گرفته که پیشتر نیز بسیاری از گران شدن گاه و یگاه قمیت بلیط هواپیما گلایه داشتند. با این حال، آزادسازی قیمت گذاری بلیط هواپیما، با 2 نکته معنادار نیز همراه است که توجه به آن ها ضروری به نظر می رسد.

_ترین_سفرها_با_خرید_بلیط_هواپیما_ایران_ایر

اولا، باید توجه داشته باشیم که دیوان عدالت اداری جدای از اقدام اخیر خود در مورد بلیط هواپیما، در مورد روغن نیز رای به آزادی فرایند قیمت گذاری ها داده است. این اقدام در شرایطی صورت می گیرد که در هر دو مورد مذکور، از خدمات دولتی با نرخ های پایین استفاده می شود.

معادله ای که جای تامل دارد و باید این سوال مطرح شود که چطور وقتی از قمیت گذاری در این حوزه ها صحبت می شودف فعالان آن ها طالب قیمت گذاری آزاد هستند اما در زمان استفاده از برخی خدمات، آن ها از خدمات دولتی با نرخ پایین بهره می برند؟ البته که اگر قرار باشد خدمات تولیدی به آن ها با نرخ های پایین حذف شود نیز بایستی انتظار افزایش بیش از پیش قیمت ها را داشته باشیم با این حال، به نظر می رسد که معادله مذکور بار دیگر بایستی مورد بازبینی قرار گیرد و ابعاد تاریک آن هم با دقت مورد مطالعه و خوانش قرار گیرد.

دوم اینکه فرایند قیمت گذاری ها در حوزه های مختلف جدای از اینکه باید تحت تاثیر مولفه های مطرح در قالب آن ها باشد، بایستی این مساله را نیز مد نظر داشته باشد که سطح درامدها در کشورمان متناسب با افزایش قیمت‌ها نیستند و همین موضوع برای مردم کشورمان ایجاد چالش می کند.

در واقع، در حوزه قیمت گذاری لزوما نباید به باید و نباید های قیمتی عرصه های مختلف توجه کرد بلکه باید به درآمد اغلب مردم کشورمان نیز توجه داشت. در این شرایط، به فرض که نشود کاری کرد بحث یارانه های دولتی مطرح است و دولت باید در حمایت از مردم و بهره مندی آن ها از خدمات لازم، پرداخت یارانه داشته باشد. معادلاتی که همه و همه تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته و به نظر می رسد که استفاده مردم از هواپیما را سخت تر از گذشته کند. موضوعی که باید تدابیر جدی برای آن اندیشیده شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها