|

واکاوی یک سوال تکراری اقتصادی

آیا بنزین گران می شود!؟

«اینکه بنزین گران می شود یا خیر، سوالی است که سال هاست افکار عمومی در کشورمان در برهه های زمانی مختلف از خود می‌پرسند!»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از نکاتی که افکار عمومی و البته رسانه ها در کشورمان گاه و بیگاه به آن می پردازند و آن را برجسته می کنند، مساله گران شدن بنزین است. در این راستا، شاهد بوده ایم که در ماه های گذشته، سخنگوی دولت و البته مقام های وزارت نفت در موضع گیری های مختلف بارها تاکید کرده اند برنامه ای برای افزایش قمیت بنزین وجود ندارد و هر آنچه در این رابطه گفته می شود، صرفا گمانه زنی های بی پشتوانه است.

حامل های انرژی و به طور خاص بنزین، نسبتِ بسیار نزدیک و تنگاتنگی را با زندگی و معاش روزانه مردم کشورمان دارند. کما اینکه هرگونه افزایش قیمت آن ها می تواند آثار و پیامدهای خود را در سیل قابل‌توجهی از دیگر کالاها و خدمات نیز به نمایش بگذارد و روند گرانی و تورم در کشورمان را ورای سرعت کنونی تورم در اقتصاد ایران، تشدید کند. اساسا به همین دلیل است که مساله افزایش قمیت بنزین از نگاه بسیاری از صاحب نظران، صرفا یک موضوع اقتصادی نیست و باید آن را یک مساله امنیتی نیز قلمداد کرد. کما اینکه در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی رئیس جمهور اسبق کشورمان شاهد بودیم که افزایش قیمت بنزین سبب شد تا برای دوره ای، شاهد موجی از ناامنی و اعتراضات باشیم. با این همه، ورای هرآنچه در این رابطه گفته می شود، بایستی یک نکته مهم را برای درک روندهای آتی در مورد قیمت بنزین و یا دیگر کالاها و خدمات مد نظر داشته باشیم.

یارانه بنزین

توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران سال هاست که با نرخ بالای تورم دست به گریبان است. البته که در این رابطه آمارهای مختلفی نیز ارائه می شود با این حال در مورد اصلِ ماجرا که همان بالا بودن نرخ تورم است، کمتر کسی تردید دارد. حال در این فضا، فارغ از اینکه دیدگاه ما نسبت به گزاره افزایش قیمت بنزین چه باشد، باید توجه داشته باشیم که ثابت نگه داشتن قیمت یک کالا و یا خدمات آن هم در شرایطی که روند تورم صعودی است، مساله ای بعید است.

اگر هم قیمت بنزین پایین نگه داشته شود، این به معنای پرداخت یارانه سنگین از سوی دولت است که در نوع خود اتلاف منابع کشور را به همراه دارد و خود برای کشورمان حامل ضرر و زیان است. با این حال، این استدلال به این معنا نیست که در این گزارش از افزایش قیمت بنزین حمایت می شود. نگاه واقع بینانه این است که بایستی در بخش درآمدی از مردم حمایت شود و سپس اقدام به افزایش بهای حامل های انرژی شود. کما اینکه اگر مردم در بخش درآمدی تقویت نشوند و قیمت بنزین افزایش یابد، این مساله آسیب های جدی را به مردم کشورمان وارد خواهد کرد.

اساسا به همین دلیل است که استدلال های برخی از افراد مبنی بر اینکه آن ها قیمت بنزین را در ایران با دیگر کشورهای غربی مقایسه می کنند و از ارزان بودن قیمت بنزین در کشورمان سخن می گویند، غلط است. مقایسه باید میان دو پدیده مشابه صورت گیرد نه اینکه وقتی وضعیت درآمدی مردم کشورمان با مردم کشورهای غربی متفاوت است، در بحث افزایش قیمت بنزین، مثال هایی را از کشورهای غربی ذکر کنیم!

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها