|

علت هشدار بایدن به اسرائیل در مورد ایران چه بود؟

«در گزارش حاضر به این مساله پرداخته می شود که چرا بایدن مایل به همراهی با اسرائیل در اقدام علیه ایران نیست؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ تنها اندکی پس از اجرای حمله موشکی-پهپادی گسترده اخیر ایران به عمق اراضی اشغالی در قالب عملیات وعده صادق، شاهد بودیم که اخبار مختلفی مبنی بر هشدارهای صریح جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل منتشر شد که در قالب آن ها به این مساله تاکید می شد که آمریکا به هیچ عنوان در مسیر هرگونه اقدام احتمالی آینده اسرائیل علیه ایران با این رژیم همراهی نخواهد کرد و البته که به نفع تل آویو نیز است که اقدام تحریک آمیزی را علیه تهران انجام ندهد.

به گزارش شایانیوز؛ البته که مقام های ارشد تیم امنیتی ملی و سیاست خارجی دولت بایدن همچنان به موضع‌گیری های ظاهری خود مبنی بر اینکه حمایت آمریکا از رژیم اشغالگر قدس تزلزل ناپذیر است تاکید دارند با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران سعی داشته اند به این سوال مهم و محوری پاسخ دهند که علت هشدار اخیر بایدن به رژیم صهیونیستی با محوریت ایران چه بوده است؟ به نظر می رسد برای پاسخ به پرسش فوق  توجه به 2 مولفه ضروری و مهم به نظر می رسد.

اولا، بر اساس اخبار منتشر شده، نهادهای اطلاعاتی دولت آمریکا بر این باورند که ایران دوره صبر راهبردی خود در برابر صهیونیست ها را کنار گذاشته و زین پس به هر اقدام و حمله تروریستی اشغالگران  صهیونیست علیه خود پاسخ جدی و قاطع خواهد داد. همین مساله به مثابه یک پالس هشداردهنده جدی برای دولت آمریکا ظاهر شده و سبب شده تا واشنگتن محتاط تر از قبل در مواجهه با ایران و مسائل مرتبط با آن عمل کند.

از این رو، آمریکا به هیچ عنوان تشدید تنش های منطقه ای در شرایط حساس کنونی را به نفع خود نمی بیند و بر این باور است که این مساله با توجه به هشدارهای ایران، می تواند پای آمریکا را به یک جنگ و درگیری بزرگ منطقه ای باز کند. درگیری که در نوع خود می تواند چالش ها و تهدیدات جدی امنیتی را علیه مخصوصا نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه ایجاد کند.

دوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا نزدیک است و دولت بایدن نمی خواهد در آستانه برگزاری انتخابات مذکور، وارد یک بحران بسیار بزرگ شود. بحرانی که در نوع خود می تواند چالش های جدی را برای بایدن و موقعیت انتخاباتی و سیاسی او ایجاد کند و بخت های انتخاباتی وی برای حضور مجدد در کاخ سفید را تضعیف کند.

بایدن به خوبی می داند که درگیر شدن آمریکا در یک جنگ منطقه ای در خاورمیانه، موج تازه‌ای از چالش ها را در عرصه سیاست داخلی آمریکا برای وی و حزب دموکرات به همراه خواهد داشت. معادله ای که به هیچ عنوان در شرایط کنونی نه مطلوب بایدن است و نه دموکرات ها.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی