|

مروری بر آثار مدیری به مناسبت زادروزش

مهران مدیری در جوانی خوش فکرتر بود/ فیلم‌هایی که از جذابیت به سمت لودگی حرکت کردند

ایده‌های مهران مدیری تنها برای چند قسمت مناسب است و اگر از یک حدی فراتر رود و تعداد فصل‌های آن افزایش یابد از جذابیت می‌افتد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کم پیش می‌آید اهل فیلم و سریال آن هم از نوع طنزش باشی و نام مهران مدیری را نشنیده باشی؛ برنامه‌ساز، بازیگر و کارگردانی که سال 2009 مجله نیویورک او را بیستمین مرد قدرتمند سال معرفی کرد و در میان برندگان جشن حافظ با دریافت 10 جایزه رکورد دار است. او دستی هم در آتش خوانندگی دارد اما بیشتر تمرکزش روی ساخت برنامه‌ها و سریال‌های گوناگون است و خود را متعلق به تلویزیون می‌داند. امروز هجدهم فروردین، مصادف است با زادروز این مرد همه فن حریف؛ از این رو نگاهی داشتیم به پستی بلندی‌های کارنامه او.

1

از گویندگی تا برنامه‌سازی

مدیری کارش را با گویندگی و بعدتر هم تئاتر آغاز کرد اما خیلی زود وارد برنامه‌سازی در حوزه طنز شد و از همان سال‌های ابتدایی دهه هفتاد سعی داشت مفاهیم اجتماعی و معضلات جامعه را با زبانی طنازانه به تصویر بکشد؛ در این راه هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کرد و جامعه را با خود همراه کرد اما با فراز و فرودهایی مواجه شد و در برخی موارد نیز نتوانست اثر خود را در دل مخاطب جا کند و به اصطلاح شکست خورد.

3

از جذابیت تا لودگی

یکی از عادات این کارگردان این است که هر اثری که به موفقیتی نسبی دست پیدا می‌کند را به فصل‌‌های بعدی می‌رساند؛ نمونه‌های آن هم بسیار است همچون «مرد هزار چهره و مرد دو هزار چهره»، «هیولا و دراکولا»، «دورهمی»، «در حاشیه» و... . اما نکته قابل تامل این است که مدیری تنها در ساخت فصل اول هر اثر خوب عمل می‌کند و معمولا در فصول بعدی هر کدام از سریال‌ها و برنامه‌هایش نتوانسته آنگونه که شایسته است عمل کند و اثر را به سمت لودگی بُرده و از جذابیت آن کم کرده است.

14

در سریال مرد هزار چهره، متهمی به نام مسعود شصتچی ملقب به مرد هزار چهره در جریان دادگاه محاکمه‌اش اصرار به بی‌گناهی خود دارد. مدیری پس از اینکه این سریال نوروزی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اقدام به تولید فصل دوم آن می‌کند اما آن طور که شایسته و بایسته است پیش نمی‌رود و مخاطب تمایل زیادی به این اثر نشان نمی‌دهد.

5

«قهوه تلخ»ی پرمخاطب

او جزو نخستین کارگردان‌هایی است که وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود آن هم با سریالی 100 قسمتی به نام «قهوه تلخ»؛ این اثر یکی از جذاب‌ترین و پر مخاطب‌ترین آثار اوست که در ژانر تاریخی ساخته شده و در قالب طنز است و هنوز که هنوزه توسط مردم دیده می‌‍شود. اما تکرر و لودگی گریبان این اثر را هم می‌گیرد؛ به‌واقع قهوه تلخ تا نیمه خوب پیش می‌رود ولی به مرور دچار تکرار می‌شود.

6

در حاشیه، اثری پر مخاطره

مدیری به تلویزیون و شبکه نمایش خانگی در رفت و آمد است و هر دو سکو را حفظ کرده و تلاش می‌کند متناسب با ذائقه هر کدام برنامه بسازد؛ پس از دوره‌ای طولانی با سریال در حاشیه که در دو فصل ساخته شد به تلویزیون بازگشت؛ این اثر او نیز همچون ‌نمونه‌های قبلی که اشاره شد فصل یکی پر مخاطب داشت ولی در فصل دوم چنین نبود. این سریال حواشی بسیاری داشت و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و از آن رو که نقدی بود به بیمارستان و دکتر و پرستارهایش از سوی نظام پزشکی متهم شد.

4

هیولا یا دارکولا؟ کدام ضعیفترند؟

«هیولا»، سریالی در ژانر طنز سیاسی است که مهران مدیری کارگردانی‌اش کرد و بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت؛ به حدی که در جشن حافظ  4 جایزه را از آن خود کرد و جزو پربیننده‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی شد. مدیری پس از کسب این موفقیت‌ها طمع کرد و سراغ ساخت فصل دوم آن رفت که «دراکولا» نام گرفت. این اثر باز هم به نسبت فصل اول سریال‌های مدیری ضعیف‌تر عمل کرد و نمره پایین‌تری از منتقدان دریافت کرد.

8

7

«دورهمی‌»ای که از دهن افتاد

مهران مدیری تصاویر خاطره‌انگیزی با ساخت سریال و سینمایی برای مخاطبان سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی رقم زد و در ذهن‌ها ماندگار شد؛ هرچند که ضعف‌هایی هم داشت و در برخی از آثار خود نتوانست به خوبی عمل کند.

این کارگردان مجری‌گری و ساخت تاک‌شوها را هم از دست نداد تا بتواند دل مخاطبانش را به نحو دیگری به دست آورد به همین دلیل سراغ «دورهمی» رفت که در پنج فصل ساخته شد. این اثر اما تنها در چهار فصل نخست خود توانست بیشترین امتیاز را از سوی بینندگان دریافت کند و مدیری را به مجری برتر تبدیل کند. اما فصل پنجم آن که در قالب دیگری متولد شد نتوانست موفق شود و نقطه پایانی بود به تاک شوی دورهمی.

9

10

اسکار؛ کپی دست چندمی که چنگی به دل نمی‌زند

مدیری اما دست تلاش از برنداشت و باردیگر سراغ ساخت رئالیتی شو رفت؛ این بار اما با ایده و محتوای جدید برای نمایش در شبکه نمایش خانگی. این اثر تازه که کپی دست چندم از مشابه بریتانیایی به نام «کارفرما» است «اسکار» نام گرفت. برنامه‌ای که با حضور بازیگران مختلف و در قالب نوعی مسابقه و چالش برگزار می‌شود. این اثر در کپی خود نیز از قافله عقب ماند و چندان چنگی به دل نمی‌زند و به جای اینکه موجبات شادی را فراهم کند نوعی اتلاف وقت است.

12

11

جذابیت آثار اولیه مدیری

می‌توان اینطور گفت که ایده‌های مهران مدیری تنها برای چند قسمت مناسب است و اگر از یک حدی فراتر رود از جذابیت می‌افتد. البته مثال نقضی هم وجود دارد و آن به سریال‌های اولیه مدیری همچون پاورچین و شب‌های برره بازمیگردد که با وجود قسمت‌های زیاد اما از تک و تا نیفتاد و جذابیت آن کاهش نیافت.

Untitled

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • حمزه ارسالی در

    عالی بود. بهترین نگاهی که میشه به مهران مدیری داشت.

  • الهام ارسالی در

    مهران مدیری توانمندترین هنرمند ایرانه از قبل تا حالا... اسکار هم خیلی برنامه قوی و خوبیه

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی