|

تیک‌تاکِ خطرناک بمب ساعتی داعش

«بیش از 90 هزار نفر از خانواده های تروریست های داعشی در اردوگاه هایی در عراق و سوریه به سر می‌برند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ منطقه غرب آسیا در دهه 2010 میلادی و همزمان با آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011 و متعاقبا آغاز جنگ و درگیری در برخی مناطق عراق، شاهد ظهور یک گروره تروریستی و افراط گرای خطرناک با نام داعش بود. گروهی که تنها اندکی پس از آغاز به فعالیتش، توانست بخش های قابل توجهی از خاک عراق و سوریه را تصرف کند و حتی برخی گزارش ها از قریب الوقوع بودنِ سقوط شهر بغداد پایتخت عراق به دست آن نیز حکایت داشتند.

به گزارش شایانیوز؛ تروریست های داعشی در عراق و سوریه جنابات هولناک زیادی را انجام دادند که از جمله آن‌ها می توان به ایجاد رعب و وحشت قابل توجه در شهر رقه، پایتخت خودخوانده داعشی ها در سوریه و یا کشتار صدها نفر در پایگاه اسپایکر عراق و همچنین به اسیری بردنِ صدها دختر ایزدی در خاک عراق اشاره کرد. با این حال، تروریست های داعشی به تدریج در سطح منطقه سرکوب شدند و فرمانده و رهبر آن ها یعنی ابوبکر البغدادی نیز کشته شد. با این همه، هسته های خفته داعش همچنان فعال هستند و در سطح منطقه به فعالیت مشغولند.

کما اینکه گاه و بیگاه شاهد انتشار اخباری مبنی بر انجام عملیات های مختلف از سوی نیروهای امنیتی عراقی و سوری علیه داعشی ها در سطح منطقه هستیم. با این همه، یکی از تهدیدات جدی گروه تروریستی داعش که نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل امنیتی را نیز به خود جلب کرده، اردوگاه‌هایی است که محل نگهداری اعضای خانواده های تروریست های داعشی هستند.

اردوگاه هایی در خاک عراق و سوریه که تخمین زده می شود جمعیت آن ها بیش از 90 هزار نفر است و مهمتر از همه اینکه، هسته های مخفی داعش، در قالب آن ها فعال بوده و اقدام به عضو گیری می کنند. موضوعی که عملا این اردوگاه ها را به بمب های ساعتی خطرناکی تبدیل کرده که هر لحظه احتمال انفجار آن ها و ایجاد چالش های جدی امنیتی در سطح منطقه می رود. در این میان، یکی از نکات قابل تامل در مورد اردوگاه‌های مذکور این است که افراد ساکن درآن ها، همچنان خود را وفادار به ایدئولوژی داعش می دانند و نظام فکری و آموزشی مرتبط با داعشی ها نیز در آن ها برقرار است.

معادله ای که می تواند در طی سال های آتی، نیروهای تازه نفس و جدیدی را در اختیار گروه تروریستی داعش قرار دهد و ظرفیت های تازه ای را برای فعالیت های آن در سطح منطقه ایجاد کند. در این رابطه باید توجه داشته باشیم که گزارش های مختلف حاکی از این هستند که اتباع کشورهای مختلف جهان در این اردوگاه ها حضور دارند. کشورهایی که به صراحت اعلام داشته اند حاضر به پذیرش آن دسته از شهروندان خود که به عضویت گروه تروریستی داعش درآمده اند نیستند و حتی بیراه نیست اگر بگوییم که آن ها راضی به مرگ این افراد در عراق و سوریه هستند.

با این همه، لحظه به لحظه تیک تاک بمب ساعتی داعش در منطقه، ماهیت خطرناک‌تری به خود می گیرد و بایستی قبل از اینکه انفجاری بزرگ رخ دهد، فکری برای آن کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی