|

وقتی وزیر آموزش و پرورش میگه آموزش خوب میخواین بیشتر پول بدید، علم هنوزم بهتر از ثروته؟

مصاحبه وزیر آموزش و پروری

آیا بنا بر این است که با قیاس های اینچنینی چشم روی آینده ای که تحت تاثیر اختلاف های طبقاتی قرار می گیرد ببندیم؟!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده، شاهد ویدئوی مصاحبه ای هستیم که با وزیر آموزش و پرورش انجام گرفته و حرف های جالبی در آن رد و بدل می شود.

مقایسه ی عجیب ماشین با مبحث آموزش توسط وزیر کشور!

قصه از این قرار است که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش، مصاحبه ای با المیرا شریفی مقدم، مجری صدا و سیما انجام داده و در خصوص شهریه های بالای مدارس غیر انتفاعی پاسخ های عجیب و غریبی می دهد. او در قسمتی از این گفت و گو، مبحث مهمی مانند آموزش را در قیاس با خودرو قرار داده و می گوید شما اگر بخواهید یک ماشین مدل بالا هم سوار شوید باید پول بیشتری پرداخت کنید. پس هزینه های بالای مدارس غیرانتفاعی عادی است. شما را به دیدن بخشی از این مصاحبه دعوت می کنیم.

حرف های جالب دیگری در خصوص آموزش اینبار از زبان همسر حداد عادل

در آبان 98 نیز مصاحبه ای از همسر حداد عادل منتشر شد که پیرامون موضوع آموزش بود  و واکنش های زیادی را در پی داشت. او در این گفت و گو بیان داشت که زمانی برای ثبت نام پسرش در مقطع دبیرستان به دنبال مدرسه ی خوب می گشته اما نتوانسته نمونه ی درخوری را پیدا کند. لذا دست به کار شده و خودش مدرسه می سازد!

ماهروزاده: من خودم مخالف جدی مدارس غیر انتفاعی ام 

دکتر طیبه ماهروزاده، استاد دانشگاه الزهرا و همسر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی، چندین سال پیش مهمان برنامه زاویه بود که از شبکه 4 پخش می شد. او طی این مصاحبه که پیرامون عدالت آموزشی بود، با تاکید بر اینکه مخالف جدی مدارس غیر انتفاعی است گفته بود: مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت.

صحبت هایی که سر و صدای زیادی راه انداخت

صحبت های ماهروزاده پیرامون موضوع آموزش بحث های زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخت. این در حالی است که غلامعلی حداد عادل طی چند دهه گذشته از جمله چهره های تاثیر گذار در حوزه آموزش کشور بوده است و گفته می شود که دست کم در تالیف 30 کتاب درسی برای دانش آموزان نقش داشته است.

5

آیا فضای آموزشی را می توان با خرید و فروش کالا یکی دانست؟!

همه به خوبی از این نکته آگاه هستیم که برای به دست آوردن هر چیز، لازم است که بهای آن پرداخته شود. اما قیاس مباحث آموزشی با خرید و فروش اجناس و به طور کل کنار هم قرار دادن این دو موضوع چندان منطقی جلوه نمی کند. اینگونه قیاس ها زمانی صدق می کنند که تمام رویدادهای تحصیلی، از سال اول دبستان تا زمان کنکور، به طور کاملا یکسانی رخ داده و طی بشوند. حال آنکه می بینیم به عنوان مثال در زمان آزمون های سراسری، برای ورود به دانشگاه ها، همه کنار هم می نشینند و به سوالات یکسانی نیز  پاسخ می دهند. در حالی که مسیر یکسانی را تا رسیدن به آن مرحله پشت سر نگذاشته اند. علاوه بر تمام اینها، یک خانواده ممکن است فرزند درس خوانی داشته باشد اما از پس هزینه های بالای تحصیل در مدارس ویژه باز بماند.

6

چرتکه می اندازند اما فقط بعضی جاها!

این درست است که برخورداری از امکانات، نیازمند پرداخت هزینه هستند. اما سوال اینجاست که چرا دست کم در میزان برخورداری از مزایا انقدر فاصله میان مدارس دولتی با غیر انتفاعی و حتی یک مدرسه غیر دولتی با غیر دولتی دیگر وجود دارد؟! آیا بنا بر این است که با قیاس های اینچنینی چشم روی آینده ای که تحت تاثیر اختلاف های طبقاتی قرار می گیرد ببندیم؟!

3

در پایان باید گفت که اگر قرار است در خصوص موضوع مهمی مثل آموزش، چرتکه به میان آوریم و بگوییم فلان دانش آموز چون دارد، پیشرفت کند و آن دیگری اگر ندارد به ما چه! پس چرا این دو قشر طی برگزاری انواع و اقسام ازمون ها، کنار هم قرار می گیرند اما قصه جوری پیش رانده می شود که انگار همه چیز عادلانه و رقابتی پیش رفته است؟ آیا منظور از رقابت، صرفا حوزه های دانش است یا موارد مالی نیز در این خصوص نقش دارند؟! آیا واقعا علم بهتر است یا ثروت!؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی