|

اعطای کارت اعتباری یارانه کالاهای اساسی به 60 میلیون نفر ایرانی ؛ یارا کارت چیست؟

اعطای کارت اعتباری یارانه کالاهای اساسی به 60 میلیون نفر ایرانی ؛ یارا کارت چیست؟ ، یارانه اعتباری و الکترونیک کالاهای اساسی کی واریز می شو…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همانطور که در جریان هستید دولت برای حمایت از اقشار مختف جامعه و در طرح حمایت از معیشت مردم خبر از اعطای یارانه جدید می دهد. اما این یارانه که در میان اقشار مختلف مردم تحت عنوان یارانه کالاهای اساسی یا یارانه 120 هزار تومانی شناخته می شود. تفاوت هایی با سایر یارانه ها دارد. این یارانه برای خرید کالاهای اساسی برای حمایت از معیشت مردم تخصیص یافته و غیر نقدی می باشد. همچنین نکته دیگر این است که این یارانه به صورت غیر نقدی ( کارت اعتباری ) و تحت عنوان یارا کارت می باشد. در ادامه برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص زمان واریز یارانه غیر نقدی و الکترونیک کالا های اساسی با ما همراه باشید.

جزئیات واریز یارانه کالاهای اساسی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بر اساس بررسی‌ ها ۶۰ میلیون ایرانی ذیل طرح حمایت معیشتی مجلس برای تامین اقلام اساسی با کارت الکترونیکی ویژه کالا قرار خواهند گرفت و منابع مورد نیاز این طرح نیز با استفاده از ظرفیت ‌های درونی بودجه با تغییر اولویت‌های بودجه ‌ای تامین خواهد شد. بهروز محبی با اشاره به رویکرد کلی مجلس در خصوص طراحی، تدوین و تصویب این طرح گفت: در مرحله اول بنای کمیسیون بر این است که تا پایان اسفند ماه حداقل سه نوبت این کارت برای شهروندان شارژ شود تا این اقشار بتوانند بخشی از کالاهای مصرفی خود را از این طریق تامین کنند.

مباحثی گوناگونی در خصوص راهکار های اجرایی طرح، چگونگی تامین منابع مورد نیاز و تبعاتی که ممکن است این تصمیم در اتمسفر اقتصادی و فضای کلی بازارها داشته باشد، مطرح و بحث و تبادل نظر در خصوص آنها صورت گرفت. در نهایت کمیسیون به یک مکانیسم مشخص برای اجرای طرح رسید تا با استفاده از الگو های کاملا اقتصادی به گونه ‌ای عمل شود که ضمن حمایت از اقشار کمتر برخودار، تبعات اقتصادی منفی نیز ایجاد نشود.

اعطای کارت اعتباری یارانه کالاهای اساسی به 60 میلیون نفر ایرانی

جبار کوچکی ‌نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره آخرین وضعیت طرح تأمین کالا‌های اساسی ویژه اقشار آسیب ‌پذیر ، گفت: ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح از محل تبصره ۲ و ۱۴ قانون بودجه تأمین شده است، دولت مشکلی برای تأمین اعتبار طرح اعطای کالای اساسی به اقشار آسیب‌پذیر ندارد و ما موافقت دولت را در این باره اخذ کردیم.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است که کالا‌های اساسی را به صورت دقیق مشخص کند و کارت اعتباری برای مردم در نظر بگیرد تا مردم از این طریق بتوانند کالا‌های اساسی خود را تهیه کنند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: طرح تأمین کالا‌های اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شده است و احتمالاً هفته آینده در صحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

یارانه کالاهای اساسی چه زمانی واریز می شود؟

کوچکی ‌نژاد تصریح کرد: ما در این طرح تأکید کرده ‌ایم که دولت هر چه سریعتر کارت اعتباری برای کالا‌های اساسی را به اقشار آسیب ‌پذیر اعطا و آن را شارژ کند تا مردم بتوانند کالا‌های اساسی خود مانند گوشت، مرغ، روغن، پنیر و تخم ‌مرغ را از این طریق تهیه کنند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قرار است ۶۰ میلیون نفر در طرح تأمین کالا‌های اساسی تحت پوشش قرار گیرند که مبالغی در کارت بانکی خانوار‌ها شارژ می ‌شود، اما این مبالغ قابل برداشت نیست و افراد باید کالا‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌ ها تأمین کنند.

وی تأکید کرد: طرح تأمین کالا‌های اساسی برای ۶۰ میلیون نفر ایرانی در نظر گرفته شده و ۲۰ میلیون نفر کسانی هستند که حقوق ‌بگیر نیستند یا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی یا کشاورز و روستایی هستند که مبلغ ۱۲۰ هزار تومان در کارت اعتباری آنان برای تأمین کالا‌های اساسی واریز می‌ شود.

کوچکی‌ نژاد گفت: همچنین این طرح ۴۰ میلیون نفر دیگر از مردم را هم تحت پوشش قرار می‌ دهد و این تعداد افراد حقوق ‌بگیر هستند، اما وضعیت زندگی ‌شان خوب نیست که در کارت اعتباری این افراد ۶۰ هزار تومان واریز می ‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت هم موافقت خود را با این طرح اعلام کرده است، بعید می ‌دانم شورای نگهبان به آن ایراد بگیرد و احتمالاً هفته آینده در مجلس بررسی می ‌شود.

یارا کارت اعتباری چیست؟

با توجه به لزوم افزایش پوشش کارت های اعتباری در سطح کشور و تسهیل دسترسی اقشار و آحاد مختلف جامعه به ویژه طبقات کمتر برخوردار به خدمات اعتباری نظام بانکی، بانک مرکزی ج.ا.ا امکان صدور کارت های اعتباری به پشتوانه یارانه واریزی به حساب خانوار ها را مقرر نموده است. به طوری که یاراکارت اعتباری منتج به افزایش قدرت خرید خانوار ها و ارتقای رضایتمندی جامعه از نظام بانکی و کمک به تولید و اشتغال داخلی شوند.

چه کسانی می توانند یاراکارت اعتباری بگیرند؟

تمامی سرپرستان خانوارها که مشمول اخذ یارانه می باشند، می توانند با ارائه درخواست برای اخذ یارا کارت اعتباری اقدام نمایند.

نحوه قرارداد:
  • یاراکارت اعتباری در قالب عقد مرابحه صادر می شود.
  • تسهیلات در قالب یاراکارت اعتباری، به صورت نسیه اقساطی به اشخاص مشمول اعطا می گردد.
  • به هر خانوار مشمول دریافت یارانه، صرفاً یک فقره یاراکارت اعتباری اعطا گردیده و کارت مزبور به نام سرپرست خانوار صادر می گردد.

صدور یاراکارت اعتباری به پشتوانه حساب های یارانه ای اشخاص مشمول نزد بانک تجارت انجام می پذیرد و متقاضیان جهت اخذ تسهیلات می بایست به شعبه دارنده حساب یارانه ای مراجعه نمایند.

میزان تسهیلات و وثایق:
  • تسهیلات موصوف ضمن انعقاد قرارداد لازم الاجرا و به پشتوانه وثیقه یارانه های نقدی اعطا می شود.
  • تبصره: به منظور پوشش ریسک ناشی از قطع یارانه خانوار ها، شعب می توانند نسبت به اخذ سفته به میزان 120 درصد اصل و سود تسهیلات اعطایی با امضا یک ضامن معتبر به تشخیص رکن اعتباری ذیربط اقدام نمایند.
  • بازپرداخت تسهیلات اعطایی به صورت خودکار از محل حساب های یارانه ای اشخاص انجام می پذیرد

مبلغ تسهیلات اعطایی حداقل معادل 10 میلیون و حداکثر 50 میلیون ریال می باشد. همچنین مبلغ تسهیلات بین محدوده مزبور ) از 10 میلیون تا 50 میلیون ریال ( می بایست به صورت پله های 5 میلیون،20 ، … و حداکثر 50 میلیون ریال ،15 ، ریالی افزایش یابد. به عبارتی مبلغ تسهیلات می تواند معادل 10باشد. یاراکارت اعتباری دارای ویژگی گردان بوده، بدین صورت که تا تاریخ انقضاء، همواره به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهیلات تسویه نشده توسط مشتری، دارای اعتبار است.

  • مهلت بازپرداخت تسهیلات موصوف، حداقل 36 ماه و حداکثر 60 ماه است.
  • سود یارا کارت اعتباری بر اساس نرخ های مصوب شورای پول و اعتباری در مورد عقود غیر مشارکتی محاسبه می شود.
  • در صورتی که سررسید تسهیلات اعطایی از طریق یاراکارت اعتباری، فراتر از تاریخ انقضای کارت باشد، مهلت بازپرداخت تسهیلات مزبور، در چارچوب ضوابط و مقررات، پس از تاریخ انقضای کارت ادامه می یابد.
  • دارنده یاراکارت اعتباری، حداکثر تا تاریخ انقضای کارت ( تاریخی که بر روی کارت درج شده ) قادر به استفاده از کارت اعتباری است.

پیشنهاد می شود: جزئیات جدید پذیره نویسی در فرابورس ایران

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی