|

بلک فرایدی چه روزی است؟ ، حراج جمعه سیاه در ایران برگزار می شود؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه ( black friday )چیست؟ حراج شگفت انگیز جمعه سیاه 2020 در سال 99 در ایران چه روزی است و از چه سایت هایی می توان خرید …

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- این روز ها با ورود به اذر ماه بسیاری از افرادی که اخبار مد و فشن و یا تخفیفات را پیگیری می کنند، منتظر بلک فرایدی یا تخفیفات استثنایی جمعه سیاه هستند. بسیاری از افراد حتی برنامه ریزی می کنند که در این روز به یکی از کشور های همسایه و حتی کشور های اروپایی سفر کنند تا در جمعه سیاه از حراج ها و تخفیفات شگفت انگیز برند ها استفاده کنند. بسیاری از مردم نیز در بلک فرایدی که در آذر ماه است از سایت های معتبری خرید می کنند تا از حراج های واقعی و شگفت انگیز بهره مند شوند. اما Black Friday 2020 یا سال 99 چه روزی است؟ چرا بلک فراید به نام جمعه سیاه نام گذاری شده است؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

جمعه سیاه 2020 چه زمانی است؟

همانطور که گفتیم با ورود به ماه آذر بسیاری از افراد منتظر تخفیفات استثنایی بلک فرایدی هستند تا یک دل سیر از برند های معتبر جهان با قیمت های عالی خرید کنند. اما تاریخ دقیق جمعه سیاه یا همان بلک فرایدی 2020 در ایران کی است؟ بلک فرایدی یا جمعه سیاه هر ساله در آخرین روز جمعه ماه نوامبر در آمریکا و سایر کشور ها برگزار می شود. امروز 25 نوامبر سال 2020 مصادف با روز 5 آذر 99 دو روز مانده به جمعه سیاه یا Black Friday 2020 بسیاری از فروشگاه های آنلاین حتی در ایران نیز تبلیغات خود را برای فروش محصولات خود با تخفیفات ویژه و استثنایی آغاز کرده اند.

7 آذر 99 امسال مصادف با 27 نوامبر 2020 روز بلک فرایدی یا جمعه سیاه امسال مشخص شده است و بسیاری از فروشگاه های معتبر جهان و حتی فروشگاه های آنلاین نظیر آمازون و غیره محصولات خود را با تخفیفات ویژه و استثنایی ارائه می دهند. در ایران نیز بسیاری از فروشگاه ها چند سالی است که هم زمان با دیگر کشور ها در آخرین جمعه نوامبر سال میلادی که مصادف با هفته دوم یا اول آذر ماه است، تخفیفات ویژه ای تحت عنوان جمعه سیاه یا فروش ویژه یلدا آغاز می کنند. اما شاید برای شما سوال باشد که بلک فرایدی چیست و فلسفه آن چیست؟ در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه همراه باشید.

جمعه-سیاه-99

بلک فرایدی سال 99 در چه روزی برگزار می شود؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در تقویم تاریخ مشخص و ثابتی ندارد و در اولین جمعه‌ی پس از روز شکرگزاری برپا می ‌شود. حراج جمعه در سال جاری در تاریخ ۷ آذر ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. با این‌ حال، امروزه دیگر بلک فرایدی یک روز نیست و یک رویداد طولانی ‌تر محسوب می ‌شود. بسیاری از فروشگاه ‌های حضوری و آنلاین در روز های منتهی به جمعه سیاه و حتی پس از آن اقدام به عرضه ‌ی محصولات خود با تخفیف ‌های فراوان می‌ کنند. این کار کمک کرده تا از سیل جمعیتِ منتظر برای باز شدن در های فروشگاه‌ ها در اولین ساعات روز جمعه سیاه کاسته شود.

تاریخچه حراج جمعه سیاه در آمریکا

بلک فرایدی (Black Friday) یا جمعه سیاه نامی غیر رسمی برای اشاره به آخرین جمعه ماه نوامبر است که آغاز فصل خرید کریسمس محسوب می ‌شود. از سال 1952 میلادی هر سال در ایالات متحده امریکا یک روز پس از روز شکرگزاری ( چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر ) رویدادی به نام بلک فرایدی برگزار می ‌شود. البته اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه تا حدود دهه هشتاد میلادی و پس از آن در ایالات متحده امریکا یا سایر نقاط جهان زیاد شناخته شده نبوده و به چندان کار برده نمی ‌شده است.

در طی این رویداد که امروزه در بسیاری از کشور های جهان برگزار می ‌شود فروشگاه‌ های آنلاین و آفلاین اجناس خود را با تخفیف ‌های بسیار زیاد به حراج می‌ گذارند. معمولا در این روز مشتریان بسیار زیادی برای خریدن اجناس تخفیف خورده به فروشگاه ‌ها می روند.

Black Friday چیست؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه رویدادی سالانه است که پس از روز شکر گزاری ( Thanksgiving ) در آمریکا و سراسر جهان برگزار می ‌شود. بلک فرایدی در سال‌ های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و شاهد تحولات گسترده ‌ای در فروش و عرضه‌ی کالا بوده است. بلک فرایدی ( Black Friday ) که به آن حراج جمعه هم گفته می ‌شود، به روز جمعه‌ ی پس از شکرگزاری گفته می‌ شود. بلک فرایدی معمولاً در آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌ شود و شروع فصل خرید های بزرگ در ایام تعطیلات را نوید می‌ دهد. در این روز تقریباً تمام فروشگاه ‌ها در های خود را از ساعات ابتدایی روز جمعه به روی مشتریان باز می ‌کنند تا اجناس خود را با تخفیف‌ های چشم گیر به فروش برسانند.

Black Friday

همانطور که گفته شد بلک فرایدی ( Black Friday ) یا همان جمعه سیاه ، آخرین جمعه ماه نوامبر بوده که به عنوان حراج جمعه آمریکا شناخته شده است. اما در حال حاضر این حراجی در تمامی کشور ها برگزار می ‌گردد و مردم می ‌توانند خرید های کریسمس را در این روز انجام دهند. این حراجی بزرگ و شگفت انگیز، مختص تمامی کالا ها بوده و می ‌توانید سود خوبی با خرید در این روز به دست آورید.

گفته می شود تخفیف‌ های جمعه سیاه به اندازه ‌ای چشم گیر است که مردم به فروشگاه ‌ها هجوم آورده و حتی از شب قبل در صف می ‌مانند تا بتوانند به محض باز شدن فروشگاه، کالا های خوب را قبل از تمام شدن خریداری کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید سالانه چندین مورد خشونت در آمریکا در روز جمعه سیاه گزارش می شود که در آن مردم برای خرید کالای مورد نظر خود و سبقت گرفتن از سایر خریداران دست به خشونت هایی می زنند.

خشونت در حراج جمعه سیاه

بلک فرایدی در یکی دو دهه ‌ی اخیر، با خشونت ‌ها و تلفاتی همراه بوده است. ارزان‌ تر بودن اجناس در این ایام نسبت به باقی روز های سال، باعث شده تا مردم زیادی برای ساعات طولانی پشت در های فروشگاه‌ های بزرگ منتظر بمانند. از آنجایی‌ که همیشه تعداد اجناس تخفیف خورده محدود است، بسیاری از مردم سعی می ‌کنند تا برای دستیابی به جنس مورد نظر خود به هر روشی از جمله زور متوسل شوند.

آن‌ ها همدیگر را هُل می ‌دهند، به‌طرف هم مشت پرتاب می ‌کنند، یک کالا را از دست هم می‌قاپند و حتی به روی یکدیگر چاقو می‌ شند. حتی وب‌ سایتی وجود دارد که در آن تعداد کشته شدگان و مجروحین جمعه سیاه هر سال با جزئیات ذکر شده است. برای مثال روز بلک فرایدی سال 2006 90 مورد زخمی در خشونت های بلک فرایدی گزارش شده است. اما این موضوع در سال های اخیر کمتر دیده شده است. اما خبر خوب اینکه ایرانی ‌ها هم می ‌توانند از تخفیف ‌های بلک فرایدی آمازون آمریکا و دیگر سایت‌ های خارجی استفاده کرده و خرید خود را انجام دهند. در ادامه روش هایی برای خرید در جمعه سیاه از سایت های معتبر را نیز ارائه می دهیم.

خرید بلک فرایدی از آمازون در ایران

در کشور ما نیز حتی با وجود تحریم ها امکان خرید اینترنتی از سایت آمریکایی آمازون نیز وجود دارد. در روز جمعه سیاه شما می توانید با استفاده از سایت های ایرانی که کارگزار خرید از کشور های دیگر هستند برای بلک فرایدی یا جمعه سیاه امسال ( 2020 ) برنامه ریزی کنید. برای مثال شرکت چارسوق به عنوان کارگزار خرید از سایت های خارجی در ایران، برای شما بستر خرید از آمازون، خرید از ایبی، خرید از علی اکسپرس و دیگر سایت ‌های معتبر خارجی را فراهم کرده است. تمامی مراحل خرید، پرداخت ارزی، حمل تا ایران، انجام امور گمرک را به عهده گرفته و کالای شما را درب منزل تحویلتان خواهد داد.

شما می ‌توانید در روز حراج جمعه سیاه ، به سایت آمازون آمریکا و سایت ‌های خارجی دیگری که تخفیف خرید بلک فرایدی را بر روی محصولات خود اعمال می ‌کنند وارد شده و بعد از انتخاب کالای مد نظرتان، لینک آن را در سایت چارسوق ثبت سفارش کنید.

حراج بلک فرایدی 2020

طبیعی است که با توجه به همه ‌گیری ویروس کرونا که همچنان در تمام جهان ادامه دارد، امسال یعنی سال 2020 مصادف با سال 99 بیشتر شاهد رونق گرفتن حراج‌ های اینترنتی و آنلاین در روز بلک فرایدی یا حراج جمعه سیاه باشیم. اما به هر ترتیب هم اکنون نیز بسیاری از فروشگاه های انلاین حتی در داخل ایران نیز تبلیغات خود را برای فروش محصولات خود با تخفیفات ویژه در روز جمعه سیاه آغاز کرده اند. مهم‌ترین مولفه‌ ی جذاب بلک فرایدی برای مشتریان و خریداران، تخفیف بلک فرایدی و حراج‌ های قابل توجه روی بسیاری از اجناس است. این تخفیف ‌ها توجه بسیاری از مشتریان را به سمت بازار های آنلاین و آفلاین جلب می ‌کنند.

حراج بلک فرایدی در سایر کشور ها

با وجود این که بلک فرایدی یک سنت امریکایی است اما طی این رویداد میزان فروش در بسیاری از کشور های دیگر هم مانند امریکا رشد چشم گیری پیدا می‌ کند. در این روز بازار ها در بسیاری از کشور های زیر افزایش فروش اجناس و کالا های مختلف چندین برابر زمان های دیگر است.

برای مثال کشور های:

  • کانادا
  • برزیل
  • سنگاپور
  • بریتانیا
  • مکزیک
  • رومانی
  • ‌ هند
  • فرانسه
  • آلمان
  • انگلیس
  • ترکیه
  • امارات متحده عربی
  • عربستان صعودی
  • گرجستان
  • حتی ایران
  • و غیره.

دوشنبه آنلاین یا Cyber Monday چیست؟

در قسمت های قبلی مقاله به بررسی چیستی بلک فرایدی و زمان حراج جمعه سیاه سال 2020 اشاره کردیم. اما بلک فرایدی در سال های اخیر تبدیل به یک فرایند و مجموعه اقداماتی شده است که دو سر برد بوده است. یعنی هم خریداران اقلام مورد نظر خود را با قیمت های عالی خرید می کنند. هم فروشگاه ها اجناس خود را به فروش دو چندان می رسانند. اما منظور از دوشنبه سایبری یا سایبر ماندی Cyber Monday چیست؟

رفته ‌رفته با جا افتادن خرید های اینترنتی، فروشگاه ‌های آنلاین هم در رویداد بلک فرایدی حضور یافتند. رقابت در صف‌ های طولانی، پدیده ‌ای متفاوت در کشور های دیگر است. همان ‌طور که مردم برای فیلم ‌های معروف سینمایی، از چندین ساعت قبل با صندلی و تجهیزات کامل گذران وقت حاضر می ‌شوند، در مورد بلک فرایدی نیز، این امر بسیار پر رنگ ‌تر بود.

بسیاری از مردم فرصت ایستادن در صف ‌های طولانی را نداشتند، و ترجیح آن‌ها این بود که روز عید شکرگزاری پیش خانواده خود باشند. فروشگاه ‌های آنلاین، در دوشنبه بعد از شکرگزاری (پایان تعطیلات چهار روزه عید)، پیشنهاد های آنلاین جذاب خود را ارائه می ‌دادند. بدین ‌صورت، کسانی که موفق به حضور در بلک فرایدی نشده بودند، یا دیر به پیشنهاد مورد نظر خود رسیدند هم، شانسی دوباره پیدا می‌ کردند. در موارد بسیاری، رویداد بلک فرایدی آنلاین یک هفته کامل طول می ‌کشید و آن را با عبارات Cyber Monday و Cyber Week توصیف می ‌کنند.

مزیت های دوشنبه سایبری

بسیاری از خرده ‌فروشی ‌های بزرگ نظیر آمازون به ‌سوی برگزاری حراج‌ های اینترنتی فوق ‌العاده در اولین دوشنبه ‌ی پس از روز شکرگزاری رفته ‌اند. این حراج ‌های اینترنتی بزرگ مورد استقبال نسل جدید قرار گرفته و آن‌ ها می‌ توانند اقلام مورد نیاز خود را با تخفیف های ویژه خریداری کنند.

برای مثال:

  • لپ ‌تاپ
  • تلفن همراه
  • دوربین عکاسی
  • کنسول‌ های
  • لوازم جانبی موبایل
  • لوازم جانبی لپ تاپ
  • تور های مسافرتی
  • خدمات گردشگری
  • هتل ها
  • و غیره.

دوشنبه سایبری Cyber Monday تنها مختص به کالا های دیجیتالی نیست و بسیاری از شرکت‌ های خدماتی و مسافرتی اقدام به فروش محصولات و خدمات به ‌طور آنلاین از وب ‌سایت ‌های رسمی خود می‌ کنند. دوشنبه سایبری به خریداران این فرصت را می‌ دهد تا اجناس مورد نظر خود را به سهولت و بدون نیاز به درگیری با دیگران تهیه کنند. از آنجایی ‌که تمام فرآیند خرید در این روز آنلاین است، می ‌توان پیش از شروع رسمی زمانِ دوشنبه سایبری، محصولات تخفیف ‌خورده را با یکدیگر مقایسه کرد و با خیال راحت خرید را انجام داد.

از چه سایت هایی در حراج جمعه سیاه خرید کنیم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آید که بهترین سایت برای خرید تخفیف دار در حراج جمعه سیاه کدام است؟ از آنجایی که این حراجی از آمریکا آغاز گردیده پس بهترین تخفیف ‌ها را می ‌توانید در سایت ‌های آمریکایی داشته باشید.

معتبر ترین این سایت ها عبارتند از:

  • amazon
  • Ebay
  • new egg
  • Dell
  • jomashop
  • Walmart
  • target
  • bestbuy
  • Media Markt
  • Kohl's
  • Home Depot
  • GameStop
  • Lowe's
  • Costco
  • و غیره.

همچنین اگر تمایل خرید در بلک فرایدی را دارید ما سایت های ایرانی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند را معرفی می کنیم. البته قبل از اقدام به خرید از هر سایت لازم است تا ابتدا در خصوص آن تحقیقاتی انجام دهید.

سایت های ایرانی برای خرید از آمازون
  • چارسوق
  • مالتینا
  • ایگرد
  • لک لک
  • شیپینو
  • و غیره.

سخن آخر

اگر چه حراج جمعه سیاه و بلک فرایدی تبدیل به یک مفهوم جهانی برای عرضه محصولات با تخفیف های ویژه است. اما به دلیل تحریم ها و شرایط اقتصادی بسیار از مردم ما از این تخفیف ها بی بهره می مانند. گروهی نیز که از تمکن مالی بیشتری برخوردارند، موفق می شوند تا مستقیما از سایت آمازون به واسطه دوستان و آشنایان و شرکت های کارگزار خرید از آمازون در ایران استفاده کنند. به هر ترتیب امیدواریم که در سال های آتی شاهد تخفیف های بیشتر ویژه شب یلدا مصادف با زمان بلک فرایدی در فروشگاه های ایرانی نیز باشیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهاد می شود: قیمت مرغ امروز چهارشنبه 5 آذر 99

بلک فرایدی │ جمعه سیاه │ تاریخ بلک فرایدی 2020 │ تاریخ بلک فرایدی 99

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی