|

ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99

ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 . امروز بیست و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۹ ارزش هر برگ سهام عدالت هزار تومانی چقدر است؟ و با چه قیمتی…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 چقدر است؟ . امروز بیست و هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۹ ارزش هر برگ سهام عدالت هراز تومانی چقدر است؟ و با چه قیمتی معامله می شود؟ برای پاسخ به این سوال لازم است اشاره کنیم که پس از پایان معاملات امروز بازار بورس ایران (چهارشنبه 28 آبان)، ارزش هر برگه سهام عدالت 490 هزارتومانی دارندگان این سهام به 10 میلیون و پانصد و هفتاد و دو هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته معاملات( سه شنبه 27 آبان) افزایش چهارصد هزار تومانی را تجربه کرده است.

شاخص کل بازار بورس نیز با حدود 48 هزار واحد افزایش، به رقم 1.345.407 واحد رسید.

ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99

نام شرکت سهامی قیمت پایانی هر سهم(تومان) تعداد سهم هر سهامدار
فارس 1312 1168
شگویا 1143 49
شاوان 9711 5
دانا 610 45
بنیرو 5203 3
رمپنا 1809 143
اخابر 1359 244
کگل 1767 107
حکشتی‌ 2793 80
فولاد 1421 1276
فولاژ 2336 48
فخوز 4064 116
ساراب 1103 9
ورنا 857 3
حپترو 3096 1
کچاد 1836 237
وپست 1407 16
مارون 12757 49
شپنا 1506 208
شتران 1202 627
شبندر 2742 117
بسویچ 4260 9
وبملت 529 305
وبصادر 323 1427
خاور 569 61
وتجارت 300 1822
فایرا 1981 32
شراز 9406 4
جم 4297 42
فملی 2517 463
سدشت 3750 8
بفجر 2959 38
وتوصا 1066 12
شبریز 2962 41
خساپا 261 36
لکما 1057 22
بترانس 2916 3

سهام عدالت چیست؟

در این مقاله به ذکر ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 پرداختیم. اما شاید بسیار از مردم هنوز ابهامات و سوالاتی در خصوص سهام عدالت داشته باشند. به همین دلیل لازم می دانیم تا در ادامه به توضیح و شرح چیستی سهام عدالت بپردازیم. در پاسخ به سوال سهام عدالت چیست باید اشاره کنیم که سهام عدالت در واقع سهامی است که توسط دولت به مردم ( مشمولین ) اعطا شده است.

به عبارت دیگر و در شرحی ساده تر باید اشاره کنیم که در میانه دهه ۱۳۸۰ دولت سهام خود را در ۴۹ شرکت بین مردم تقسیم کرد. طبق تقسیم سهام دولت در ۴۹ شرکت میان مردم، ۴۹ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول دریافت سهام عدالت شدند. در سال ۱۳۸۴ و در پی تفسیر جدید رهبر جمهوری اسلامی ایران از اصل ۴۴ قانون اساسی، سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ ابلاغ شد.

اصل ۴۴ خصوصی سازی برخی فعالیت‌ های اقتصادی را مجاز می ‌شمرد. یکی از این موارد گسترش مالکیت در سطح عموم مردم به منظور تامین عدالت اجتماعی بود. با آن تفسیر و این ابلاغیه و مجوز رهبر ایران، دولت تصویب کرد که سهام ۴۹ شرکت دولتی مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را در چارچوب سهام عدالت و با اهداف مشخصی به مشمولان این طرح واگذار کند.

اما هدف های واگذاری سهام دولت در میان مردم عبارتند از:
  • تامین عدالت اجتماعی
  • فقر زدایی
  • گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران
  • و غیره.

هر چند که قرار بود شش دهک درآمدی نخست جامعه مشمول این طرح شوند اما در عمل دهک‌ های درآمدی به کنار گذاشته شد و دهک های جمعیتی مبنای عمل به این قانون شدند به این معنا که فارغ از درآمد افراد، گروه‌ های شغلی و صنفی و … مشمولان طرح وا گذاری سهام عدالت قرار گرفتند. در ادامه می توانید لیست شرکت های بورسی موجود در سهام عدالت را مشاهده کنید.

پیشنهاد می شود: قیمت روز انواع خودرو امروز 28 آبان ۹۹

آیا همه سهام عدالت دارند؟

همانطور که گفته شد در طرح واگذاری سهام دولت در ۴۹ شرکت بورسی حدود ۴۲ میلیون از افراد جامعه مشمول دریافت سهام عدالت شدند. اما در اینجا این سوال مطرح است که چرا بعضی از افراد جامعه مشمول دریافت سهام عدالت نشدند؟ و یا چه کسانی مشمول دریافت سهام عدالت نیستند؟. در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که سهام عدالت با الویت قرار دادن افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی آغاز شد. اما در نهایت گروه ‌های زیادی از اقشار جامعه مشمول دریافت آن شدند.

بر اساس آمار ها در سال ۱۳۸۵ که طرح سهام عدالت کلید خورد جمعیت کشور حدود ۷۰ میلیون نفر بود که از این تعداد ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت شناخته شدند. بنابراین در حال حاضر با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری کشور، بیش از ۳۰ میلیون نفر سهام عدالت ندارند. با افزایش تورم و وجود مشکلات معیشتی بسیاری از افراد مایلند بدانند که آیا امکان ثبت نام مجدد در سهام عدالت وجود دارد؟

پیشنهاد می شود: ارزش صندوق پالایشی یکم ۲۷ آبان ۹۹

در پاسخ به این سوال باید اشاره کنیم که در حال حاضر امکان ثبت نام در سهام عدالت وجود ندارد. اما حسن شجاعی، نماینده منتخب مردم ابهر، خرم‌ دره و سلطانیه در یازدهمین مجلس شورای اسلامی طی نامه ‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، اضافه شدن سه گروه دیگر از اقشار جامعه شامل باز ماندگان، اضافه ‌شدگان و جا ماندگان سهام عدالت به جمع مشمولان این سهام را خواستار شد.

از آنجایی که موضع سازمان خصوصی ‌سازی در خصوص ثبت نام جدید این است که باید قانون برای آن تصویب شود، به نظر می ‌رسد شاید در آینده قانونی برای ثبت نام گروه ‌های جدید در مجلس تصویب شود. اما متاسفانه در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد.

پیشنهاد می شود: قیمت طلا ۱۸ عیار امروز 28 آبان ۹۹

لیست شرکت های بورسی سهام عدالت

در این مقاله و در قسمت های قبلی به بررسیث قیمت و ارز سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 پرداختیم. اما شاید برای شما سوال باشد که چه شرکت هایی در سهام عدالت موجود هستند؟ همانطور که گفته شد در طرح سهام عدالت باقی مانده سهام دولت در ۴۹ شرکت بورسی در میان مردم تقسیم شد. اما بسیاری از مردم حتی نمی دانند که این ۴۹ شرکت کدام شرکت ها هستند. اما اگر قصد معامله سهام عدالت خود را در بازار معامله دارید بد نیست تا با این شرکت ها نیز آشنا شوید. در ادامه لیست کاملی از شرکت های بورسی سهام عدالت برای شما ارائه شده است.

  • فارس (صنایع‌ پتروشیمی خلیج فارس)
  • شگویا (پتروشیمی ‌شهید تندگویان)
  • حکشتی‌ (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران)
  • شاوان (پالایش نفت لاوان)
  • دانا (بیمه دانا)
  • بنیرو (شرکت نیرو ترانس)
  • رمپنا (شرکت مپنا)
  • اخابر (مخابرات ایران)
  • فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان)
  • شبندر (شرکت پالایش نفت بندر عباس)
  • فولاژ (فولاد آلیاژی ایران )
  • فخوز (شرکت فولاد خوزستان)
  • مارون (پتروشیمی مارون)
  • ساراب ( سیمان داراب )
  • ورنا (سرمایه گذاری رنا)
  • حپترو (حمل و نقل پتروشیمی)
  • کچاد (شرکت چادرملو)
  • وپست (شرکت پست)
  • مارون (پتروشیمی مارون)
  • شتران (پالایش نفت تهران)
  • بسویچ (شرکت پارس سویچ)
  • شراز (پالایش نفت شیراز)
  • وبصادر ( بانک صارات ایران)
  • وتجارت (بانک تجارت)
  • وبملت (بانک ملت)
  • خاور ( ایران خودرو)
  • وتجارت (بانک تجارت)
  • شراز (پالایش نفت شیراز)
  • فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)
  • سدشت (سیمان دشتستان)
  • و غیره.

مبلغ سهام عدالت چقدر است؟

در بخش اول این مقاله قیمت و ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 بررسی شد. اما یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه این است که مبلغ سهام عدالت چقدر است؟ مبلغی که در زمان تخصیص سهام عدالت به سهام داران داده شده بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای هر فرد متغیر است. همچنین لازم به ذکر است که سهام عدالت اکثر کسانی که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی هستند معادل یک میلیون تومان و برای دیگر سهام داران این مبلغ کمتر است. بر اساس این طرح مشمولان ابتدا ۵۰۰ هزار تومان و بعد تا یک میلیون تومان سهام عدالت در اختیارشان قرار گرفت.

همچنین در این طرح هزینه خرید این سهام از محل سود سهام کسر شد تا افراد مشمول طرح که در ۱۸ مرحله شناسایی شده بودند و تعداد آنها به روایتی تا ۴۶ میلیون نفر می ‌رسید، صاحب سهامی شوند که نمی‌ دانستند دقیقا سهام چه شرکتی است و البته اجازه خرید و فروش آن را هم نداشتند.

آزاد سازی سهام عدالت

همانطور که گفته شد در طرح وا گذاری سهام عدالت در واقع مردم سهامدار باقی مانده سهام دولت در شرکت های بورسی شدند. اما همانطور که گفته شد تا قبل از این مردم در خصوص شرکت بورسی که سهام آن را دارند، میزان سهام و موارد دیگر هیچ اطلاعاتی نداشتند. به عبارت دیگر مردم نمی توانستند امور مربوط به سهام خود را مدیریت کرده و حق معامله و خرید و فروش آن را نیز نداشتند.

اما با مطرح شدن طرح آزاد سازی سهام عدالت شرایط کمی با سال های قبل تفاوت دارد. در این طرح که با موافقت رهبر جمهوری اسلامی نیز همراه شد، مردم و دارندگان سهام عدالت می توانستند با مراجعه به سایت و سامانه سهام عدالت، نسبت به آزاد سازی آن اقدام کنند. منظور از آزاد سازی ، اعطای اختیار تمام به سهام داران برای نگه داری ، معامله و خرید و فروش سهام خود می باشد.

در این طرح همچنین افرادی که تمایلی به آزاد سازی سهام خود نداشتند می توانستند مدیریت امور مربوط به سهام خود را مانند قبل به دولت واگذار کنند. و در موعد های مشخص سود حاصله از معاملات را دریافت کنند. این طرح با استقبال زیادی همراه شد و بسیاری از مردم نسبت به آزاد سازی سهام عدالت اقدام کرده و بسیاری از بانک ها نیز با پرداخت مبالغی مبتنی بر ارزش روز سهام عدالت، سهام سهامدارانی که مایل به فروش سهام خود بودند را خریداری کردند.

در طرح آزاد سازی سهام عدالت مردم پس از انتخاب سهام از میان ۴۹ شرکت سرمایه پذیر دولتی، دارندگان آن سهام می‌ توانستند سهام خود را در بورس بفروشند یا نزد خود نگاه دارند.

حذف سفارش فروش سهام عدالت

در قسمت های قبلی این مقاله به بررسی ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 پرداختیم. با مطرح شدن طرح آزاد سازی سهام عدالت بسیاری از مردم متقاضی فروش سهام عدالت خود بودند. اما آیا می توان سفارش فروش سهام عدالت را حذف و لغو کرد؟ بله بیش از ۱۰ روز است که این امکان اضافه شده است.

در سامانه ‌های فروش سهام عدالت بانک ‌ها و شرکت‌ های کارگزاری بخش لغو سفارش فروش افزوده شده است تا سهامداران بتوانند از این گزینه نیز استفاده کنند. البته سهامداران باید به این نکته مهم توجه کنند که درخواست حذف سفارش فروش زمانی اجرا خواهد شد که سهام مشمولان در سامانه‌ های سهام عدالت به فروش نرفته باشد.

همچنین در صورت عدم مراجعه سهامداران به درگاه شرکت‌ های کارگزاری و عدم لغو سفارش، سهام آنها بر اساس قیمت ‌های روز بازار به تشخیص کارگزار و در چارچوب قوانین و مقررات به فروش رسیده و وجوه حاصل از آن به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

بر این اساس از لحظه درخواست لغو فروش توسط سهام ‌دار تا زمانی که فرد جواب نهایی که پذیرش یا لغو شد را دریافت می ‌کند، حداکثر سه روز کاری زمان می ‌برد. البته ابتدا سهام دار باید با مراجعه به پنل وضعیت سهام خود را ببینند و چنانچه در وضعیت سهام عدالت که برای فروش گذاشته بودند "در دست بررسی" یا "سفارش باز" بود می ‌توانند نسبت به لغو فروش اقدام کنند.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی ارزش بورس سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 پرداختیم. اگر شما جزو دسته افرادی هستید که مشمو درافت سهام عدالت بوده اید و یا در طرح آزاد سازی سهام عدالت روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده اید، مطالعه این مقاله و اطلاع از ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 می تواند برای شما مفید باشد. از این که تا انتهای مقاله ارزش سهام عدالت امروز چهارشنبه 28 آبان 99 با ما همراه بودید از شما سپاس گزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی