|

قیمت انواع سکه امروز شنبه 24 آبان 99

قیمت انواع سکه ( نیم سکه ، ربع و سکه گرمی ) امروز شنبه 24 آبان 99 . قیمت سکه تمام بهار آزادی و امامی در بازار امروز چند است؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همانطور که می دانید طلا همواره به عنوان یکی از فلز های گران بها در جهان شناخته می شود که قیمت بالایی داشته دارد و خواهد داشت. اما موارد مختلفی نیز می توانند بر تغییرات و نوسانات قیمتی طلا در بازار موثر باشند. این موارد همچون تحولات سیاسی، تحولات اقتصادی، میزان تقاضا در بازار و غیره. نباید فراموش کرد که بازار طلا یکی از راه های سرمایه گذاری با ریسک بالا می باشد. زیرا این بازار همیشه با نوساناتی همراه است. بنابراین اگر قصد خرید و یا سرمایه گذاری در این بازار را دارید لازم است تا از قیمت روز طلا ۱۸ عیار ، سکه ، نیم سکه و غیره مطلع باشید. در ادامه برای اطلاع از قیمت امروز سکه بهار آزادی و سکه امامی در بازار امروز شنبه 24 آبان 99 با ما همراه باشید.

قیمت سکه

طبق اعلام اتحادیه طلا، جواهر و سکه تهران قیمت طلای ۱۸ عیار در تاریخ امروز شنبه 24 آبان برابر با 12,165,790 ریال می باشد. با توجه به قیمت طلای ۱۸ عیار و قیمت جهانی هر انس طلا قیمت روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید معادل با 130,000,000 ریال می باشد. همچنین قیمت روز سکه طرح قدیم ، نیم سکه و ربع سکه نیز مطابق با جدول زیر می باشد:

قیمت سکه به ریال
نوع سکه
125,000,000 سکه طرح قدیم
130,000,000 سکه طرح جدید
72,500,000 نیم سکه
48,500,000 ربع سکه
27,000,000 سکه یک گرمی

پیشنهاد می شود: قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه 24 آبان ۹۹

قیمت تمام سکه بهار آزادی امروز شنبه 24 آبان 99

طبق قیمت های به روز شده در اتحادیه طلا ، جواهر و سکه تهران قیمت روز شنبه 24 آبان ۹۹ برای سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم معادل دوازده میلیون پانصد هزار تومان، قیمت روز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، معادل سیزده میلیون تومان می باشد. همچنین طبق همین به روز رسانی قیمت نیم سکه بهار آزادی در روز شنبه 24 آبان معادل هفت میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان می باشد. همچنین ربع سکه بهار آزادی نیز در تاریخ امروز 24 آبان با قیمت چهار میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان به فروش می رسد.

  • قیمت طلا ۱۸ عیار امروز : 12,165,790
    • قیمت تمام سکه بهار آزادی : 125,000,000
    • قیمت سکه امامی : 130,000,000
    • قیمت نیم سکه امروز : 72,500,000
    • قیمت ربع سکه امروز : 48,500,000

سکه چیست؟

همانطور که می دانید سکه قطعه ای فلزی با وزن، عیار، جنس و شکل معیّن است که بر روی آن علایم و اشکال رسمی نقش می شود، این سکه پشتوانه ارزی هر کشور می باشد و بدین دلیل ضرب سکه باید قانونی انجام گیرد. جالب است بدانید که عیار طلای سکه‌ های طلا در ایران (طرح جدید و قدیم) ۹۰۰ از ۱۰۰۰ است.

سکه بهار آزادی یکی از مسکوکات طلای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است که جایگزین سکه ‌های طلای پهلوی شده ‌است. از سال ۱۳۵۸ خورشیدی، به مناسبت و یاد بود پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سکه ‌های بهار آزادی در دو طرح متفاوت و در قطع‌ های مختلف ضرب شده ‌است. معمولاً در هر سال ضراب خانهٔ بانک مرکزی ایران، سکه ‌ها را ضرب کرده و از طریق بانک های عامل یا صرافی ‌های مجاز به بازار عرضه می‌ کند. این سکه ‌ها به صورت خرد یا عمده و به قیمت روز خرید و فروش می‌ شوند.

  • وزن یک سکه بهار آزادی = یک سکه امامی طرح جدید = ۸ گرم و ۱۳۳ سوت = ۸.۱۳۳ گرم
  • وزن نیم سکه بهار آزادی = ۴ گرم و ۰/۰۶۶ سوت = ۴.۰۶۶ گرم
  • وزن ربع سکه بهار آزادی = ۲ گرم و ۰/۰۳۳ سوت = ۲.۰۳۳ گرم

عیار طلا چیست؟

عیار میزان یا واحدی برای تعیین خلوص طلا است. در واقع به نسبت طلای استفاده شده در هر قطعه طلا به وزن کل آن قطعه عیار گفته می ‌شود. عیار طلای خالص برابر با ۱۰۰۰ در نظر گرفته می ‌شود، یعنی در یک کیلوگرم طلا ۱۰۰۰ گرم طلای خالص وجود دارد. طلای ۲۴ عیار یعنی طلایی که کاملا خالص است، یا این وجود چون هیچگاه طلایی با این عیار وجود ندارد شمش ‌ها با عیار ۹۹۹.۹ معامله می ‌شوند.

تاریخچه سکه در ایران

در این مقاله به بررسی قیمت سکه و نیم سکه ، ربع سکه بهار آزادی و امامی امروز شنبه 24 آبان 99 پرداختیم. اما بد نیست تا کمی هم در خصوص تاریخچه انواع سکه در ایران صحبت کنیم. سکه طلا برای اولین بار در دوران هخامنشیان و حکومت داریوش اول (بین سال‌ های ۴۸۶ الی ۵۲۱ پیش از میلاد) ضرب گردید. در آن زمان با ارزش ‌ترین سکه "دریک" نام گذاری شده بود که وزن آن ۸.۴۱ گرم بوده است.

از دیگر سکه ‌های دوران هخامنشی، سکه‌ای با نام "سیگل" بود که جنس آن از نقره و وزن آن ۵.۶۱ گرم بوده است. این سکه‌ ارزشی معادل یک گوسفند را داشت و نرخ تبدیل آن ۲۰ سیگل در برابر یک دریک بود. یعنی ارزش هر دریک برابر با ۲۰ سیگل بوده است. پس از ورود ماشین ضرب سکه و مشخص شدن وزن و اندازه استاندارد سکه ‌ها به صورت رسمی در سال ۱۲۹۳ نخستین سکه ‌های طلا با عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ ضرب و واحد چرخه مالی کشور شدند.

ضرب سکه ‌های طلا با وزن و اندازه امروزی اولین بار در سال ۱۳۱۰ آغاز گردید، بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ سکه بهار آزادی با همان وزن و عیار و اندازه ولی با طرحی متفاوت جایگزین سکه های قبلی شد و تا به امروز با همین نام و ابعاد قبلی در بازار داد و ستد می‌ شود.

چرا سرمایه گذاری و خرید سکه طلا، نسبت به سایر انواع طلا محبوبیت بیشتری دارد؟

خرید فیزیکی طلا می ‌تواند به اشکال و روش ‌های مختلفی انجام شود. امروزه افراد برای خرید فیزیکی طلا با مشکلی روبرو نیستند و در صورت داشتن سرمایه کافی به راحتی می‌ توانند این کار را انجام دهند. طلا را می ‌توان به صورت شمش، سکه طلا، طلای آب شده یا جواهرات زینتی خریداری کرد. اما محبوب ‌ترین گزینه در بین موارد یاد شده سکه طلاست. تا به اینجا با ماهیت سکه طلا و تاریخچه آن آشنا شدیم. با این حال چه چیزی سکه طلا را به محبوب ‌ترین گزینه نسبت به سایر انواع طلا تبدیل کرده است؟

موارد زیر مهم ترین دلایل محبوبیت سکه طلا بین افراد جامعه است:

  • شمش، نقره و طلای آب شده خریداران خاص خود را داشته و قابلیت فروش کمتری نسبت به سکه دارند.
  • سود بالایی دارد و می ‌توان از آن به عنوان روشی برای حفظ ارزش پول در برابر تورم استفاده کرد.
  • سکه طلا همیشه خریدار دارد و هر وقت که دلتان بخواهد می‌ توانید به راحتی سکه‌ های خود را بفروشید.
  • هزینه‌ های مرتبط با طلای ساخته شده مانند دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده شامل سکه نمی‌ شود.

انواع سکه

از سال ۱۳۵۸ به بعد سکه بهار آزادی جایگزین سکه ‌های قدیمی گردید. البته وزن و اندازه و عیار این سکه دقیقا مانند سکه‌ های قدیمی است. سکه بهار آزادی را از دو منظر می‌ توان تقسیم کرد،

از نظر طراحی و از نظر قطع.

از نظر قطع سکه بهار آزادی به سه مدل مختلف تقسیم می ‌شود:

  • سکه تمام بهار آزادی
  • نیم سکه بهار آزادی
  • ربع سکه بهار آزادی
  • سکه یک گرمی

سکه طرح جدید امامی و سکه طرح قدیم چیست؟

از نظر طراحی، سکه بهار آزادی به دو نوع سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید امامی تقسیم می ‌شود. بعد از انقلاب اسلامی در ایران تا کنون سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و توزیع شده است. سکه بهار آزادی طرح قدیم که از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب می ‌گردید، تصویر یک روی سکه طرح قدیم مزین به نام حضرت علی (۳ باز تکرار نام حضرت علی) و روی دیگر آن بارگاه امام رضا (ع) همراه با عبارت "نخستین بهار آزادی" است.

سکه طرح جدید یا امامی که از سال ۱۳۷۰ تا کنون در بازار توزیع می‌ شود. تنها تفاوت این سکه با سکه طرح قدیم فقط در طرح روی آن و قیمت است. تصویر یک روی این سکه بنیان‌ گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی (ره) و تصویر روی دیگر این سکه بارگاه امام رضا (ع) است. همچنین سکه طرح جدید قیمت بالاتری نسبت به سکه طرح قدیم دارد.

در عکس زیر می ‌توانید، تصویر انواع سکه طلای طرح جدید و قدیم بهار آزادی را مشاهده کنید، نکته ‌ای که باید به آن اشاره شود این است که سکه طرح جدید نیم و ربع بهار آزادی دقیقا طراحی مشابه با سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امامی دارند و فقط اندازه و وزن آن ‌ها کمتر است.

انواع سکه و وزن آن ها

در این مقاله به بررسی قیمت سکه امروز شنبه 24 آبان 99 آبان ۹۹ پرداختیم و شما می توانستید قیمت روز سکه ، نیم سکه ، ربع سکه و سکه گرمی قیمت امروز شنبه 24 آبان 99 را مشاهده کنید. اما انواع سکه و وزن ان ها چیست؟

  • سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم با عیار ۲۱.۶ که عموماً آن را ۲۲ عیار یا ( عیار ۹۰۰ ) می‌ شناسند و وزن آن ۸.۱۳۳ گرم و قطر آن ۲۲ میلیمتر می ‌باشد.
  • سکه امامی یا سکه طرح جدید با عیار ۲۱.۶ که عموماً آن را ۲۲ عیار یا ( عیار ۹۰۰ ) می ‌شناسند و وزن آن ۸.۱۳۳ گرم و قطر آن ۲۲ میلیمتر می ‌باشد.
  • سکه ‌های طرح قدیم و سکه‌ های طرح جدید هر دو از نوع سکه ‌های بهار آزادی هستند و فقط در سال ضربشان تفاوت دارند.
  • سکه پهلوی که هم وزن و به اندازه سکه کامل بهار آزادی یعنی عیار ۲۲ و وزن ۸.۱۳۳ گرم و قطر آن ۲۲ میلیمتر می باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سکه ‌های بهار آزادی جای سکه ‌های پهلوی را گرفته ‌اند.
  • نیم سکه بهار آزادی با وزن ۴.۰۶۶۵ گرم و با قطر ۱۹ میلیمتر و عیار آن ۲۲ در بازار موجود می ‌باشد.
  • ربع سکه بهار آزادی با وزن ۲.۰۳۲۲۵ با قطر ۱۴ میلیمتر و عیار آن ۲۲ در بازار موجود می ‌باشد.

پیشنهاد می شود: قیمت خودرو امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۹۹

  • سکه ‌های بهار آزادی یک گرمی، از سال ۱۳۹۰ بانک مرکزی به ضرب سکه‌ های یک گرمی پرداخت؛ وزن دقیق این سکه‌ ها ۱.۰۱ گرم است و قطر آن ‌ها ۱۳.۳ میلیمتر. همچنین عیار این سکه ۹۰۰ است و طرح یک روی آن مانند سکه ‌های طرح جدید تصویر امام خمینی است و طرح یک روی دیگر آن طرح نام حضرت علی می‌ باشد. همچنین این سکه‌ ها مانند دیگر سکه ‌های بهار آزادی گرد و دایره ‌ای هستند.
  • سکه های پارسیان یا سکه ‌های گرمی، با گران شدن قیمت سکه، پا به عرصه بازار طلا و سکه گذاشتند. سکه ‌های گرمی یا همان سکه ‌های پارسیان که چیزی حدود ۱۰ سال است که به بازار آمده ‌اند مورد استقبال مردم عادی واقع شدند. وزن سکه ‌های گرمی از ۰.۲ گرم یا همان ۲۰ سوت شروع می ‌شوند تا با وزن‌ های بالاتر. سکه ‌های گرمی با عیار ۱۸ ضرب می ‌شوند و قیمت آن بر اساس قیمت یک گرم طلای روز به علاوه اجرت و کارمزد ساخت آن محاسبه می‌ شوند.
  • همچنین جالب است بدانید در ابتدا سکه ‌های پارسیان به صورت دایره ‌ای ضرب می‌ شدند ولی برای آن ‌که با سکه ‌های بهار آزادی به اشتباه گرفته نشوند، آن‌ها را به صورت شش ضلعی ضرب می‌ کنند.

قیمت سکه ، نیم سکه ، ربع سکه امروز شنبه 24 آبان 99

در قسمت های ابتدایی این مقاله به بررسی قیمت سکه ، نیم سکه ، ربع سکه و سکه گرمی امروز 24 آبان 99 روز شنبه پرداختیم. اگر شما عزیزان قصد خرید طلا و سکه داشته باشید مطالعه مقاله قیمت سکه ، نیم سکه و ربع سکه امروز شنبه 24 آبان 99 برای شما مفید خواهد بود. از این که تا پایان مقاله قیمت سکه امروز شنبه 24 آبان 99 با ما همراه بودید، از شما سپاس گزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی