|

هدف مردان ترکیه از حلقه زدن دور زنان کاروانشان در حج؛ نظمی که سوژه عکاسان شد

حجاج ترکیه ای

در پی تصویری تازه ای که منتشر شده است شاهد حلقه زدن مردان زائر ترکیه ای به دور زنان کاروانشان در زمان حج هستیم. حرکتی که هرکس تقسیری از آن …

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- یکی از خبرساز ترین تصاویر چند وقت اخیر در ارتباط با زائران خانه ی خدا، تصویری است که از طواف حجاج اهل کشور ترکیه منتشر شده است. در این تصویر مردان ترکیه ای با حلقه زدن به دور زائران زن کاروان خود که به طواف خانه ی خدا مشغول بودند، نظم عجیبی را رقم زدند که سوژه ی عکاسان شده است. اما  در میان نظراتی که کاربران فضای مجازی منتشر می کنند، به حفاظتی که در پی این نظم قرار دارد نیز اشاره شده است. زیرا برخی بر این باورند که این حرکت مردان ترکیه ای درحج ، نوعی حفاظت از زنان محسوب می شده است.

در پی زیارت چند هزار نفره ی حج که سالیانه در جریان است، گاهی اخباری نیز از آزار و اذیت زنانی که از سرتاسر جهان به زیارت خانه ی خدا می روند به گوش می رسد. بنابر این اگر فرضیه ی حفاظت مردان ترک از زنان زائر صحت داشته باشد، می توان گفت احتمالا این عمل آن ها تحت تاثیر امثال نقل قول هایی است که در این خصوص منتشر شده است

حجاج ترکیه ای

در این میان می توانیم به داستان انوشه مشتاق، زن پاکستانی که در استرالیا زندگی می‌کند اشاره کنیم. وی چنین می گوید: زمانی که 10 ساله بودم، خانواده‌ام به لیبیا فرستاده شد. پدرم در نیروی هوایی پاکستان کار می‌کرد و برای چهار سال به لیبیا فرستاده شده بود. در سال 1980، والدینم تصمیم گرفتند که زیارت حج را به‌جا آورند. به یاد می‌آورم که من، از این جهت که به‌جا آوردن حج یک امتیاز است، بسیار هیجان‌زده بودم. پدر و مادرم با دو دخترشان به عربستان سعودی سفر کردند. من و خواهرم مشتاقانه منتظر رفتن به مکه و دیدن کعبه برای اولین‌بار بودیم. هنگامی که وارد کعبه شدیم، خیلی شلوغ بود. ناگهان یک مرد جوان از پشت مرا دست‌مالی کرد. من به شدت احساس ناراحتی کردم. دست مادرم را محکم گرفتم و در پیش او به حرکت ادامه دادم.

من نمی‌دانستم که آیا در مورد این حادثه باید به مادرم بگویم یا نه. پس ساکت ماندم. در جریان حج، قرار بود ما توسط یک اتوبوس از مکه به مدینه سفر کنیم. در اتوبوس، من و خواهرم کنار یکدیگر نشستیم و پدر و مادرمان، در دو صندلی که پشت هر یک از ما قرار گرفته بود، نشستند. مسوول بلیت‌های اتوبوس، در حال بررسی بلیت‌های مسافران بود. مسوول بلیت‌ در کنار صندلی من و خواهرم ایستاد و طوری عمل کرد که انگار می‌خواهد چیزی را در داخل صندلی من درست کند.

زنان در حج

او دست‌اش را روی (قفسه‌ی) سینه‌ام حرکت داد و رانم را دست‌مالی کرد. او نمی‌خواست از کارش دست بردارد. من احساس خشم و نفرت کردم اما نمی‌دانستم چه باید بکنم. او آن‌طور که گویی پرده‌ها را جابه‌جا می‌کند، میانه‌ (کشاله‌) ران‌هایش را به صورتم می‌مالید. من به‌خاطر شرم خودم و عزت خانواده‌ام، از آن اتفاق به کسی چیزی نگفتم و خاموش ماندم. من هرگز از آن‌چه به من در جریان مراسم حج اتفاق افتاد به کسی چیزی نگفتم، تا این‌که اخیرا پُست‌هایی را -در شبکه‌های اجتماعی- در مورد آزار و اذیت جنسی دیدم. در آینده اگر فرصتی دست دهد، من برای بار دوم حج را به‌جا خواهم آورد.

همچنین موارد دیگری نیز در این خصوص منتشر شده که تعدادی از آن را می توانید در روایت پنج زن از آزار جنسی در مراسم حج بخوانید.

لازم به ذکر است که تایید یا تکذیب صحت و سقم ماجراهای مذکور به عهده ی مراجع صاحب صلاحیت در امر رسیدگی به موارد اینچنینی است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی