|

عوامل پیشگیری و درمان موخوره چیست؟

موخوره درمان قطعی ندارد اما می توان با روش های مراقبتی درست از به وجود آمدنش جلوگیری کرد.

لینک کوتاه کپی شد

همه ی ما دوس داریم موهایی سالم داشته باشیم چه بلند و چه کوتاه اما ممکن است به دلیل مراقب های نادرست، موهایمان دچار موخوره شود. می دانیم که موخوره درمان قطعی ندارد و کوتاهی فقط آن مشکل را حل می کند اما می توان با پیشگیری و مراقب های درست از بروز موخوره جلوگیری کرد. باما در ادامه متن همراه باشید تا با روشهای درست از بروز موخوره جلوگیری کنیم:

 

 چرا موها دچار موخوره می‌شوند؟

زمانی که ساقه مو از درازا شکاف برمی‌دارد و سر مو شاخ‌شاخ می‌گردد، به آن دو شاخه شدن مو (موخوره) می‌گویند. منشاء تمام موخوره ها و شکاف سر موها ممکن است یکی باشد (فرسایش در اثر هوا و آسیب) اما دلایل مختلفی برای وجود موخوره در موها می توان نام برد. دو شاخه شدن مو بیشتر در موهای خشک و شکننده به وجود می‌آید. وقتی سطح محافظت‌کننده مو از بین می‌رود و امکان جایگزینی آن به وجود نمی‌آید، سر مو چند شاخه می‌شود. علت اصلی این بیماری مو کاهش رطوبت و چربی مو می‌باشد. مو‌های بلند، خشک، تحت فشار و کشش، بیشتر در معرض موخوره قرار می‌گیرند.

موخوره-1267x800

 

علت های بوجود آمدن موخوره

  •  استفاده از آب داغ برای شتسشو موها
  •  استفاده از سشوار و بابلیس و اتو مو که باعث داغ شدن و خشک شدن و آسیب به فولیکول مو میشود
  •  استفاده بیش از حد از محصولات شیمیایی مو و ژل و تافت ها و حتی شامپوهای نامناسب
  •  استفاده از شانه و برس های نامناسب و پلاستیکی که میتواند به ریشه و ساقه مو آسیب بزند
  •  حتی هوای خیلی گرم و آفتاب تابستان و هوای آلوده هم میتواند باعث آسیب زدن به مو و خشکی بشود
  •  استفاده از حوله و رو بالشی نامناسب و زبر هم که باعث ایجاد الکتریسیته هم میشود نیز میتواند باعث موخوره شود
  •  حتی موخوره میتونه به عوامل درونی بدنتان هم ربط داشته باشد مشکلات هورمونی و کمبود مواد معدنی در بدن هم میتواند  باعث ایجاد موخوره و شکننده شدن موها شود
  •  استفاده مکرر از رنگ و دکلره کردن موهم یکی از دلایل ایجاد موخوره است
  •  برس کردن موهای خیس
  • عوامل محیطی مثل نور خورشید که مو را خشک می کند
  • عواملی مثل استرس یا رژیم 

بیشتر بخوانید:چرا استرس داریم و چگونه می توانیم آن را درمان کنیم؟

بیشتربخوانید:چگونه یک رژیم لاغری موثر داشته باشیم؟

7819513_200

 

روش های پیشگیری از ایجاد موخوره

بهترین کار برای از بین بردن موخوره پیشگیری از به وجود آمدنش است:

 

مراقب سشوار و اتوی مو باشید

حتما می دانید که سشوار و اتوی مو باعث تخریب فیبر موها شده و آنها را حساس می کنند. بنابراین موها شکننده شده و نوک آنها به سرعت آسیب می بیند و چند شاخه می شود. برای پیشگیری از این مسئله بهتر است به طور افراطی از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید.

 

از شانه های مناسب استفاده کنید

برای حالت دادن به موی خود حتما از شانه هایی که نوک آن ها نرم است استفاده کنید و این کار را در طول روز بیش از یکبار انجام ندهید. علاوه بر این هنگامی که مویتان خیس است به هیچ عنوان با برس آن را شانه نکنید چون در این حالت مو دچار کشیدگی و آسیب خواهد شد. از گیره و سنجاق و ... که بیشتر از حد محکم می شود خودداری کنید.

 

پوست سر را ماساژ دهید

ماساژ روزانه و بادقت پوست سر تاثیر آرامبخش زیادی دارد و به بهبود جریان خون در این قسمت کمک می کند. بنابراین مواد مغذی کافی در اختیار موها قرار می گیرد. توصیه می شود که روزانه یک بار کف سرتان را با کمک نوک انگشتان و به صورت دورانی ماساژ دهید.

 

نگهداری از موها در حین خواب

اگر درهنگام خواب مو ها را ببافید و یا گوجه ای کنید؛ از دو شاخه شدن مو ها و شکنندگی آنها جلوگیری می کنید. استفاده از بالش ساتن و کلاه مخصوص خواب هم میتواند موثر باشد.

 

کوتاه کردن مو

هر سه ماه یک بار موهایتان را کوتاه کنید. این کار باعث می شود که نوک موها از موخوره پاک شده و زیاد آسیب نبیند. البته اگر نمی خواهید موهایتان کوتاه شود، همان چند سانتی متر نیز برای از بین رفتن مو خوره کافیست.

 

چند بار در هفته موها را بشوییم؟

دفعات استفاده از شامپو به نوع موی شما بستگی دارد.

اگر موهای شما چرب است، احتمالاً لازم است، هر روز آنها را شامپو کنید یا استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب را به عادت های روزانه ی خود اضافه کنید. این نوع شامپو چربی موی شما را جذب می کند و حجم موی شما را افزایش می دهد.

اغلب، برای موهای معمولی دو تا سه مرتبه شامپو کردن در هفته کافی است.

اگر موهایتان خشک یا آسیب دیده است، یک بار در هفته شامپو از شامپو مخصوص موهای خشک استفاده کنید. این برای شما، بهترین راه حل برای رسیدن به موهایی با حالت طبیعی است.

23238

 

درمان خانگی موخوره 

درمان موخوره با استفاده از روش های خانگی ممکن است کمک کند در از بین رفتن موخوره ها البته با استفاه مکرر:

 

 از روغن های گیاهی استفاده کنید

سرم های شیمیایی را فراموش کنید. این محصولات قیمت بالایی دارند و فقط در زمان استفاده باعث مرطوب شدن موها می شوند. می توانید به جای آنها از روغن های گیاهی تغذیه کننده مو استفاده کنید.چند قطره از این روغن ها باعث تغذیه و افزایش سلامت موها می شوند. برای این کار به سراغ روغن هایی مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا و یا در صورت دسترسی روغن آرگان بروید.

 

خواص روغن زیتون

ابتدا مقداری روغن زیتون را داخل یک کاسه تمیز بریزید و در یک مایکروویو گرم گنید و مستقیم بر روی موهای آسب دیده اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید.و با استفاده از یک حوله یا کلاه روی آن را بپوشانید و صبح روز بعد با شامپو و نرم کننده معمولی شستشو دهید این روش را حداقل یکبار در هفته تکرار کنید.

همچنین میتوانید یک چهارم فنجان روغن زیتون را با یک دوم فنجان عسل ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید . سپس آن را روی قسمت مو خوره موها بمالید و بعد از 30 دقیقه با اب ولرم و شامپو شستشو دهید این کار را 1 الی 2 بار در هفته تکرار کنید.

 

درمان مو خوره با حنا

یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی برای درمان مو خوره حنا میباشد که موهای شکننده و اسیب دیده را تغذیه نموده و برای تقویت مو هم موثر می باشد.

قدری حنا را در آب خیس کنید و بگذارید یک ساعت بماند، آنرا بر روی موها بمالید و چنانچه میخواهید که موها رنگ نگیرند بعد از یک تا دو ساعت با آب گرم خوب بشویید.

 

عسل نوعی نرم کننده فوق العاده

عسل را میتوان یه نرم کننده قوی برای موی سر به حساب آورد. دو یا سه قاشق عسل را در چهار فنجان آب گرم حل کرده و بعد از شستن مو با شامپو آنرا روی سر بریزید و دقاقیقی بگذارید روی سر باقی بماند تا مو های شما را نرم کند.

درمان مو خوره با ماسک

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها