|

دستور خورش نخود آله / طعمی خوشمزه و لذیذ از دیار کاشان که هیجا نخوردی + فن خوشمزگی

خورش نخود آله یه خورشت خوشمزه و خوش طعم از شهر کاشان هستش که با طرز تهیه آسونش میتونه تنوعی بی نظیر در سفره شام باشه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- واسه ما ایرانی ها غذا پختن و خوردن یه چیزی فرای سیری و خوشمزگی هستش و در واقع ما از اونجایی که غذاهای خوشرنگ و لعاب زیادی داریم که خیلی هم سنگین و پر ملات هستن، خب غذا واسمون یه جور خاصی ارزشمند و جذابه. از طرفی هم با توجه به اینکه هر شهری یک یا چند غذای محلی خودش رو داره، بنابراین یه عالمه غذا هست که هوز تست نکردیم و میتونه ما رو شیفته خودش کنه. کاشان یکی از شهر های تاریخی و دیدنی ایرانمونه که غذاهای خوشمزه ای داره. یکی از این خوراک ها خورش نخود آله هستش که سنتی و پر ملاته. خورش نخود آله خیلی زیاد شبیه به خورش قیمه یزدی هستش که البته به جای لپه، تو دستور پختش از نخود استفاده میشه. این غذا با طعمی ترش طور و لذیذ، در بین غذاهای بسیار محبوب کاشانی ها قرار داره. ترکیب گوشت، نخود، زعفران، و آبلیمو به همراه طعم دهنده‌ هایی مثل دارچین و گلاب، این غذا رو به یک خورش بی‌ نظیر تبدیل می‌ کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه آن آشنا شویم.

این دستور پخت مخصوص 4 نفر مواد غذایی داره که در 15 دقیقه تهیه شده و در طول زمان 1 ساعت پخته می شود.

خورش نخود آله

مواد لازم برای پخت خورش نخود آله

گوشت خورشتی 300 گرم

نخود  150 گرم

پیاز رنده شده 1 عدد بزرگ

رب گوجه‌ فرنگی 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده 1 قاشق چای‌خوری

آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

دارچین نصف قاشق چای‌ خوری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

گلاب (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری

خورش نخود آله

مرحله اول آماده‌ سازی نخود

در اینجا باید نخود ها رو از شب قبلش در آب خیس کرده و بعد آب آن را خالی کنید و سپس داخل یک قابلمه جدا بریزید تا بپزه و نرم بشه.

مرحله دوم تفت دادن پیاز و گوشت

بعد کافیه تا داخل یه قابلمه روغن ریخته و پیازهای رنده شده رو تفت بدید تا به خوبی طلایی بشه. بعد گوشت خورشتی رو اضافه نمایید و پیاز و زردچوبه خوب تفتش بدید تا گوشت نرم تر و قهوه ای رنگ شود.

مرحله سوم اضافه کردن رب و ادویه‌ ها

حالا باید رب گوجه فرنگی رو به گوشت اضافه کنید تفتش بدید تا رب رنگش باز بشه. بعد باید نخود پخته شده و دارچین، نمک، فلفل و زعفران دم‌ رده رو به مواد اضافه کنید و تمام.

خورش نخود آله

مرحله چهارم پخت خورش

در این مرحله وقتش رسیده تا به مقدار لازم آب داخل قابلمه بریزید و اجازه بدید. یه 10 دقیقه ای قبل از پخت کامل خورش، باید یکم آبلیمو و یا در صورت تمایل گب اضافه کنید.

مرحله پنجم سرو خورش

خورش نخود آله شما آمادست کافیه تا با برنج آن را سرو کرده و از طعم بی نظیرش لذت ببرید.

خورش نخود آله

نکات مهم برای خوشمزگی بیشتر

جهت طعم دهی بهتر خورش کاشانی مون میتونید از زعفران و آبلیمو تازه استفاده نمایید. اگر مزه گلاب رو دوست ندارید میتوانید آن را جذب نمایید. فراموش نکنید این غذای سنتی و خوشمزه کاشانی با استفاده از نخود و ادویه‌ های معطر میتونه منحصر به فرد پیدا کنه. پس آن را بپزید و لذتش رو ببرید.

خورش نخود آله

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها