|

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی/ فک میکنی خال گل هستن ولی آفتن دارن جون گلتو میگیرن

یه وقت ممکنه ببینیم گیاهمون دچار آفت زدگی شده اما ندونیم چیه که خب در این مطلب با یکی از بارز ترین اونها آشنا میشیم

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گیاهان آپارتمانی انواع بسیار مختلفی دارند با یکسری مشکلات مشترک. خیلی ساله که دیگه داشتن و نگهداری از گیاهان آپارتمانی ترند شده و افراد در سن  های مختلف علاقمند به گل و گیاه شده اند. چرا که این مخلوقات خوشگل و خوش انرژیه خداوند، هم به لحاظ زیبایی به شدت در دیزاین محیط تاثیر گذارند و هم از نظر انرژی و آرام بخش بودن واقعا تاثیراتی مستقیم دارند. در نهایت نیز اینکه گیاهان آپارتمانی میتونن عمل تصفیه هوا رو انجام بدن که خب این حرکت رو هیچ موجودی در میون زندگی انسان ها انجام نمیده! گیاهان آپارتمانی سبز برگ با جلوه خاص و رنگ های منحصر به فرد، نمایی ویژه به فضای پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب ها و حتی سرویس بهداشتی و آشپزخانه خواهند داد. بله گل و گیاه آیتمی هستش که در هر فضایی قابل استفاده هستش و فواید و دلبری های فراوونی دارد.

اما خب هر چیز خوبی یکسری نکات منفی هم داره دیگه. مثلا اینکه دیدن لکه‌ های سفید ریز که در حال پرواز هستن و یا بر روی برگ های گیاهان در حال خزیدن اند، میتونن نگران کننده باشند. در واقع این حشرات مزاحم احتمالا مگس های سفید (whiteflies) هستند که آفات رایجی در بین گیاهان خانگی به شمار می‌روند.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

مگس سفید گل و گیاه چیست؟ چجوری جون گیاه رو میگیرن؟

در واقع این مدل از مگس های سفید حشرات ریزی هستن که یه رنگ سفید مایل به زرد دارن و دارای طولی به میزان 1 تا 3 میلی کتر می باشند. اونها بال هایی سفید و شفاف دارند که اغلب هم به شکل گروهی زیر یه برگ دیده میشن و در هنگام برهم زدن برگ ها، مگس سفیدا به پرواز در میان. این مدل  از مگس ها ظاهری شبیه به یه ابر سفید دارند.

مدل تغذیه ای مگس ها به این شکله که خرطوم خود را داخل برگ برده و از شیره برگ تغذیه دارند. اونچه که هست اینه که خورد و خوراک مگس های سفید از جون برگ ها، باعث میشه که برگ گیاه دچار ضعف بشه و مواد مغذی که باید به گیاه برسه کاهش پیدا کنه. اینجوریه که در نهایت برگ ها دچار لکه های زرد رنگ میشن و به مرور زمان پژمردگی رو در اونها می بینید. علاوه بر اینها، مگس‌های سفید با دفع ماده‌ ای چسبناک به اسم عسلک نیز، باعث میشن که شرایط مناسب جهت رشد قارچ سیاه ودی  (sooty mold) بر روی برگ‌ها ایجاد بشه.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

نحوه تشخیص وجود مگس‌های سفید روی گیاه آپارتمانی

دیدن مگس های سفید به شکل مستقیم بر روی برگ گیاه، و البته به پرواز دراومدنشون به هنگام برهم زدن برگ، یکی از نشونه های قطعی آلودگی هستش. از طرفی وقتی گیاه شما برگاش زرد بشه و یه حالت چسبندگی غیر عادی پیدا کنه، بعد قارچ های سیاه دودی هم روش ببینید، دیگه شک نداشته باشید که گلتون دارای مگس سفید شده و حضور مگس ها به شکل قطعی هستش.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

روش‌های طبیعی و غیرسمی

- جریان هوای قوی: یکی از بهترین ایده ها جهت رهایی از مگس سفید اینه که با استفاده از پنکه یه مدت کوتاهی رو جریان های ملایم اطراف گلتون ایجاد کنید تا مگس های سفید به خورده بشن و کاهش پیدا کنند.

- محلول آب و صابون: در اینجا با روشی دیگر آشنا میشم. مثلا اینکه میتونید از یک قاشق غذاخوری صابون ملایم استفاده کرده و با یک لیتر آب مخلوط نمایید. با کمک یه پارچه نرم محلول رو از روی سطح زیرین برگ‌ ها اسپری کنید و یا اینکه به آرومی بمالید. در واقع این کار باعث خفگی مگس‌ های سفید روی گیاه خواهد شد.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

- تله‌های زرد چسبنده: از دیگر ترفند های کارساز استفاده از تله‌های زرد چسبنده هستش که در نزدیکی گیاهتون باید قرار بدید. جالبه که بدونید رنگ زرد این تله ها میتونن مگس های سفید رو گول بزنن و به دام خودشون بکشونن. 

- حشرات مفید: یکسری از حشرات مفید مثل کفشدوزک و زنبور های پارازیتوئید هستن که دشمنان طبیعی مگس‌های سفید خطاب میشن. چرا که میشه با برقراری شرایط مناسب برای زندگی این حشرات مفید، به کنترل جمعیت مگس‌ های سفید نیز کمک کنید.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

روش‌های شیمیایی کمک به گیاه آفت مگس زده

اگر روش های ذکر شده که شگردهایی طبیعی و غیر سمی بودند کارساز نشد، در اینجا میتونید از سموم حشره کش کمک بگیرید. جهت انتخاب یک سم مناسب، باید با کارشناس گیاه صحبت کنید. یاتون نره که به هنگام کمک از این سموم حتما به دستورالعمل درج شده بر روی آن دقت داشته باشد و با مطالعه آن وارد عمل بشید. استفاده از مقدار بیش از حد سم میتونه به گیاه شما آسیب برسونه. برای محافظت از خود در برابر سموم نیز، به هنگام سم‌پاشی از دستکش و ماسک استفاده نمایید. همچنین سم‌پاشی رو در فضای باز یا با تهویه مناسب انجام دهید.

مگس سفید روی گیاهان آپارتمانی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها